وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از موسسه رازی:

واکسن رازی کووپارس یکی از پیشرفته ترین واکسن های دنیا است

واکسن رازی کووپارس یکی از پیشرفته ترین واکسن های دنیا است
پنج‌شنبه 4 آذر 1400 - 14:25

وزیر بهداشت گفت: با وجود داشنمندان و امکانات خوبی که در کشور داریم، بهترین واکسن ها را در انواع پلتفرم ها در ایران تولید می کنیم. برای تایید یک واکسن، مراحل مختلفی طی می شود و دانشمندان زیادی آن را ارزیابی می کنند. در مراحل کارآزمایی بالینی واکسن ها، ایمن و اثربخش بودن واکسن ها بررسی می شود.

العالم - ایران/علمی

به گزارش وبدا، بهرام عین اللهی در حاشیه بازدید از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی که ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی نیز حضور داشت، خاطرنشان کرد: واکسن رازی کووپارس یکی از پیشرفته ترین واکسن های دنیا و از نوع پروتئینی است و امروز ۵ میلیون دُز واکسن رازی کووپارس برای توزیع در کشور را از موسسه رازی تحویل گرفتیم.

وی ادامه داد: با سرعت بالای واکسیناسیون در کشور و بعد از تزریق دو دُز واکسن کرونا، نیاز است دُز سوم برای افرادی که ۴ ماه از زمان تزریق دُز دوم آنها گذشته به ویژه برای افراد گروه پرخطر تزریق شود، اما در آینده نیز احتمال نیاز به این واکسن ها وجود دارد، که اطمینان قلبی داریم که مجموعه هایی مانند موسسه رازی، به خوبی اقدام به تولید واکسن می کنند. این مجموعه یک قرن قدمت و امکانات پیشرفته ای دارد و امروزه در کنترل بسیاری از بیماری ها به ما کمک می کند.

وزیر بهداشت یادآور شد: در دولت سیزدهم، فاصله ای بین وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی وجود ندارد. از پرسنل عزیز و زحمتکش موسسه رازی تشکر می کنیم و آنها را از خودمان می دانیم. وزیر جهاد کشاورزی با وجود مشکلاتی که دارد تاکنون دوبار از موسسه رازی بازدید و بر تولید واکسن کرونا نظارت داشته است.

وی افزود: خرسندیم که برای تزریق دُز سوم، از واکسن های ایرانی استفاده می کنیم. براساس پیش بینی های کمیته ملی واکسن، میزان نیاز به واکسن رازی کووپارس را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام می کنیم. مصرف داخلی برای ما اولویت اول است، اما مازاد بر مصرف داخلی، اجازه صادرات واکسن را می دهیم تا به مردم سایر کشورها کمک کنیم و بتوانیم تاییدیه های بین المللی را کسب کنیم. در حال حاضر نیز کمیته ملی واکسن مصوب کرده که واکسن سازهای داخلی تا سقف ۲۰ درصد تولیداتشان می توانند صادرات داشته باشند.

عین اللهی تصریح کرد: وزارت بهداشت مسئول سلامت مردم است و تلاش ما این است که مردم سالم و شاداب باشند و بتوانند به امور روزانه خود برسند. خیلی از مردم تشکر می کنیم که به وزارت بهداشت، اعتماد داشتند. تا امروز حدود ۸۵ درصد از جمعیت هدف، دُز اول و حدود ۷۰ درصد دو دُز واکسن را دریافت کرده اند که این یک آمار شگفت انگیز در دنیا است.

وی افزود: بخاطر اطمینان مردم به دولت و وزارت بهداشت، در مدت زمان کوتاه و با سرعت بالا، پوشش مناسبی از واکسیناسیون کرونا در کشور ایجاد شد. اکنون پیک کرونا در ایران فروکش کرده، اما همیشه احتمال ایجاد پیک بیماری در کشور وجود دارد و نیاز است که پروتکل های بهداشتی همچنان رعایت شود. فعلا باید با کرونا زندگی کنیم. کشورهایی که درصد بالایی واکسن کرونا تزریق کرده بودند، وقتی عادی انگاری کرده و بازگشایی های گسترده را انجام دادند، گرفتار موج بیماری شدند، همانگونه که در آلمان، روزانه حدود ۵۰ هزار بیمار جدید و ۲۰۰ مورد فوت گزارش می شود و در آمریکا و روسیه، وضعیت مناسبی وجود ندارد، بنابراین لازم است که مردم حتما پروتکل ها را رعایت کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها