آیا درگیری میان اسرائیل و ایران قریب الوقوع است؟

آیا درگیری میان اسرائیل و ایران قریب الوقوع است؟
شنبه 6 آذر 1400 - 20:34

العالم _ فلسطین اشغالی

خبر:

نیویورک تایمز امروز نوشته است نبرد سایبری میان ایران و اسرائیل ممکن است اغازی بر درگیری جدید میان ایران و اسرائیل باشد.

تحلیل:

- نیویورک تایمز به نقل از 2 مسئول آمریکایی که هویتشان را فاش نکرده گفته است ماجرای حمله سایبری اخیر به سیستم نرم افزاری پمپ بنزین های ایران کار اسرائیل بوده وهمزمان افشای هویت صدها چهره امنیتی اسرائیلی بر روی اینترنت را کار ایران معرفی کرده است. با این مقدمه نیویورک تایمز می گوید اهداف ایران و اسرائیل در ضربه زدن به یکدیگر در عرصه های سایبری از اهداف نظامی فراتر رفته است و به اهداف مدنی و امور مربوط به مردم گسترش یافته است از دیدگاه این رسانه، این گونه از درگیری مقدمه ای است بر درگیری هایی از نوع جدید میان ایران و اسرائیل.

- نیویورک تایمز همچنین به نقل از سه مقام اسرائیلی که اصرار دارد هویتشان را فاش نکند می گوید همه حملات سایبری پیشین علیه ایران از ناحیه اسرائیل عملیاتی شده است. به نظر می رسد تاکید این رسانه بر عاملیت اسرائیل در ساماندهی حملات علیه ایران از سوی اسرائیل ان هم دو روز مانده به مذاکرات حساس هسته ای ایران نوعی همدلی با اسرائیل و البته بردن اتش در زیر دیگ غذای اسرائیل باشد.

- واقعیت آن است که در استراتژی اسرائیل در مواجهه با ایران یک اصل مسلم وجود دارد و آن هم عبارت است از پرهیز رژیم از رویارویی مستقیم با ایران. واقعیت های علی الارض نشان می دهد اسرائیل نه علاقه ای به درگیر شدن مستقیم با ایران دارد و نه اساسا توان رزمی خود را برای این امر کافی ارزیابی می کند. شاهد زنده این ماجرا هم انکه در قضیه نبرد موسوم به کشتی ها اگر چه هیچ گاه به شکلی رسمی اعلام نشد که ایران مسئولیت این امر را برعهده داشته است اما اسرائیل با گمان دست داشتن ایران درماجرای کشتی ها پرچم سفید را بالا برد و از توطئه دست برداشت.

- اسرائیل در واقع بنا دارد با هزینه دیگران و در عین حال بهره مندی از دیگر کشورها نوعی عرض اندام در مقابل ایران کند. پرونده هسته ای و تلاش برای به سرانجام نرسیدن ان در سایه بزرگنمایی انچه تهدید هسته ای ایران برای منطقه و جهان معرفی می کند از جمله این اقدامات است.

- اسرائیل در سایه تعقیب این استرانژی همچنین می کوشد تا با فشار روسیه ایران را به زعم خود از سوریه اخراج کند! با فشار کشورهایی مثل مصر ایران را از فلسطین دور دارد! با فشار امریکا در لبنان و عراق همین اتفاق را صورت دهد! با حضور در اذربایجان و البته امارات و بحرین بر این مساله تاکید کند که در کنار مرزهای زمینی ودریایی ایران حاضر است و...

- علی رغم همه این تلاشها یک واقعیت مسلم وجود دارد وان اینکه اسرائیل مدتهاست درمرزهایش توسط مقاومت منطقه محصور شده است وقد وقامت جمعیت 6 میلیونی اش اساسا باندازه ای نیست که کشوری مثل ایران و در نگاهی عالی تر جبهه مقاومت در منطقه را تهدید نظامی بکند. فراموش نکنیم تهدیدات نظامی اسرائیل علیه ایران حالا عمری بیش از 40 سال پیدا کرده و البته هیچ گاه از سطح تهدید و لفاظی فراتر نرفته است. چشمگیر شدن این تهدیدات در این روزها حداقل فایده اش برای حکام اسرائیل می تواند اثرگذاری بر مذاکرات هسته ای پیش رو ازیکسو وحفاظت ازکابینه بشدت لرزان اسرائیل از دیگر سو باشد.

پربیننده ترین خبرها