هشدار سازمان ملل درباره مرگ ۱.۳ میلیون یمنی در صورت تداوم درگیری‌ها

هشدار سازمان ملل درباره مرگ ۱.۳ میلیون یمنی در صورت تداوم درگیری‌ها
چهارشنبه 3 آذر 1400 - 17:44

برنامه توسعه سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد درصورت تداوم درگیری‌های یمن، تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱.۳ میلیون یمنی جان خود را از دست خواهند داد.

العالم - یمن

سازمان ملل در گزارش جدیدی هشدار داد، در نتیجه تجاوز ائتلاف به رهبری سعودی‌ها به یمن، تاکنون بیش از ۳۷۷ هزار نفر کشته شده و این آمار تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۱.۳ میلیون نفر خواهد رسید.

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، در این گزارش برنامه توسعه سازمان ملل که روز سه‌شنبه منتشر شده آمده است، هفتاد درصد کشته‌شدگان در این درگیری‌ها را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دهند.

این گزارش می‌افزاید، ۶۰ درصد از آمار کل قربانیان این تجاوز، به‌صورت غیرمستقیم و در اثر گرسنگی و بیماری‌های قابل پیشگیری جان باخته‌اند و باقی قربانیان در حین مبارزه یا در اثر بمباران ائتلاف به رهبری سعودی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

«آخیم استینر» مدیر برنامه توسعه سازمان ملل در این‌باره گفت: «در مورد یمن، باور داریم که تعداد افرادی که در اثر عواقب درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند بیش از کسانی است که در میدان جنگ جان باخته‌اند».

گزارش جدید سازمان ملل علاوه بر ارائه آمار جنایات سعودی‌ها و متحدان آن‌ها، آینده «هولناک» را برای این کشور جنگ‌زده پیش‌بینی کرده است.

این گزارش هشدار داده است، در صورت تداوم درگیری‌ها در یمن، تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱.۳ میلیون یمنی جان خود را از دست خواهند داد که هفتاد درصد از آن در اثر دلایل غیرمستقیم از جمله گرانی بیش از حد و از بین رفتن خدمات اولیه انسانی خواهد بود.

همچنین این گزارش می‌افزاید، تا سال ۲۰۳۰، تعداد یمنی‌های دچار سوتغذیه به ۹.۲ میلیون نفر خواهد رسید و شمار کسانی که در فقر مطلق زندگی می‌کنند نیز به 22 میلیون نفر، معادل 65 درصد جمعیت این کشور خواهد رسید.

در این گزارش آمده است در صورت توقف فوری درگیری‌های یمن، یک نسل (تا سال ۲۰۴۷) طول خواهد کشید تا از فقر شدید خارج شود و تا سال ۲۰۲۵ نیز میزان سوتغذیه در میان یمنی‌ها نصف خواهد شد.

عربستان سعودی هفت سال است که با تشکیل ائتلافی با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی ضمن حملات گسترده هوایی به شهرهای مختلف یمن، از رسیدن مواد غذایی ، دارویی و سایر نیازهای مردم به شهرهای مختلف این کشور جلوگیری می‌کند.

این تجاوز نظامی که از مارس ۲۰۱۵ آغاز شد تا کنون به هیچ دستاوردی نداشته و سعودی‌ها دنبال خروج آبرومندانه از آن هستند. با این وجود ائتلاف سعودی بامداد امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، حملات هوایی علیه اهدافی در صنعاء را آغاز کرده و در ادامه مدعی شد، این اهداف «نظامی و مشروع» هستند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که حمله دیروز (سه‌شنبه) جنگنده‌های ائتلاف سعودی به منزلی مسکونی در یمن به شکافته شدن شکم یک زن باردار و خارج شدن جنین از رحم وی شد. علاوه بر این نوزاد پسر، مادر وی نیز در بیمارستان جان خود را از داده است .

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن که شامگاه سه‌شنبه میزبان «ویلیام دیوید گریسلی» هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در این کشور بود، گفت محاصره یمن توسط آمریکا، جنایت جنگی است که به زندگی بیش از ۲۵ میلیون یمنی آسیب رسانده است.

وی تأکید کرد، کشورهای ائتلاف متجاوز و در صدر آن آمریکا، در برهه‌های گذشته تلاش کردند که فعالیت فرستاده پیشین سازمان ملل را با شکست مواجه کنند و در پی تکرار همین مسئله در خصوص فرستاده جدید هستند.

فارس

پربیننده ترین خبرها