در آستانه سالگرد 13 آبان صورت گرفت؛

بازخوانی ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا درگفتگو با العالم/ اقدام واشنگتن که باعث تسخیر لانه جاسوسی در ایران شد/ هزینه کمر شکن انقلاب اسلامی ایران برای دستگاه جاسوسی آمریکا/ افشای اسناد جاسوسی سیا از کشورهای منطقه

بازخوانی ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا درگفتگو با العالم/ اقدام واشنگتن که باعث تسخیر لانه جاسوسی در ایران شد/ هزینه کمر شکن انقلاب اسلامی ایران برای دستگاه جاسوسی آمریکا/ افشای اسناد جاسوسی سیا از کشورهای منطقه
چهارشنبه 12 آبان 1400 - 20:59

دانشجوی پیرو خط امام، با بیان این که تسخیر لانه جاسوسی کاری درست بود، خاطرنشان کرد، اصلا آن حادثه متعلق به امثال ما نیست بلکه یک خط، یک مکتب و یک مسیر است. ضمن این که اگر آمریکا شروط ایران را می پذیرفت این قائله می توانست در عرض یک هفته پایان یابد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

به مناسبت فرا رسیدن 13 آبان، شبکه خبری العالم در برنامه "من طهران" در گفت و گو با دکتر عبدالحسین روح الامینی استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و از دانشجویان پیرو خط امام، به «بازخوانی ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا پس از چهل سال» مبادرت کرده است.

روح الامینی در این گفت وگو در باره واقعه 13 آبان سال 1358 و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران به دست دانشجویان پیرو خط امام (ره) خاطرنشان کرد، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357، رابطه با آمریکا مانند رژیم گذشته بود و بیش از 9 ماه طول کشید تا رسید به 13 آبان 1358، به طوری که حتی در این فاصله و ماه های اول پیروزی انقلاب گروه چریک های فدایی خلق و یک سری افراد مارکسیسم به سفارت آمریکا حمله می کنند اما نظام جمهوری اسلامی با تمام وجود از سفارتخانه آمریکا دفاع و آنها را بیرون می کند و نمی گذارد اختلال درکارهای دیپلماسی و وظایف امور خارجه آمریکایی ها در ایران ایجاد شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در این 9 ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چه گذشت که منجر به تسخیرسفارت این کشور شد، خاطرنشان کرد، ما در طول این 9 ماه با آمریکا قطع رابطه نکردیم بلکه او با ما قطع رابطه کرد، ما در مسایل داخلی آمریکا دخالت نکردیم بلکه او مبادرت به دخالت درامور داخلی کشورمان از روز اول پیروزی انقلاب کرد که بسیاری از اینگونه اقدامات آمریکا آشکار بود و اسناد بسیاری از این رفتارها نیز بعدها فاش شد.

روح الاميني از فعالان دانشجويي كه در تسخير لانه جاسوسي حضور داشت، گفت: رفتار آمریکا در عدم پذیرش پیروزی مردم و انقلاب اسلامی و به رسمیت نشناختن عملی انقلاب، حمایت از گروهک های اضد انقلاب و کسانی که علیه ملت ایران اسلحه بدست گرفتند از جمله در شمال ایران، غرب ، کردستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و در بسیاری ازجاهای کشور حرکت های قومی، تجزیه طلبانه و ضد نظام را آمریکا حمایت کرد که اسناد و اعترافات خود آنها از این ماجرا حکایت دارد. از سوی دیگر سابقه آمریکا یک سابقه منفور دراذهان ملت ایران بود به طوریکه دولت مردمی مصدق را در 25 سال قبل از وقوع انقلاب اسلامی یعنی 28 مرداد 1332 با نقشه کاملا آمریکایی و با حمایت انگلیس سرنگون کرد و دو باره شاه را که فرار کرده بود، برگرداند.

وی افزود: آمریکا در طول 9 ماه اول انقلاب مهلت داشت که نشان دهد دنبال کودتا و دخالت در انقلاب مردمی ایران نیست درحالی که تصویری که دانشجویان، فعالان سیاسی و عامه مردم داشتند حاکی از آثار و نشانه های دخالت های آمریکا بود از جمله حمایت از گروه های تجزیه طلب، بلوکه کردن دارایی های ایران، خودداری از تحویل اجناس و اقلام خریداری شده همانند خرید میلیاردها دلار اسلحه، مهمات و هواپیما و ... این مساله نشان داد که آنها انقلاب را به رسمیت نشناخته اند، همه این مسایل باز دلیل اشغال سفارت نبود بلکه نقطه عطف اقدامات آمریکا پذیرش محمد رضا شاه ( شاه فراری ایران) به بهانه درمان در آن کشور بود که تداعی کننده اقدامات آمریکا در سال 1332 و کودتا علیه دولت مردمی مصدق بود.

وی گفت: این موضوع باعث شد که ایده حرکت اعتراضی شکل بگیرد، هدف گروگانگیری نبود بلکه قصد ما حرکت اعتراضی و تحصن و سپس صدور بیانیه بود تا صدای ما به دنیا برسد، همانند آنچه که در آن سال ها درآمریکای جنوبی، و حتی در مقاطعی در ژاپن و اروپا روال بوده است که افرادی که نسبت به سفارتخانه های کشوری که به آنها اعتراض داشتند، می رفتند چند دقیقه ای تحصن و حرکت اعتراضی انجام می دادند و بعد از آنجا خارج می شدند، لذا برنامه ما اقامت 444 روزه و یا تسخیر لانه جاسوسی نبود.

روح الامینی در باره این که آیا اقدام دانشجویان با برنامه قبلی و اطلاع رهبر انقلاب اسلامی صورت گرفت؟ افزود: به صورت خاص حضرت امام خمینی (ره ) اطلاعی از این اقدام نداشتند. این اقدام برنامه ریزی حکومتی نبود بلکه روز اولی که اشغال لانه جاسوسی انجام شد و زمانی که به امام (ره) از رادیو اطلاع داده می شود، امام می گویند خوب جایی را گرفتید و نگهدارید و بعد این جمله را می فرمایند که "در ایران انقلاب است انقلابی بزرگ تر از انقلاب اول" و موسوم می کنند این کار را به انقلاب دوم یعنی کل انقلاب اسلامی 22 بهمن که دودمان سلطنتی را از کشور کنارگذاشته، آزادی و استقلال را به ارمغان آورده و نظام مبتنی بر مردم را شکل داده یک طرف و این اقدام را یک طرف ( برابر با آن) قرار می دهند.

ایستگاه فرماندهی سازمان جاسوسی آمریکا در منطقه خاورمیانه، در تهران قرار داشت/ افشای اسناد جاسوسی آمریکا از سران سازمان آزادیبخش فلسطین درتهران

این دانشجوی پیرو خط امام و از شرکت کنندگان در تسخیر لانه جاسوسی، در باره اقدام کارکنان سفارت آمریکا در خصوص نابود کردن اسناد جاسوسی خود در ایران افزود: ما حرکت خود را حدود ساعت 10 صبح شروع کردیم اما تسلیم شدن گروهی که مقاومت می کردند و در حال نابود کردن اسناد بودند، تا ساعت 4 بعد از ظهر انجام شد که درطول این زمان آنها درحال نابودی اسناد بودند اما برخی اسناد را در این اثنا نتوانستند کامل معدوم کنند لذا اسناد باقی مانده جمع آوری، بازسازی و به صورت ده ها جلد کتاب منتشر شد. چند جلد از اسناد لانه جاسوسی در باره اسنادی است که مربوط به سازمان آزادیبخش فلسطین است که درباره افراد مشهور مانند یاسرعرفات و بقیه اعضای ارشد آن بود، که نشان می دهد مرکز هدایت سازمان سیا در رابطه با کل خاورمیانه، تهران بوده است و با نفوذی هایی که بعضی از آمریکایی ها در کل سازمان های آزادیبخش فلسطین داشتند و مطالبی که ایستگاه سیا در لبنان دنبال می کرده است به تهران منعکس و از تهران به آمریکا منتقل می شده است. سفارت آمریکا در تهران نه تنها حول حوش ایران کار می کرده است بلکه به کل منطقه که اکنون به آن منطقه مقاومت می گوییم، احاطه داشته و مرکز هماهنگی بوده است. دایره دخالت آنها نه تنها تهران بلکه در رابطه با کل منطقه بوده است یعنی ایستگاه فرماندهی سیا در منطقه در تهران قرار داشته است که به خاطر رابطه طولانی 25 ساله قبل از انقلاب بوده است که اهمیت جایگاهی که دانشجویان تسخیر کردند را دوچندان می کند و در واقع شبکه جاسوسی آمریکا با تسخیر لانه جاسوسی این کشور در تهران از هم پاشیده شد.

هزینه کمر شکن انقلاب اسلامی ایران برای دستگاه جاسوسی آمریکا/ دردسر انقلاب ایران به عنوان الگوی مقاومت، برای آمریکا در منطقه

وی درخصوص دردسر انقلاب اسلامی برای آمریکا به ویژه درحوزه محور مقاومت و پس از تسخیر لانه جاسوسی افزود: از آنجا که مرکز شبکه جاسوسی آمریکا در منطقه از هم پاشیده شد و این که بخواهد دوباره آن را سازمان دهی کند سال ها زمان برد، و از سوی دیگر آمریکا پس از انقلاب اسلامی ایران با الگوی مقاومت که از لبنان شروع شد و در عراق و سوریه و یمن و کشورهای دیگر ادامه پیدا کرد و الگوی ایستادگی مقاومت در برابر سیطره آمریکا از ایران شکل گرفت و به دردسری بزرگی برای آمریکا تبدیل شد.

به طوری که هزینه زیادی روی دست آن گذاشت که برای جبران مرکز تهران، تلاش های زیادی کرد با هزینه کردن میلیاردها دلار و آوردن لشکرها و ناوگان های مختلف در منطقه و میلیاردها دلاری که در عراق و افغانستان و در کل منطقه هزینه کرده است در طول سال های پس از انقلاب، همه اینها مساوی با سفارت این کشور درتهران بوده است.

روح الامینی درباره دلایل پیروزی بزرگ دانشجویان خط امام بدون پشتوانه دولت وقت گفت: ما نبودیم این مکتب و خط و مسیر امام بوده است که یک تنه ایستاد و مردم هم همراهی کردند و امت و امام بر علیه مستبدی به نام محمد رضا شاه و بعد علیه استکبار به سردمداری آمریکا پیروز شدند، این آثار اوست نه اینکه این تعداد بودند چرا که آن عقیده و هدف و این کار بزرگ مال آن خط بزرگ، مکتب بزرگ و هدفگذاری است که امام انجام دادند. کجا این قدرت را گرفت، وقتی که همه گروه ها و جریان های موجود در کشور، اشخاص با گرایش های مختلف و همه ملت پای کار آمدند. کسی دانشجویان مسلمان خط امام را در آن زمان ملامت نمی کند، کسی امام را ملامت نمی کند بلکه همه آمریکا را ملامت می کنند و می گویند اگر امریکا این کار را نکرده بود و این مسیر را نرفته بود م در یک کلام همه می گویند این اقدام "حق آمریکا بود".

آمریکا شروط ایران برای استرداد شاه، آزادسازی اموال بلوکه شده و عدم دخالت درامور داخلی کشورمان را نپذیرفت

وی گفت: حضرت امام (ره) که آمدند فرمودند این ها را نگه دارید برای انقلاب دوم، برای آزادی گروگان ها شروطی گذاشتند حتی ما خانمها و کارکنان سیاهپوست سفارت آمریکا را خودمان داوطلبانه زودتر آزاد کردیم. اینکه چرا 444 روز طول کشید تقصیر آمریکا بود. شاه متهم بود اموالی را برده و دورانی را با استبداد، کشتار و شکنجه گذرانده است. ما یک حق ساده ای داشتیم گفتیم او (شاه) را برای محاکمه استرداد کنید تا اموالش برگردد و این که آمریکا در امور داخلی ایران دخالت نکند. اگر این سه شرط را آمریکا انجام می داد همان روز بعد، این ها تحویل می شدند چه کسی این شرط ها را انجام نداد؟

اقدامات آمریکا علیه ایران پس از انقلاب اسلامی، در قالب تحریم، مقابله با اراده هسته ای ایران، بلوکه کردن اموال کشور و فشار به کشورهای دیگر همچنان ادامه دارد

روح الامینی گفت: آمریکا در عوض اینکه بیاید و این شرط ها را بپذیرد یعنی حمایت از شاه را پس بگیرد و تحویلش بدهد. برعکس، رابطه را با ایران قطع کرد. ما رفتیم گروگان گرفتیم ولی رابطه را قطع نکردیم این رابطه ابتدا و انتهایش به آمریکا بر می گردد. دوم دریافت نفت از ایران را قطع کرد و همچنان ادامه دادند حتی چند ماه بعد که پارلمان شکل گرفت بحث را امام به نمایندگان ملت واگذار کردند. در مصالحه قرارداد الجزایر نمایندگان ملت شرایطی را گذاشتند مصوبه پارلمان ایران بود که آمریکاحتی به آن قرارداد عمل نکرد. که عدم دخالت در ایران، آزادسازی ذخایر و مسایل مالی ایران بود که بلوکه کرده بودند، و از آن موقع تاریخ سیاه روابط ما با آمریکا قطورتر شده است که آلان می بینیم این سال ها تحریم، مقابله با اراده هسته ای ایران، بلوکه کردن اموال ما، فشار به کشورهای دیگر همچنان ادامه دارد.

تسخیر لانه جاسوسی کاری دست بود، اقدامی که یک خط، یک مکتب و یک مسیر است
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره تسخیرکنندگان لانه جاسوسی و نظر فعلی آنها می گوید، افراد در مسیر رشد و تکاملشان حق انتخاب و حق تغییر دارند اما با وجود این یک مسئله طبیعی است که چند نفر نظرشان عوض بشود باز بنده ادعا می کنم چون در سالهای اخیر در تماس هستیم و جلساتی می گذاریم و یکدیگر را می بینیم. اگر همه آنها جمع بشوند و بینشان یک جلسه رای گیری بگذارید ( البته خوب است رسانه ای بشود) من برای شما نام می برم دهها نفر از این ها استادان برجسته دانشگاه های کشور و از مدیران کشور هستند در نهادهای مختلف اجرایی خدمت می کنند از این ها مجددا" بپرسید و رای گیری کنید اکثریت قاطع و مطلق آنها خواهند گفت اولا" پشیمان نیستند ثانیا" کاری درست بود و دیگر اینکه اصلا آن حادثه متعلق به امثال ما نیست بلکه یک خط، یک مکتب و یک مسیر است.

استاد دانشگاه تهران در ادامه به رابطه دولت موقت و سفارت آمریکا اشاره کرد که درباره رابطه دولت موقت و بعضی ازاعضای آن با سفارت ظن و گمانهایی وجود داشت اما بعدها در اسناد هم رد و پای آنها پیدا شد بعضی از وزراء اسم داشتند، کد داشتند، ارتباط داشتند، تبادل نظر داشتند و معلوم شد با هدایت آنها بسیاری از مطالب را دنبال می کنند البته این به معنی اتهام به مرحوم مهندس بازرگان که فرد صادقی بود و یا خیلی از اعضای کابینه که هنوز هم ممکن است در نظام باشند و خدمت بکنند، نبود. برخی از عناصر در اسناد لانه جاسوسی که چند کتاب درباره فلسطین دارد در بین سازمان های فلسطینی عناصر آمریکایی نفوذ داشتند که این مساله به معنی اتهام به سران سازمان آزادیبخش فلسطین یا گروه های فلسطینی نیست. بسیاری از آنها همین الآن جریان مقاومت را همراهی می کنند ولی شبکه نفوذ آمریکا در هم تنیده، چند لایه در قسمت های مختلف بود که خوشبختانه همانطور که گفتم از هم پاشیدگی اش در ده تا بیست سال بعد از این حادثه، یک فرصت تنفسی برای انقلاب اسلامی بود و بعد از آن است که آمریکا فکر حمله نظامی می کند که می رود حزب بعث عراق و صدام را برای حمله به ایران ساماندهی می کند و بعد از آن بحث های دیگری را برای بازسازی این شبکه به راه می اندازد. اقدام آمریکا در ایجاد القاعده و بعدها داعش، همه اینها ناشی از این ضربه و ضربه بسیار سنگینی بوده است به طوری که شبکه عصبی و مدیریت و فرماندهی آمریکا تا سالها متلاشی می شود.
وی درباره روند طولانی شدن بازداشت گروگانهای آمریکایی این گونه توضیح می دهد، برنامه ریزی که از ابتدا طراحی شده بود، تدارکات و پیش بینی هایی که برای این کار کرده بودیم، یک اقامت یکی دو روزه در سفارت و رساندن پیام اعتراضی مان به جهانیان بود، اصلا آمادگی برای این کار را نداشتیم بسیاری از دوستان موقتا" دست از تحصیل کشیدند و نگهداری کارکنان سفارت، بینشان تقسیم شد و بعد از اینکه آمریکا در اردیبهشت 1359 در صحرای طبس آن حرکت را برای آزاد سازی گروگان ها می خواست انجام دهد، حتی این ها از تهران به شهرهای مختلف مثل شیراز و همدان و تبریز و جاهای دیگر منتقل شدند چون در حال انتقال از دولت موقت و شورای انقلاب به مجلس اول بودیم تا مجلس اول که امام اختیار را به آنها داده بود شکل بگیرد و شرایط را مهیا کند زمان برد و طول کشید در غیر این صورت باید زودتر انجام می شد.

آمریکا می توانست با تحویل شاه، ظرف یک هفته قائله را ختم کند اما به تحریم و قطع رابطه مبادرت کرد

این دانشجوی پیرو خط امام و از شرکت کنندگان در تسخیر لانه جاسوسی، افزود: از طرف دیگر آمریکا به جای اینکه در مقابل اراده ملت ما تسلیم شود و تعظیم و تواضع کند مقابله را تشدید کرد یعنی تحریم نفت، قطع رابطه و بدتر از آن حمله طبس که در هیچ کدام از این ها موفق هم نبود، کار را طولانی کرد که نباید اینگونه می شد اما تقصیر خود آمریکایی هاست. آنها می توانستند ظرف یک هفته ماجرا را تمام کنند و شاه را سوار هواپیما می کردند و تحویل می دانند و با مقررات پلیس بین الملل ( اینترپل) با یک درخواست از یک کشور برمی گرداندند.

امیدی به تغییر رفتار آمریکایی ها نداریم، اما راه را بر آنها نبسته ایم

عضو کنونی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در باره امکان تغییر رفتار آمریکایی ها در قراردادهای بین المللی، میزیان پایبندی به آنها و مساله اعتماد به آمریکایی ها گفت: ما امیدی نداریم کما اینکه رهبر معظم انقلاب هم امیدی ندارند کما اینکه امام هم امیدی نداشتند اما ما راه را برای آمریکا نبسته ایم. راه را خودش بر خودش بسته است تغییر خوی و رفتار آمریکا و تغییر شیوه تعاملش بر عهده خودش است.

وی گفت: در قضایای برجام این فرصت داده شد اما استفاده نکرد و پاره اش کرد. در قضایا و مسائل منطقه یک جاهایی آمدند و به ما التماس کردند چه در دوره قبل طالبان و چه این دوره و چه در کشورهای اطراف مثل یمن، الان درباره یمن به ما روی آورده اند، یمن یک کشور مستقل است شما به یمن زور گفتید خودتان بروید تمامش کنید. عربستان، اروپا و آمریکا از ما می خواهند که از انصارالله بخواهیم دست ها را بالا ببرد و تسلیم شود و بگوید من مقاومت نمی کنم ما نمی توانیم این کار را بکنیم ما چه کاره ایم که در امور داخلی یمن دخالت کنیم یمنی ها خودشان تصمیم گیرنده هستند مگر مردم یمن برای ما تصمیم می گیرند. مردم لبنان و سایر ملت های منطقه خودشان تصمیم گیر هستند.

ملت ایران زیر بار زور نمی رود/ هرگام که در برجام بردارند ما هم بر می داریم

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد، تغییر رفتار و تغییر شیوه باید از سوی آمریکا باشد. راه برایش باز است آثارش را نشان بدهد، الآن می گویند به وین بر می گردید؟ به بروکسل برمی گردید؟ ما به هر دوتا بر می گردیم چون کشور ایران در موضع حق است و مطالباتش روشن و شفاف است آنها عمل بکنند هر یک گام که بر می دارند ما هم بر می داریم این عرف دیپلماسی است ضمن اینکه انقلابی و عقلانی هم هست. مثلا الآن ده میلیارد دلار ما را آزاد کنند، مگر نمی گویند حسن نیت دارند مگر نمی خواهند برگردند خوب این اراده را نشان بدهند، برعکس همین دو سه روزه چند نهاد و فرد ایرانی را دوباره تحریم کردند این که نمی شود، این ملت زیر بار زور نمی رود.

پربیننده ترین خبرها