واکنش سوریه به مصوبه پارلمان ترکیه/ دمشق: با تجاوزات ترکیه مقابله و خاک خود را آزاد می‌کنیم

واکنش سوریه به مصوبه پارلمان ترکیه/ دمشق: با تجاوزات ترکیه مقابله و خاک خود را آزاد می‌کنیم
شنبه 8 آبان 1400 - 18:32

وزارت امور خارجه سوریه مصوبه پارلمان ترکیه درباره تمدید اختیارات اردوغان برای اعزام نیروی نظامی به سوریه و عراق به مدت دو سال دیگر را محکوم کرد.

العالم ـ سوریه

این وزارتخانه تاکید کرد که سیاستهای ترکیه در زمینه استمرار تعدی به سوریه و نقض قطعنامه های شورای امنیت، تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه و جهان است و از جامعه جهانی خواست نظام ترکیه را به خاطر جنایات جنگی و تجاوز به سوریه محکوم و به پرداخت غرامت به دمشق ملزم کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه "سانا"، وزارت خارجه سوریه شامگاه شنبه مصوبه اخیر پارلمان ترکیه برای اعزام نیروی نظامی به عراق و سوریه را محکوم کرد.

این نهاد سوری با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که سیاستهای «رئیس جمهور ترکیه، تهدید مستقیمی برای صلح و امنیت در منطقه و جهان است؛ زیرا به حملات نظامی به خاک سوریه ادامه می‌دهد».

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، وزارت خارجه سوریه خاطرنشان کرد این اقدامات اردوغان، نقض فاحش قطعنامه‌های سازمان ملل درباره اوضاع سوریه است.

دمشق گفت که بر اساس منشور و حقوق بین‌الملل، حق دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت و انجام اقدامات عملی را برای خود محفوظ می‌داند تا بتواند با تجاوزات ترکیه مقابله و اراضی خود را آزاد کند.

وزارت خارجه سوریه از جامعه بین‌الملل خواست که نظام ترکیه را به خاطر جنایات جنگی و تجاوز به سوریه بازخواست و آن را مجبور کند که خسارات سوریه را بپردازد؛ خساراتی که معلول اقدامات ترکیه علیه غیر نظامیان، زیرساختهای و منابع طبیعی و تاریخی سوریه است.

به گزارش فارس، پارلمان ترکیه سه شنبه هفته گذشته با تمدید حضور نظامی ارتش ترکیه در عراق و سوریه موافقت کرده است. این لایحه به نیروهای مسلح این کشور اجازه دارند تا دو سال دیگر در سوریه و عراق عملیات نظامی انجام دهند.

ترکیه از آغاز بحران سوریه با حمایت از گروههای تروریستی، بخش اعظمی از اراضی شمال این کشور را در اشغال خود دارد.

وزارت دفاع ملی ترکیه چندی قبل به بهانه مقابله با نیروهای «پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان) از حملات زمینی و هوایی به شمال عراق خبر داد. وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور پنج عضو پ‌ک‌ک را در شمال عراق از پای درآوردند.

ترکیه مدعی است که پ‌ک‌ک اغلب در شمال عراق در آن سوی مرز جنوبی ترکیه مخفی می‌شود تا نقشه‌های تروریستی را در ترکیه طراحی کند. ارتش ترکیه بارها به این بهانه به شمال عراق و کردستان این کشور حمله کرده‌ است.

پربیننده ترین خبرها