اظهارات قرداحی همچون نمکی بر زخم عربستان

اظهارات قرداحی همچون نمکی بر زخم عربستان
يکشنبه 9 آبان 1400 - 13:47

امروز لبنان در مقابل صحنه ای تکراری قرار گرفته که در اکتبر سال 2017 نیز اتفاق افتاد.

العالم-نظرکده

روزی که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تصمیم گرفت سعد الحریری نخست وزیر لبنان را ربوده و او را وادار به استعفا کند، حال دوباره تکرار شده و دولت لبنان بخاطر اظهارات وزیر رسانه آن، در خطر ربوده شدن و استعفا است.

به باور ناظران، اظهارات جورج قرداحی وزیر رسانه لبنان درخصوص بیهوده بودن جنگ یمن و لزوم توقف آن، تعرضی به عربستان نکرده است. مشکل اینجاست که عربستان به دنبال بهانه ای برای ایجاد هرج و مرج در لبنان است که یکی از اقداماتش در این راستا، کشتار الطیونه بود.

ناظران افزودند: عربستان که برای کشتار الطیونه به سمیر جعجع پول داده بود، در اجرای اهداف خود از این طریق ناکام ماند.

آنها تاکید کردند که این کشتار طی هماهنگی عربستان با رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد. این هماهنگی با فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در عربستان و نشست اطلاعاتی این دو رژیم، بعلاوه سفر سفیر سعودی به لبنان برای دیدار با جعجع صورت گرفت.

ناظران خاطرنشان کردند که هدف عربستان از آتش افروزی در لبنان، ضربه زدن به حزب الله است، اما پس از اعلام رسمی و روشن موضع حزب الله، در تحقق این هدف نیز ناکام ماند.

تحلیلگران به نوبه خود تاکید کردند که حزب الله بر خلاف آنچه عربستان درخصوص تسلط این حزب بر امور کشور ادعا می کند، در حکومت لبنان نفوذی ندارد.

آنها افزودند: حزب الله اگر می خواست دستاوردهای ملی خود را با سهمش در حکومت هماهنگ کند باید تمام حکومت را در دست می گرفت، اما سالهاست که از ورود به هزارتوهای دولت و پارلمان خودداری می کند و اساسا درصدد کسب کرسی های وزارتی قدرتمند و موثر نیست، چرا که تفکر استراتژیک و رسالت بزرگ ملی اش به سوی مسائل بسیار مهم‌تری منعطف است. هدف مورد نظر مقاومت حل قضیه فلسطین، مبارزه با تروریسم و برپایی عدالت است.

تحلیلگران تاکید کردند که از اکتوبر 2019 برنامه ریزی برای خارج کردن لبنان از فضای مقاومت، حاکمیت، آزادی و استقلال آغاز شده و قصد دارد که آن را تحت کنترل رژیم صهیونیستی درآورد و در نتیجه، آن را به سوی پروژه بزرگ تر یعنی عادی سازی روابط با این رژیم سوق دهد.

برخی مسئولان در حکومت صنعا به نوبه خود، آنچه وزیر رسانه لبنان درخصوص بیهوده بودن جنگ یمن گفته بود را نکاتی عادی و بی طرفانه دانستند که همه جهانیان از آن خبر دارند.

این مسئولان ضمن ستودن موضع قرداحی و شجاعانه دانستن آن، تاکید کردند که عربستان ادعا می کند خواهان توقف جنگ است و انصارالله را به نپذیرفتن این امر متهم می کند، پس چرا وقتی قرداحی از آنها می خواهد تجاوز به یمن را متوقف کنند، موج مخالفت با او را به راه می اندازند؟

مسئولان صنعا خاطرنشان کردند که قرداحی جنگ یمن را بیهوده توصیف کرد، اما انصارالله آن را جنگی متجاوزانه و برنامه ریزی شده به سود آمریکا و رژیم صهیونیستی می دانند. خشم سعودی از اظهارات قرداحی نیز ناشی از ناکامی شدید آن در یمن و درگیری با بحران های داخلی و خارجی است.

این مسئولان افزودند: عربستان با شکست سختی در استان مأرب روبروست و تلاش می کند با فشار آوردن به دولت نوپای لبنان، به یک پیروزی موهوم دست یابد.

پربیننده ترین خبرها