در حاشیه نشست گروه ۲۰ مطرح شد؛

موضع وزیر خارجه عربستان در باره بحران لبنان/ مذاکرات با ایران دوستانه است

موضع وزیر خارجه عربستان در باره بحران لبنان/ مذاکرات با ایران دوستانه است
شنبه 8 آبان 1400 - 21:16

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت وگویی به بیان مواضع ریاض درخصوص بحران لبنان و استعفای دولت این کشور مبادرت کرد.

العالم ـ عربستان سعودی

فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در رم و در حاشیه نشست گروه ۲۰ خاطرنشان کرد که عربستان سعودی درباره اینکه دولت لبنان باید بماند یا برود نظری ندارد.
وزیر سعودی مدعی شد که اصل بحران لبنان به خاطر سیطره حزب الله است.

وی همچنین درباره مذاکره ریاض با تهران نیز گفته که مذاکرات با ایران دوستانه است اما پیشرفت زیادی نداشته است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ۱۶ مهرماه اعلام کرد که مذاکرات تهران و ریاض در مسیر درست خود قرار دارد و نیازمند گفت‌وگوهای بیشتری هستیم.

در پی اظهارات دوشنبه شب «قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در برنامه «برلمان شعب» (پارلمان ملت) شبکه تلویزیونی الجزیره قطر که در آن حمله کشورهای ائتلاف عربی -آمریکایی به سرکردگی عربستان و امارات علیه یمن را محکوم کرد، عربستان سفیر خود در بیروت را فراخواند و سفیر لبنان را اخراج کرد.

کویت، بحرین و امارات نیز در دنباله روی از عربستان سفرای خود در بیروت را احضار کردند و بحرین و کویت نیز به سفیر و کاردار لبنان در این کشورها ۴۸ ساعت فرصت دادند تا خاک خود را ترک کنند.

به رغم رفتارهای عربستان، دولت لبنان پس از نشست امروز (شنبه) وزیران کابینه که درباره تنش زدایی در روابط بین بیروت و ریاض برگزار شد، بر بقای لبنان در صفوف کشورهای عربی و علاقه‌مندی به حفظ روابط با همه کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای خلیج فارس تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، دولت لبنان همچنین تاکید کرد که استعفا نخواهد داد و به کار خود ادامه خواهد داد زیرا این کشور به دلیل شرایط سخت، تحمل اینکه بدون دولت باقی باشد را ندارد.

در همین خصوص خبرنگار شبکه خبری العالم در لبنان گزارش داد که که معلوم نیست جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی پس از دیدار با اسقف لبنان استعفا دهد یا خیر؟ قرداحی به بکربکی اسقف لبنان تاکید کرده که منتظر نظر او در این زمینه است.

پربیننده ترین خبرها