مواضع ضد و نقیض سعودی‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران

مواضع ضد و نقیض سعودی‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران
شنبه 24 مهر 1400 - 16:27

وزیر خارجه سعودی در جریان سفرش به واشنگتن طی دیداری که با همتای آمریکایی‌اش داشت، سخنانی خصمانه علیه جمهوری اسلامی بر زبان آورد از جمله اینکه "ایران به فعالیت هسته‌ای خود سرعت بخشیده و در حال رساندن منطقه به نقطه‌ای بسیار خطرناک است".

العالم- کشکول

فیصل بن فرحان با میزبانان آمریکایی‌اش درباره "گسترش تلاش‌های مشترک برای مقابله با تخطی‌های ایران از معاهده‌های بین‌المللی مرتبط با توافق هسته‌ای" گفت‌وگو کرد.

موضوع قابل توجه این است که اظهارات شاهزاده "فیصل بن فرحان" نه تنها با مواضع "ثابت" سعودی درخصوص توافق هسته‌ای تناقض دارد بلکه تکرار مواضع سخیف اسرائیل و راستگرایان صهیونیسم‌زده آمریکایی است که فقط زمانی به اظهارات تند علیه جمهوری اسلامی پایان می‌دهند که ایران با لغو کامل برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیزش، در مقابل آنها پرچم سفید را بالا ببرد و از فنآوری هسته‌ای محروم شود و در غیر این‌صورت، ایران را تحت محاصره‌های شدید قرار می‌دهند.

اگر حکومت سعودی از توافق هسته‌ای ایران با 6 قدرت جهانی حمایت می‌کرد و به همراه همپیمان صهیونیستی‌اش، ترامپ را برای خروج از این توافق تحریک نمی‌کردند و ایران را به کاهش تدریجی تعهدات هسته‌ای‌اش سوق نمی‌دادند، مطمئنا فرحان نگران فعالیت‌های هسته‌ای ایران نمی‌شد که به زعم او "منطقه را در مرحله بسیار خطرناکی وارد کرده است".

دوم اینکه، اگر حکومت سعودی در کنار اسرائیل برای تشکیل ائتلاف مقابله با توافق هسته‌ای اقدام نمی‌کرد، فیصل بن فرحان مجبور نمی‌شد "گسترش تلاش‌های مشترک برای مقابله با تخطی‌های ایران از معاهده‌های بین‌المللی مرتبط با توافق هسته‌ای" گفت‌وگو کند. ایران بیش از یک سال بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و نیز قرار گرفتن در معرض بی‌سابقه‎ترین و سختگیرانه‌ترین تحریم‌های ایالات متحده، به تعهداتش در این توافق پایبند بود.

ایران همچنین به طرف‌های اروپایی برای احترام به تعهدات‌شان در این توافق فرصتی طولانی داد. لذا ایران تعهدات هسته‌ای خود را به مدت بیش از یک سال کاهش داد تا طرف‌های اروپایی را برای نرم کردن موضع آمریکا، تحت فشار قرار دهد ولی متاسفانه، اروپا موفق نشده خود را به عنوان بازیگری بین‌المللیِ مستقل از دولت آمریکا نشان دهد.

در مواجهه با این حقایق انکارناپذیر، فرحان و رژیم متبوعش می‌بایست به همراه دیگر کشورهایی که خواهان منطقه‌ای امن و باثبات هستند، تلاش‌هایی را برای مقابله با تخطی‌های آمریکا از توافقنامه‌ها و معاهده‌های بین‌‌المللی درباره توافق هسته‌ای صورت دهند؛ توافقی که آمریکا در میان استقبال و شادی سعودی‌ها و صهیونیست‌ها از آن خارج شد.

سوم این‌که، فعالیت‌های هسته‌ای ایران که حکومت سعودی همواره درباره آن ابراز نگرانی می‌کند، تحت شدیدترین و دقیق‌ترین عملیات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد، حتی دوربین‌هایی که قرار بود که ایران آنها را بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تحریم اقتصادی علیه این کشور غیرفعال کند، ولی این دوربین‌ها همچنان فعال هستند و ورودی‌ها و خروجی‌ها در تاسیسات هسته‌ای ایران را ضبط می‌کنند و به محض بازگشت آمریکا به توافق و لغو محاصره ظالمانه ملت ایران، تهران حافظه این دوربین‌ها را در اختیار بازرسان آژانس قرار خواهد داد. لذا اگر سعودی‌ها می‌خواهند نگران باشند بهتر است نگران بیش از 200 بمب هسته‌ای در زرادخانه اسرائیل باشند که صرفا به خاطر خصومت علیه مسلمانان و عرب‌ها تولید شده‌اند.

در آخر به مسئولان سعودی توصیه می‌کنیم که از تکرار مواضع خصمانه اسرائیل علیه ایران پرهیز کنند؛ زیرا چنین تکرارگویی‌ها به جایگاه حکومت سعودی در نزد عرب‌ها و مسلمانان بیشتر خدشه وارد می‌کند. آنها همچنین بهتر است به خاطر جلب دوستی اسرائیل، "برنامه هسته‌ای" را به عنوان بند ثابت در تمام مذاکرات‌شان با آمریکایی‌ها قرار ندهند؛ اسرائیل هیچ عشق و محبتی به سعودی‌ها ندارد و فقط به دنبال ویران کردن منطقه و ایجاد هرج و مرج و کشتار در آن است.

پربیننده ترین خبرها