فرمانده نیروهای مسلح سودان: حمدوک در خانه من است

فرمانده نیروهای مسلح سودان: حمدوک در خانه من است
سه شنبه 4 آبان 1400 - 16:00

«عبدالفتاح البرهان» فرمانده نیروهای مسلح سودان طی یک کنفرانس خبری، به تشریح شرایط کنونی و برنامه‌های فرارو پس از کودتای صبح روز گذشته در این کشور پرداخت.

العالم - آفریقا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالفتاح البرهان» فرمانده نیروهای مسلح سودان طی یک کنفرانس خبری، به تشریح شرایط کنونی و برنامه‌های فرارو پس از کودتای صبح روز گذشته در این کشور پرداخت.

نخست‌وزیر سودان در منزل فرمانده ارتش سودان است

وی در خصوص سرنوشت «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان که روز گذشته منابع رسانه‌ای اعلام کرده بودند، نیروهای مسلح او و شماری از وزرای کابینه را به مکان نامعلومی برده‌اند، گفت: برای حفظ جان و سلامت نخست‌وزیر، او با من در منزلم است و به زندگی عادی خود ادامه می‌دهد و به زودی به منزلش باز می‌گردد. ما او را در محل اقامت فعلی‌اش تحت الحفظ قرار دادیم تا از او در برابر برخی تهدیدات محافظت کنیم».

وی با تاکید بر حفظ امنیت نخست‌وزیر سودان گفت: «نخست وزیر بیش از یک بار اعلام کرد که خطراتی برای کشور وجود دارد. او کسی بود که بدون انگیزه شخصی کار می‌کرد. در آینده ممکن است تعدادی از روزنامه نگاران را برای ملاقات و گوش دادن به نخست وزیر انتخاب کنیم».

امتیازات لازم را به دولت غیرنظامی سودان داده بودیم

فرمانده ارتش سودان در این نشست خبری گفت: «ما با مردم سودان وقتی به مقر فرماندهی کل آمدند بر سر شعارهای عدالت، آزادی و برابری توافق کردیم. ما تمام امتیازات ممکن را به منظور تحقق خواسته‌های مردم سودان برای یک دولت غیرنظامی دادیم».

سودان به مرحله تجزیه سیاسی رسیده بود

وی افزود: «سهم‌ بندی‌ها سودان را به مرحله تجزیه سیاسی رساند. ابتکار نخست وزیر از سوی یک گروه خاص ربوده شد و برخی دیگر از جمله نیروهای مسلح کنار گذاشته شدند. گروهی در ائتلاف «الحریة والتغییر» به هزینه قدرت های دیگر برای صحنه‌گردانی انتخاب شدند. ما احساس کردیم که نهاد نظامی مورد عداوت و هدف قرار گرفته است. هفته اخیر نیز شاهد حمله علیه نیروهای مسلح تحریک علیه آن‌ها بودیم».

البرهان در ادامه گفت که کسانی هستند که با نژادپرستی نفرت‌انگیز صحبت می‌کردند که هدفشان هدایت کشور به یک جنگ داخلی و شکستن وحدت آن بود. شکاف سیاسی که در مرحله اخیر شاهد بودیم، امنیت کشور را تهدید می‌کرد. ما شاهد بی‌قراری نیروهای مسلح در قبال صحنه سیاسی بودیم و بیم آن می رفت که اوضاع از کنترل خارج شود.

سودان در پیچ خطرناکی قرار گرفته است

فرمانده ارتش سودان گفت: «کشور در پیچ خطرناکی قرار دارد و تنها راه برون رفت از آن وحدت موضع و انسجام است.مشکل شرق سودان یک مشکل سیاسی است و من از دولت خواستم با رئیس حزب [مخالف] "بجا" به توافق برسد. در شرق سودان نارضایتی‌هایی تاریخی وجود دارد و نمایندگی آن‌ها ضعیف است».

ساختارهای عدالت در کشور باید تکمیل شود

عبدالفتاح البرهان تاکید کرد که در دوره گذشته احزاب برای ارتقای منافع شخصی خود به هزینه کشور تلاش کردند اما اکنون نیروهای تحت فرمان او مصمم به تکمیل ساختارهای عدالت از جمله دادگاه قانون اساسی، شورای عالی قضایی و شورای مدعی العموم هستند.

تشکیل شورای قانونگذاری ضروری است

وی همچنین بر ضرورت استقلال قوه قضائیه و ارگان‌های مختلف و تشکیل دادگاه قانون اساسی تاکید کرد و در خصوص قوه مقننه نیز گفت که شورای قانونگذاری مهم و ضروری است و باید از جوانان مستقل تشکیل شود.

یک دولت انتقالی مقبول همه مردم سودان تشکیل می‌شود

فرمانده نیروهای مسلح سودان گفت: «هدف ما تشکیل یک دولت انتقالی است که کشور را اداره کند و نیروهای مسلح را به دور از سیاست به وظایف خود بگمارد. کل کشور به دلیل رقابت‌های سیاسی به حالت سکون و توقف درآمده بود.فتنه و نژادپرستی منطقه‌ای را به چشم خود می دیدیم و یک وزیر در دولت انقلابی نیروهای مسلح را به شورش دعوت می‌کرد. وظیفه نیروهای مسلح حفاظت از میهن و کنترل امور برای تحقق گذار سیاسی است».

وی گفت در خصوص قوه مجریه و وجود یک دولت غیرنظامی در سودان نیز توضیح داد: « ما مصمم به تشکیل یک دولت غیرنظامی برای رهبری دوره انتقال سیاسی هستیم. سند قانون اساسی لغو نشد، بلکه برخی از مفاد آن تعلیق شده است. ما دولت بعدی را به گونه‌ای تشکیل خواهیم داد که همه سودانی‌ها را راضی کند و نماینده همه ایالت‌ها باشد. ما می‌خواهیم همه مردم سودان در دولت بعدی نماینده داشته باشند و این دستورالعمل به رئیس این دولت نیز ابلاغ خواهد شد».

عبدالفتاح البرهان تصریح کرد: مصمم به انتقال سیاسی و اجرای آنچه در سند قانون اساسی آمده، هستیم.معتقدیم که وجود کمیته حذف قدرت برای برچیدن رژیم ۳۰ ساله ضروری است و ما می‌خواهیم که این کمیته بی طرفانه کار کند. ما می خواهیم یک کشور شهروند محور بسازیم و آزادی بیان را تضمین کنیم. ما می خواهیم اصول فراقانونی را ببینیم که در آن رابطه دین با دولت را برقرار کنیم. هیچ سنگی به سوی آرای [مخالف] پرت نمی‌کنیم، اما کسانی که به نژادپرستی فرا می‌خوانند، به دست عدالت سپرده خواهند شد».

البرهان در خصوص ساختار دولت آتی گفت که دولت بعدی هیچ نیروی سیاسی را شامل نمی‌شود و تلاش می‌شود که در آن از افراد مستقل دارای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های ملی استفاده شود.

کودتای نظامی نکرده‌ایم به دنبال اصلاح مسیر انقلابیم

وی با تاکید مجدد بر این امر که نیروهای مسلح، طبق قانون اساسی مسئول امنیت و ثبات کشور هستند گفت: «کاری که ما انجام دادیم کودتای نظامی نیست، بلکه اقدام ما اصلاح مسیر وجریان انقلاب است. با اعمال قانون فوق‌العاده در کشور به دنبال سرکوب آزادی‌ها یا محدود کردن آن نیستیم بلکه این قانون را به محض تکمیل سازمان‌ها و نهادهای کشور لغو خواهیم کرد».

سودان در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ (۲۲ فروردین ۱۳۹۸) پس از تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی، شاهد عزل «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان به دستور ارتش بود.

این کشور از ۲۱ آگوست ۲۰۱۹ (۳۰ مرداد ۱۳۹۸) وارد مرحله انتقالی شد که قرار بود به مدت ۵۳ ماه ادامه یابد و در اوایل سال ۲۰۲۴ انتخابات در این کشور برگزار شود. اما صبح دیروز رسانه‌ها از وقوع کودتای نظامی در سودان و بازداشت نخست‌وزیر و تعدادی دیگر از وزرای دولت انتقالی این کشور خبر دادند.

ساعاتی بعد از انتشار خبرهای اولیه درباره کودتا در سودان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور از انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزیران سودان خبر داد و مدعی شد: «ما تأکید می‌کنیم که نیروهای مسلح به انتقال دموکراتیک تا واگذاری قدرت به یک دولت منتخب ادامه خواهند داد.آن‌چه که در کشور در جریان است، آینده سودان را تهدید می‌کند».

در واکنش به اظهارات رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان، وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی سودان اعلام کرد که این اظهارات موید وقوع یک کودتای نظامی در کشور است. بنا بر اعلام وزارت اطلاع‌رسانی سودان، عبدالله حمدوک پس از امتناع از صدور بیانیه‌ای در حمایت از کودتای نظامی به مکانی ناشناس منتقل شده است. نیروهای نظامی سودان، حمدوک را تحت حصر خانگی قرار داده‌اند و وی را وادار کرده‌اند تا یک بیانیه‌ در حمایت از آنها صادر کند.

پربیننده ترین خبرها