فشارهای حداکثری به لبنان .. تا به کجا؟

فشارهای حداکثری به لبنان .. تا به کجا؟
يکشنبه 9 آبان 1400 - 17:27

فشارهای حداکثری بر لبنان از سوی قدرت های استکباری که به نظر می رسد در به زانو درآوردن این کشور ناکام مانده اند، همچنان ادامه دارد. در نتیجه این قدرت‌ها این بار از طریق عربستان سعودی به ایجاد بحران در ارتباط با مواضع سابق جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان اقدام کردند که قبل از انتخابش به عنوان وزیر، با تجاوز سعودی – اماراتی به یمن مخالفت کرده بود.

العالم – کشکول

تاریخ همواره تکرار می شود و ما باید به خوبی از تجربه اول درس بگیریم، نه اینکه آن را بارها تکرار کنیم و هر بار انتظار داشته باشیم که نتایج متفاوتی حاصل شود.

در ژوئن ۲۰۱۷ عربستان به بهانه های مختلف به محاصره کشور همسایه و برادر خود در شورای همکاری خلیج فارس یعنی قطر اقدام کرد و بحرین و سپ‍س امارات و مصر نیز به آن ملحق شدند و این کشور را مورد محاصره دریایی زمینی و هوایی قرار دادند و تبلیغات شدیدی را علیه قطر به راه انداختند.

آنها سفرای خود را از این کشور خارج کردند و شروطی را بر این کشور تحمیل و آنرا ملزم به اجرای این شروط تا قبل از اجرای تصمیمات خود نمودند.

اما قطر با اتخاذ موضع ثابت و با کمک دوستان خود در منطقه توانست در برابر این تحریم‌ها مقاومت کند و شروطی را که این کشورها بر آن تحمیل کرده بودند نپذیرد. در نتیجه عربستان و کشورهای دیگری که همراه با آن قطر را تحریم کرده بودند بعد از چند سال از موضع خود عقب نشینی کرده و شروط خود را کاهش داده و در نهایت، مجبور به از سرگیری روابط با قطر شدند.

اما امروزه در لبنان که از مدت‌ها پیش با بحران اقتصادی، پولی، سیاسی و اجتماعی روبرو بوده و ‌آمریکا و کشورهای نفت خیز عضو شورای همکاری خلیج فارس به تماشای این بحران مالی و بحران شدید سوخت نشسته و هیچ اقدامی برای حل بحران این کشور انجام نداده و در مقابل تشکیل کابینه آن موانع بی شماری قرار داده اند، حال دولت این کشور به ریاست نجیب میقاتی تشکیل شده تا کشور را به ساحل آرامش و امنیت برسد.

عربستان پس از شکست ابزارهایش، به ناچار خود وارد عمل شد و اظهارات جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان در مخالفت با جنگ یمن و بیهوده خواندن آن و درخواست برای توقف این جنگ را بهانه کرد.

شایان ذکر است که قرداحی یک ماه قبل از اینکه به عنوان وزیر اطلاع رسانی در دولت لبنان منصوب شود این اظهارات را ایراد کرده بود.

این اظهارات وی تا به امروز با واکنش های گسترده مواجه شده و به اخراج سفیر لبنان از عربستان و فراخوانی سفیر سعودی از لبنان برای "رایزنی" منجر شد و به دنبال آن، بحرین و کویت نیز پای در راه عربستان گذاشتند.

کویت از کاردار سفارت لبنان خواست تا این کشور را ترک کند و سفیر خود را در بیروت فرا خواند و عربستان نیز تصمیم گرفت همه واردات لبنان را متوقف کند.

در پی این تحولات، میشل عون رئیس جمهور لبنان بر تمایل این کشور به برقراری بهترین روابط با عربستان با امضای توافق نامه های دوجانبه تاکید کرد.

عبدالله بو حبیب وزیر امور خارجه لبنان به نوبه خود تاکید کرد که طرف های بین المللی از نجیب میقاتی نخست وزیر این کشور خواسته اند که برخلاف خواسته عربستان و برخی مراجع لبنانی، از استعفا خودداری کند.

گروه بحران کابینه دولت لبنان نشستی را با حضور ریچارد مایکلز نماینده رئیس هیئت آمریکایی در بیروت ترتیب داد تا بحران پیش آمده با عربستان درپی اخراج سفیر لبنان از ریاض را مورد بررسی قرار دهند.

گروه بحران باید در راستای نزدیکی دیدگاه‌ها تلاش کند، زیرا قرداحی پیش از تصدی پست وزارت خود نیز چنین اظهاراتی را در خصوص جنگ یمن بیان کرده بود.

گفتنی است که نخست وزیران پیشین لبنان نیز خواستار استعفای قرداحی شده اند. آنها مواضع او را به منزله ضربه ای سخت به آنچه آنرا "روابط برادرانه و منافع ملی مشترک میان لبنان و کشورهای عربی" نامیدند دانستند. واکنش این افراد تنها دو دلیل می تواند داشته باشد: یا به دنبال ایجاد خلأ در کشور هستند یا از رفتارهای ظالمانه عربستان وحشت دارند، مانند داستان دستگیری سعد الحریری در عربستان و باقی حوادثی که درپی آن اتفاق افتاد.

اما در سطح منطقه ، محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن خواستار تحریم کالاهای سعودی به نشانه همبستگی با لبنان شد و اظهار داشت که لبنان در معرض کارزار ارعاب قرار گرفته که عربستان و امارات آن را رهبری می کنند.

کنشگران شبکه های اجتماعی در لبنان و کشورهای عربی نیز در همراهی با جرج قرداحی، هشتگ های زیادی مثل "عزت استعفا نمی دهد"، "جرج قرداحی"، "سلیمان فرنجیه" را منتشر کردند که به صورت وسیعی ترند شد.

این تحولات سریع دیپلماتیک، دولت لبنان را در سایه وخامت اوضاع اقتصادی و کاهش شدید ارزش پول ملی و کمبود سوخت، تحت فشارهای بیشتر قرار می دهد.

حال باید پرسید که دشمنان لبنان از فشار حداکثری بر این کشور چه می خواهند؟ چرا نمی فهمند که این کشور در برابر استکبار طغیانگر است؟ چرا از تجربه قطر درس نمی گیرند؟

با توجه به اینکه لبنان یکی از دولت های محور مقاومت است و توانایی مقاومت بالایی در مقابل فشارهای مختلف دارد، روزهای آینده نتیجه این فشارها را برای همگان آشکار خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها