پمپئو در گفتگو با تلگراف مطرح کرد؛

جلوگیری از نزدیک شدن ایران و عربستان به نفع " اسرائیل " است!

جلوگیری از نزدیک شدن ایران و عربستان به نفع
چهارشنبه 28 مهر 1400 - 22:49

مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه سابق آمریکا در گفتگویی با نشریه انگلیسی "تلگراف" درخصوص نقش آمریکا در ناآرامی‌ها میان کشورهای منطقه در راستای جلب رضایت "اسرائیل" و بقای این رژیم سخن می گوید!

العالم - کشکول

مایک پمپئو در این مصاحبه، از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواست که دربرخورد با ایران جدی تر باشد و گفته است: عربستان به موضع قویتری از سوی مسئولان آمریکایی نیاز دارد تا آمریکا بر حمایت های خود از آن کشور به ویژه در برابر "چالشی که از سوی جمهوری اسلامی ایران متوجه عربستان است"، تاکید کند.

پمپئو در این مصاحبه، هدف از درخواست خود از بایدن برای برخورد جدی تر با ایران را "تضمین روابط میان اسرائیل و عربستان" دانست و به صراحت گفت: اگر بایدن امیدوار است که عربستان را متقاعد کند که کشور عربی بعدی باشد که به عادی سازی روابط خود با اسرائیل اقدام می کند، باید برخورد جدی تری با ایران داشته باشد.

پمپئو به این روزنامه انگلیسی گفت: "من باور دارم که کشورهای بیشتری به جمع امضا کنندگان توافق های ابراهام اضافه خواهند شد و عربستان نیز بالاخره به این جمع ملحق خواهد شد و مادامیکه بایدن، موضعی قاطعانه تر دربرابر نیروهای تحت حمایت ایران در منطقه مانند حوثی ها در یمن اتخاذ نکند، ممکنست توافق اسرائیلی – سعودی حاصل نشود."

انجام این مصاحبه مطبوعاتی با پمپئو در حالیکه مذاکرات میان ایران و عربستان به منظور حل مشکلات در روابط دوجانبه رو به پیشرفت است، تصادفی و اتفاقی نیست، زیرا پمپئو به این مساله پی برده است که با پیشرفت مذاکرات ایران و عربستان، تلاش های وی و دولت ترامپ برای سوق دادن کشورهای عربی به سمت عادی سازی در روابط با اسرائیل بی نتیجه خواهد ماند.

نگرانی پمپئو از نزدیکی در روابط ایران و عربستان باعث شده وی به این صراحت، این مساله را اعلام کند که چه طرفی در پس همه این بحران ها، فتنه ها و جنگ ها در منطقه جنوب غرب آسیا قرار دارد. همه این ها برای فرار از "دشمن فرضی" به نام ایران است که آمریکا آنرا خلق کرده است و به گفته پمپئو، این هدف درصورتیکه آمریکا، منطقه را ترک کند و کشورهای منطقه را به حال خود رها کند و در امور آن ها دخالت نکند، محقق نخواهد شد.

تلاش های پمپئو برای مانع تراشی در مسیر نزدیکی میان مسلمانان، آن هم به این شکل آشکار و فجیع، باید همسایگان ایران را به این فکر وادار کند که قبل از افتادن به دام آمریکا، خوب به این مساله بیاندیشند که در افق سیاست امریکا در منطقه خاورمیانه ، جز "اسرائیل" وجود ندارد و هرچه غیر از آن هم است، صرفا ابزاری برای حفظ امنیت این رزیم است.

پربیننده ترین خبرها