آتش‌زدن پرچم‌های آمریکا و ناتو از سوی شهروندان یونان

آتش‌زدن پرچم‌های آمریکا و ناتو از سوی شهروندان یونان
يکشنبه 7 آذر 1400 - 19:00

شهروندان یونانی معترض به حضور نظامی آمریکا در این کشور با برپایی تظاهراتی پرچم‌های ایالات متحده و ناتو را آتش زدند.

العالم - اروپا

شهروندان یونان در تظاهراتی به افزایش حضور نظامی آمریکا دراین کشور اعتراض کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» ساکنان شهر بندری «الکساندروپلیس» در شمال یونان روز شنبه این تظاهرات علیه گسترش نظامی آمریکا در این کشور را برگزار کردند. تظاهرات سازماندهی شده توسط کمیته مبارزه علیه پیمان نظامی یونان-آمریکا با مشارکت اتحادیه‌های مختلف کارگری، اتحادیه بازنشستگان، اتحادیه‌های دانشجویی وهمچنین شعبه محلی کمیته بین‌المللی تنش زدایی و صلح برگزار شد. دبیر کل این کمیته بین‌المللی، استفاده از بندر الکساندروپلیس توسط ارتش ایالات متحده را محکوم کرد.

12

دبیر کل این کمیته گفت که هیچکس نمی‌تواند صرفاً تماشاگر این واقعیت باشد که شهر ومنطقه شرق مقدونیه در حال تبدیل شدن به یک پایگاه امپریالیستی است.

معترضان در این تظاهرات پرچم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو را آتش زدند. پیش از این نیز اعتراض دیگری به معاهده نظامی آمریکا و یونان و گسترش حضور نظامی آمریکا در این کشور در سالن تئاتر این شهر بندری برگزار شده بود.

یک مقام ارشد سابق نیروی دریایی یونان و نمایندگان اتحادیه‌های مختلف کارگری در جمع معترضان سخنرانی کردند.

ایالات متحده و یونان اخیرا توافقنامه دفاعی امضا کردند که به نیروهای آمریکایی اجازه می‌دهد در نقاط مختلف یونان فعالیت کنند. روابط ترکیه و یونان بر سر ادعاهای مربوط به حریم دریایی و هوایی در حال افزایش است در حالی که آنکارا از توافقنامه دفاعی جدید آتن با فرانسه گلایه کرده است.

یونان اخیرا نیز یک توافق دفاعی با فرانسه امضا کرده است که با اعتراض شدید ترکیه مواجه شد. پیمان راهبردی همکاری نظامی و دفاعی بین یونان و فرانسه شامل سفارش سه ناو است. این ناوها باید از سال ۲۰۲۵ تحویل داده شوند و قرار است تا پایان امسال به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار نهایی شود. در ماه سپتامبر، نیروی هوایی یونان اعلام کرد که می‌خواهد ۶ فروند جنگنده «رافال» دیگر از فرانسه خریداری و مجموع سفارش را به حدود ۳۰ فروند جنگنده برساند.

یک نشریه یونانی اخیرا در مطلبی به مسابقه تسلیحاتی بین یونان و ترکیه پرداخت و نوشت، حوادث روزهای گذشته نزدیک یونان نشان داد که هر لحظه ممکن است یک حادثه در دریای اژه رخ دهد.

«ایوان ایلند» تحلیلگر مرکز صلح و آزادی در مورد انگیزه آمریکا در توافق نظامی با یونان گفت:«ممکن است ایالات متحده بخواهد ترکیه را تحت فشار قرار دهد تا به پایگاه‌های بیشتری در این کشور دست یابد، اگرچه این می‌تواند نتیجه معکوس ایجاد کند و باعث افزایش همکاری ترکیه و روسیه شود.»

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها