تشدید جنگ روانی با نزدیک شدن به مذاکرات لغو تحریم در وین 

تشدید جنگ روانی با نزدیک شدن به مذاکرات لغو تحریم در وین 
شنبه 15 آبان 1400 - 19:54

العالم ـ ایران

خبر:
درحالی که بناست هشتم آذر ماه (۲۹ نوامبر) مذاکرات لغو تحریم های ایران در وین توسط تیم دولت جدید ایران از سرگرفته شود امریکا، اروپا و البته آژانس بین المللی انرژی اتمی با نزدیک شدن به زمان مذاکرات، حملاتی همزمان و هدفمند در چارچوب جنگ نرم را علیه ایران ترتیب داده و به شدت پیگیری می کنند.
تحلیل:
-تفاوت نگاه ها و انتظارات دو طرف از مذاکرات پیش رو اگر چه دوگانه است اما این به معنای مسدود بودن رسیدن به توافق نیست چه آنکه ایران همواره با التزام به پرهیز از مذاکره برای مذاکره بی فایده، اعلام داشته است تنها به توافقی اعتقاد دارد که از منافع آن بهرمند شود و بدیهی است چنانچه احساسی غیر از این از سوی هیات ایرانی وجود داشت هرگز تن به مذاکره ای با دستاورد هیچ نمی داد.
-درمقابل این رویکرد، غرب ظاهرا و چنانکه از برخی اعلام مواضع قابل دریافت است همچنان امیدوار است که در قالب توافقاتی مرحله به مرحله وارد یک بازی جدید و البته دامنه دار و زمان بر شود که حاصل آن خستگی ایران و در نهایت تن دادن جمهوری اسلامی به خواسته های غربی باشد.
-اروپا درحالی که بعد از امریکا متهم اصلی در پرونده هسته ای ایران است و در شرایطی که به دلیل عمل نکردن به تعهدات 11گانه اش در قبال خروج امریکا از برجام، همچنان مشمول بی اعتمادی ایرانیان است، می کوشد تا در شرایط جدید از موضعی قلدرمابانه با مساله هسته ای برخورد کند. فرانسه این روزها رسما اعلام کرده است که مشغول رایزنی با متحدانش در خصوص چگونگی واکنش به عدم همکاری ایران با آژانس است.
-تلاش جهت تحمیل موضوع موهوم "عدم همکاری ایران با آژانس" بجای "عهد شکنی امریکا "از یک سو و بی عملی اروپا از دیگر سو بخشی از رویکرد جدید و البته همدلانه امریکا و اروپا با هدف تهدید دسته جمعی و البته مرعوب ساختن ایران پیش از شروع مذاکرات طی اوایل آذر ماه در وین است.
-در این میان گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز ضمن تغافل از کلیه تعهدات و در عین حال کارشکنی های تشکیلات متبوعش اعلام داشته است: بدون نظارت آژانس برفعالیت های اتمی ایران، احیای برجام به نتیجه نمی رسد. گروسی به عمد ماجرای اصول حاکم بر نظارت برفعالیت های هسته ای ایران را به فراموشی سپرده است تا تکمیل کننده پازل جنگ نرم تحمیلی اخیر غرب علیه ایران باشد. فراموش نکنیم گروسی رسما نماینده امریکا و کارگزار بالفعل این کشور در آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
-نامه اخیر 17 نماینده کنگره امریکا به بایدن مبنی بر ضرورت توقف مذاکرات، اگرچه با بهانه ادعایی حمله ایران به پایگاه نظامی " التنف " این کشور در سوریه، مطرح و پیگیری شده است اما از واقعیتی اساسی پرده برمی دارد و آن اینکه هنوز نمی توان به امریکا به عنوان طرف مذاکره کننده صادق اعتماد کرد. جالب آنکه نویسندگان نامه رسما تاکید و تهدید کرده اند که چنانچه جمهوریخواهان کنترل مجالس امریکا را در دست بگیرند قطعا به توافق بدست آمده پایبند نخواهند ماند. شاید استقبال گسترده از نماینده جمهوریخواهان انتخابات اخیر در ویرجینیا برحساسیت تاثیر این تهدید بیافزاید.
-همه پازل های این جنگ روانی امریکایی-اروپایی- آژانسی در حالی با نزدیک تر شدن به زمان مذاکرات، ساخته و پرداخته شده است که ایران اعلام کرده تنها برای لغو تحریم های ظالمانه امریکا در مذاکرات آتی حاضر می شود، به هیچ چیز کمتر از لغو کامل تحریم ها در بازگشت به تعهدات برجامی رضایت نمی دهد و البته به شکلی صددرصدی دولت ایران خود را ملزم به اجرای دقیق قانون مجلس درلغو تحریم ها پایبند می داند. شاید اعلام تولید 25 کیلو اورانیوم غنی شده 60 درصدی بتواند گوشه ای از جدیت ایران را در این خصوص به طرف غربی گوشزد کند.
-آخرین و اساسی ترین نکته آنکه ایران در شرایطی در مذاکرات پیش رو حاضر می شود که سناریو و ترفند شرطی شدن بازار ایران در مقابل تغییرات ناشی از مذاکرات هسته ای این روزها کاملا نخ نما شده است و این خود می تواند به عنوان برگه ای محکم در مذاکرات پیش رو به کار مذاکره کنندگان ایرانی بیاید.

پربیننده ترین خبرها