نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق | مشارکت 9 میلیون عراقی در انتخابات

دوشنبه 19 مهر 1400 - 15:23

کمیسیاری انتخابات عراق نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق را اعلام کرد؛ براساس آراء اعلام شده از میان 22 میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات، بیش از 9 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند

العالم - عراق

نتایج انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در بیشتر استان که کمیسیون عالی مستقل انتخابات این کشور منتشر کرده حاکی است که تا اینجای کار، جریان صدر به رهبری «مقتدا صدر» پیشتاز این دوره از انتخابات است، هر چند این ائتلاف میزان آراء کافی برای تشکیل دولت را به تنهایی به دست نیاوردهاست و همچنان برای تشکیل دولت نیاز به ائتلاف با سایر احزاب عراقی دارد.

گزارش لحظه به لحظه از اعلام نتایج انتخابات عراق

تعداد کرسهای فراکسیون‌های سیاسی بر اساس نتایج اولیه اینگونه است، صدر 73 کرسی، ائتلاف تقدم 38 کرسی، دولت قانون 37 کرسی، حزب دمکراتیک کردستان 32 کرسی، ائتلاف کردستان 17 کرسی، اتحادیه میهنی کردستان 15 کرسی، ائتلاف عزم 15 کرسی، ائتلاف الفتح 14 کرسی، حرکت امتداد 9 کرسی، الجیل الجدید 9 کرسی، اتحاد اسلامی 4 کرسی، حرکت بابلیون 4 کرسی، تصمیم 3 کرسی، جریان الحکمه 2 کرسی، ائتلاف النصر 2 کرسی.

22:14 | السومریه نیوز به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که نیروهای امنیتی عراق به خاطر جشن های مردمی پس از اعلام نتایج انتخابات نیمی از میدان التحریر بغداد را بستند.

در این میان مقتدا صدر پس از مشخص شدن نتایج انتخابات گفت که از امروز به بعد جایی برای فساد و فاسدین نخواهد بود و سلاح فقط باید در انحصار حکومت باشد.


22:11 | تعداد کرسهای فراکسیون‌های سیاسی بر اساس نتایج اولیه اینگونه است:

- صدر 73 کرسی
- ائتلاف تقدم 38 کرسی
- دولت قانون 37 کرسی
- حزب دمکراتیک کردستان 32 کرسی
- ائتلاف کردستان 17 کرسی
- اتحادیه میهنی کردستان 15 کرسی
- ائتلاف عزم 15 کرسی
- ائتلاف الفتح 14 کرسی
- حرکت امتداد 9 کرسی
- الجیل الجدید 9 کرسی
- اتحاد اسلامی 4 کرسی
- حرکت بابلیون 4 کرسی
- تصمیم 3 کرسی
- جریان الحکمه 2 کرسی
- ائتلاف النصر 2 کرسی


21:50 | پایگاه خبری السومریه نیوز عراق: بر اساس نتایج اولیه انتخابات که توسط کمیساریای عالی مستقل انتخابات این کشور اعلام شد، تاکنون جریان شیعی صدر ۷۳ کرسی، ائتلاف سنی تقدم ۳۸ کرسی، ائتلاف دوله القانون ۳۷ کرسی، ائتلاف عزم ۱۵ کرسی، ائتلاف الفتح ۱۴ کرسی، جنبش امتداد ۱۹ کرسی، جریان حکمت ملی ۲ کرسی، ائتلاف النصر، ۲ کرسی و حزب دموکرات کردستان عراق ۳۲ کرسی را به دست آورده اند.


19:58 | حزب دمکرات کردستان بیشترین آراء را در کردستان از آن خود کرده است.

حزب دمکرات کردستان عراق نیز در نخستین واکنش به پیشتازیش در انتخابات در مقایسه با دیگر رقبای کرد، گفته است که در این دوره برای تصدی پست ریاست جمهوری تلاش می کند و دیگر حاضر نیست در این خصوص امتیازی بدهد.

این حزب همچنین آمادگی خود را برای همکاری با جریان های اسلامگرای شیعه پیروز انتخابات برای تشکیل دولت آتی عراق اعلام کرده است.


19:58 | «ائتلاف تقدم» به ریاست الحلبوسی بیشترین آراء را در میان فراکسیونهای سنی کسب کرده است.


19:52 | خبرنگار العالم در عراق اظهار داشت: هیچ یک از فراکسیون‌ها میزان آرائی که بر اساس آن قادر به تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان باشند را کسب نکرده اند، براین اساس ائتلاف میان فراکسیون‌ها برای تشکیل کابینه ضروری است.

وی افزود: نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون امشب از تمام فراکسیون‌ها برای تشکیل جلسه در خانه‌اش دعوت کرده است، برخی از نیروهای سیاسی جدید مانند مستقل‌ها اینبار به میدان آمده اند.

بهروز تصریح کرد: عراق این بار در برابر انتخاباتی قرار دارد که می توان آن را مخلوطی از نیروهای متنوع توصیف کرد، هنوز زود است که بخواهیم بگوییم مستقل‌ها رتبه دوم را در این انتخابات کسب کرده اند.


19:37 | سخنگوی کمیته عالی امنیتی عراق گزارش داد: ما به وعده مان در زمینه برگزاری انتخابات امن عمل کردیم و به ماموریتمان تا پایان شمارش آراء و اعلام نتایج رای گیری ادامه خواهیم داد، از تمام طرفهایی که در زمینه تامین امنیت انتخابات شرکت کردند به ویژه نخست وزیری و کمیته انتخابات تقدیر می کنیم


19:30 | سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق گزارش داد: از میان 22 میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات، بیش از 9 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند.

وی خاطرنشان کرد: 25 شکایت در انتخابات ویژه ثبت شده است، به مدت 3 روز هر نوع شکایت نسبت به نتایج انتخابات پذیرفته خواهد شد، تاکنون بیشتر از 3 هزار مرکز نتایج خود را ارسال نکرده اند.

سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق یادآور شد: دولت عراق کوشید زمینه فعالیت را برای هیات بین المللی نظارت بر انتخابات فراهم کند و در این زمینه موفق شده است، نظارت بر انتخابات با بی طرفی و بدون دخالت طرف های مختلف توسط نهادهای جامعه مدنی و هیات بین المللی انجام شد


18:47 | دفتر حرم مطهر حضرت عباس (ع) با صدور بیانیه ای اخبار منتشره درباره حمایت این دفتر از یک فهرست انتخاباتی را تکذیب و تاکید کرد که رسانه هایی که این نوع اخبار مغرضانه را منتشر کرده اند، در دادگاه تحت پیگرد قضائی قرار خواهد داد.


18:02 | مقتدا صدر ضمن انتشار تویتی عدم دخالت منطقه ای و بین المللی در فعالیت کمیساریای عالی انتخابات را خواستار شد و این انتخابات را مساله ای داخلی دانست.


17:22 | خبرنگار العالم گفت که جریان صدر، دولت قانون و الفتح به ترتیب بیشترین آراء را در 11 استان اعلام شده به خود اختصاص داده اند.

وی افزود که پیش بینی می شود که جریان صدر بیشترین آراء را کسب کند اما در هر صورت نیازمند ائتلاف با فراکسیونهای دیگر است.


16:53 | خبرنگار شبکه خبری العالم در عراق گزارش داد که کمیساریای عالی انتخابات نتایج آراء 11 استان را اعلام کرده و فراکسیونهای سیاسی گفت و گو برای تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان و اعلام نام نامزد نخست وزیری را آغاز کرده اند.

تاکنون تعداد شکایات در انتخابات مجلس به 70 مورد رسیده و کمیساریا وعده داده که تا دو ساعت دیگر نتایج نهایی را اعلام کند.

خبرنگار العالم تاکید کرد که سوالهای زیادی مطرح شده به ویژه با توجه به نزدیک شدن پایان 24 ساعت مهلت قانونی برای اعلام نتایج اولیه که ساعت 18 به وقت بغداد به پایان می رسد و انتقادات از تاخیر در اعلام نتایج نهایی افزایش یافته چرا که تاکنون فقط نتایج 10 استان اعلام شده است.


15:54 | سایت اینترنتی اعلام شده از سوی جلیل عدنان، کمیساریای انتخابات عراق برای مشاهده نتایج انتخابات از دسترس خارج شده است.

منابع عراقی گزارش دادند سایت اعلام از سوی کمیساریای انتخابات عراق به دلایل نامشخص در دسترس نیست


15:48 | خبرنگار شبکه خبری العالم در عراق گزارش داد که برخی گزارش‌های غیررسمی حاکیست که جریان صدر بیشترین آراء را به خود اختصاص داده است و پس از 3 ساعت مهلت 24 ساعته اعلام نتایج نهایی انتخابات پایان خواهد یافت.


5:38 | جلیل عدنان، رئیس کمیساریای عالی انتخابات عراق گفت که نتایج اولیه انتخابات استان‌های دیالی، الدیوانیه، المثنی، میسان، واسط، دهوک، صلاح الدین، کربلا، نجف و اربیل مشخص و در پایگاه اینترنتی این نهاد اعلام شده و صندوق هایی که در آن مشکلاتی بوده است فردا صبح برای بررسی به دفتر ملی این کمیساریا منتقل می شود.

پربیننده ترین خبرها