علت گستاخی مکرون به الجزایر

علت گستاخی مکرون به الجزایر
دوشنبه 12 مهر 1400 - 13:54

کلماتی که بر زبان مکرون جاری شده است نه تنها گویای تفکر و ذهنیت استعمارگرانه و نژادپرستانه و نگاه تحقیر آمیز فرانسوی ها به الجزایر است بلکه هدف از این اظهارات بسیار فراتر از این چیزی است که دیده می شود.

العالم - کشکول

گستاخی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به کشور و ملت الجزایر ربطی به حال و هوای انتخاباتی حاکم بر فرانسه ندارد؛ نباید تصور کرد که منظور او از این بی احترامی، رقابت با احزاب راستگرای برای کسب آرای بیشتر است زیرا مکرون نامزد با مکرون رئیس جمهور فرق دارد. کلماتی که بر زبان مکرون جاری شده است نه تنها گویای تفکر و ذهنیت استعمارگرانه و نژادپرستانه و نگاه تحقیر آمیز فرانسوی ها به الجزایر است بلکه هدف از این اظهارات بسیار فراتر از این چیزی است که دیده می شود.

هواری بومدین، رئیس جمهور فقید الجزایر گفته بود: "وقتی فرانسه از ما راضی نیست معنایش این است که ما در مسیر درست حرکت می کنیم". امروز نارضایتی فرانسه از الجزایری ها بی هیچ تردیدی نشان می دهد که آنها در مسیر درست حرکت می کنند و به نظر می رسد که این مسیر، در نهایت به نفع فرانسه و کلا بدخواهان الجزایر نیست.

بدون تردید اظهارات مکرون در گفتگو با روزنامه لوموند فرانسه هیچ ربطی به حال و هوای انتخابات در فرانسه ندارد. این قبیل اظهارات اهانتی بزرگ به ملت فرانسه است و بسیار فراتر از آن است که بتوان آن را در چارچوب رقابت های انتخاباتی توجیه کرد. مخصوصا که تنها یک هفته از تصمیم فرانسه برای کاهش اعطای ویزا به شهروندان مغرب عربی گذشته است و همین تصمیم اعتراض الجزایر را به دنبال داشته است.

مکرون در گفتگو با روزنامه لوموند این سئوال را مطرح کرده بود که آیا پیش از استعمار فرانسه یک ملت الجزایری وجود داشته است؟ و ادعا کرده بود که نظام سیاسی الجزایر، تاریخ استعمار این کشور توسط فرانسه را بر مبنای تنفر از این کشور بازنویسی کرده است.

به نظر شما آیا اصلا منطقی است که نظام سیاسی الجزایر، تاریخ استعمار این کشور توسط فرانسه را بر مبنای "فرانسه دوستی" بنویسد آنهم در حالی که جنایات این استعمارگر از جمله قتل عام ملت الجزایر بی حد و اندازه است.

فرانسه در زمان اشغال الجزایر از 1830 تا 1962، 5 میلیون و 630 هزار الجزایری را به قتل رساند؛ که از آن میان فقط در زمان انقلاب آزادیبخش الجزایر در سال های 1945 تا 1962، یک و نیم میلیون الجزایری کشته شدند. بقیه این آمار نیز مربوط به سایر قیام ها از جمله قیام امیر عبد القادر الجزایری، قیام الزعاطشه، قیام فاطمه نسومر، قیام شیخ بوعمامه و دیگر انقلابها، از زمان حمله فرانسه به الجزایر در سال 1832 است.

بدیهی است حمله ای امروز الجزایر را هدف قرار داده است ربطی به انتخابات و گفتمان نژادپرستانه فرانسه ندارد بلکه بیش از هر چیز ناشی از نقشه های صهیونیسم بین الملل و غرب علیه الجزایر است که این کشور را به دلیل مواضع ضد صهیونیسم و خودداری از سازش با این رژیم – که به قاره آفریقا نفوذ کرده است - هدف قرار داده اند. الجزایر همیشه از ملت و آرمان فلسطین حمایت کرده و در کنار محور مقاومت ایستاده است همچنین جنگ تحمیلی علیه دو ملت سوریه و یمن را محکوم کرده است.

نقشه های رژیم صهیونیستی علیه الجزایر – که فرانسه مأمور اجرای آن شده است – سناریویی است شبیه همه نقشه های این رژیم علیه کشورهای محور مقاومت مثل عراق، سوریه، یمن، لیبی و سودان؛ که هدف از آن، تضعیف ارتش این کشورها و هدر دادن ثروت و دارایی های آنها و ایجاد اختلاف در میان این ملت ها و در نهایت تجزیه آنهاست. بر همین اساس است که مقامات این رژیم اعلام کرده اند که در منازعه بین مغرب و الجزایر بر سر صحرای غربی، این رژیم از مغرب حمایت خواهد کرد.

رهبران الجزایر به خوبی می دانند که چه توطئه هایی علیه این کشور صورت می گیرد به همین دلیل این چنین محکم و مقتدر واکنش نشان داده و سفیر فرانسه را احضار کرده و حریم هوایی این کشور را به روی هواپیماهای نظامی فرانسه بستند. اما به اعتقاد ناظران این اقدامات برای خنثی کردن نقشه های رژیم صهیونیستی – که توسط فرانسه اجرا می شوند – کافی نیستند؛ فرانسه باید به طور رسمی از الجزایر عذرخواهی کند همچنین باید به قربانیان عصر استعمار غرامت پرداخت کند و نقشه سایت های آزمایشات هسته ای را – که در الجزایر انجام داده اند – در اختیار این کشور قرار دهند. آنها باید پیکر قربانیان و نقشه گورهای دسته جمعی را به مقامات الجزایر تحویل دهند و رسما متعهد شوند که در امور داخلی الجزایر دخالت نکنند و دست از گستاخی به ملت این کشور بردارند.

پربیننده ترین خبرها