الجزائر:بازگشت به روابط عادی با فرانسه در شرایط فعلی بعید است

الجزائر:بازگشت به روابط عادی با فرانسه در شرایط فعلی بعید است
شنبه 15 آبان 1400 - 15:10

«عبدالمجید تبون» بازگشت الجزائر به روابط عادی با فرانسه را به دلیل اظهارات «بسیار خطرناک» ماکرون بعید دانست و گفت: هیچ الجزائری نمی‌پذیرد تماس‌هایم را با کسی که این توهین‌ها را کرده، از سر بگیرم.

العالم - اروپا

رئیس‌جمهور الجزائر عادی‌سازی روابط با پاریس در شرایط کنونی به دلیل اظهارات «خطرناک» رئیس‌جمهور فرانسه را بعید دانست.
«عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزائر، طی مصاحبه با یک نشریه آلمانی، بازگشت به روابط عادی با فرانسه به دلیل اظهارات «بسیار خطرناک» رئیس‌جمهور این کشور را بعید دانست.

نشریه «اشپیگل» روز گذشته با تیتر « اگر ماکرون با او تماس بگیرد، جواب نمی دهد... چرا؟» اقدام به انتشار یک مصاحبه از رئیس‌جمهور الجزائر که تاریخ انجام آن به ۲۶ اکتبر گذشته در کاخ ریاست‌جمهوری الجزائر باز می‌گردد، کرد.

رئیس‌جمهور الجزائر در پاسخ به این سوال که آیا روابط با فرانسه به زودی به حالت عادی باز می‌گردد؟ گفت: خیر. هیچ الجزایری نمی‌پذیرد که تماسهایم را با کسی که این توهین‌ها را کرده، از سر بگیرم».

رئیس جمهور الجزائر در این مصاحبه گفت که از همتای فرانسوی خود به دلیل اظهارات «بسیار خطرناکش» «بسیار ناراحت» است و با اشاره به اظهارات ماکرون در خصوص تاریخ الجزائر افزود: «نباید به تاریخ مردم آسیب وارد شود و نباید به الجزائری‌ها اهانت شود».

عبدالمجید تبون تصریح کرد که ماکرون لطمه زیادی به روابط دو کشور وارد کرد و مرحله‌ کنونی در روابط الجزایر و فرانسه، خطرناک ترین مرحله در ۱۵ سال اخیر محسوب می‌شود.

وی در خصوص از سرگیری روابط با پاریس گفت: «من اولین کسی نخواهم بود که برای آشتی قدم بردارد، زیرا در این صورت همه الجزایری‌ها را از دست خواهم داد، این یک مشکل ملی است نه مشکل رئیس جمهور».

دوم اکتبر گذشته، روزنامه فرانسوی «لوموند» به نقل از ماکرون نوشت که رئیس جمهور الجزائر در یک رژیم بی‌نهایت سخت، بلاتکلیف مانده است. ماکرون همچنین مدعی شد که پیش از استعمار فرانسه، ملت الجزائر وجود نداشته و آنها از استعمار عثمانی به استعمار دیگر منتقل شدند.

ریاست جمهوری الجزائر در واکنش به این سخنان ماکرون بیانیه‌ای صادر و اظهارات وی را دخالت در امور داخلی الجزائر تلقی کرد. در این بیانیه گفته شد: «در پی اظهارات منسوب به رئیس جمهور فرانسه که هیچ منبع رسمی نیز آن را رد نکرد، الجزائر بر مخالفت قاطعانه با هر دخالت غیرقابل قبول در امور داخلی این کشور بیان می‌دارد».

در پی این اظهارنظر و تشدید تنش میان الجزائر و فرانسه، عبدالمجید تبون که بارها از وجود توطئه علیه کشورش به دلیل مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مقابله با توطئه‌‌ها علیه جهان عرب هشدار داده، دستور بسته شدن حریم هوایی این کشور به روی هواپیماهای نظامی فرانسه را صادر کرد و سفیر الجزائر را از پاریس فراخواند.

«ایمن بن عبدالرحمان»، نخست وزیر الجزائر نیز با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه گفت: این سخنان توهین آمیزی که علیه الجزایر مطرح شد، غیرقابل قبول و مردود است. الجزائر از همه اظهاراتی که به منظور تضعیف تاریخ و ریشه‌های آن بیان می‌شود، بزرگ‌تر است.

وی تصریح کرد: الجزائر یک قوم و ملتی است که در تاریخ ایستاده و درخشان است ... از ماسینیسا و شاهزاده عبدالقادر درباره تاریخ این سرزمین بپرسید.

الجزایر به مدت ۱۳۲ سال تحت استعمار فرانسه بود. این کشور بارها از پاریس خواهان عذرخواهی در قبال جنایت‌های ضد بشری در دوران استعمار شده است؛ خواسته‌ای که هرگز محقق نشد. امانوئل ماکرون رئیس جمهوری کنونی فرانسه که پیشتر به ایجاد نظام شکنجه در دوران استعمار در الجزائر اعتراف کرده بود نیز می‌گوید که هرگونه عذرخواهی از جنایات این کشور در الجزائر در دوره اشغال را منتفی می‌داند و هرگز از اشغال الجزائر به دست ارتش فرانسه در قرن بیستم عذرخواهی نخواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها