اقدامات شتاب زده دولت مغرب برای عادی سازی ذلت بار

اقدامات شتاب زده دولت مغرب برای عادی سازی ذلت بار
سه شنبه 9 آذر 1400 - 23:20

دولت مغرب با اقدامات شتاب زده پی در پی هم زمان با عادی سازی با رژیم صهیونیستی، به شدت مردم این کشور و همسایه های خود و در راس آن الجزائر را تحریک کردند.

العالم - كشكول

مردم مغرب دیروز دوشنبه تصمیم گرفتند برای اعلام همبستگی و حمایت از مظلومیت مردم عرب و مسلمان فلسطین و آرمانش تظاهرات کنند.

27 شهر مغرب به دعوت 15 سازمان سیاسی، صنفی و حقوق بشری موسوم به "جبهه مغرب برای حمایت از فلسطین و علیه عادی سازی" همزمان با روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین در مرکز پایتخت تجمع کردند.

اما مقامات مغرب در صدد خاموش کردن صدای مردم و جلوگیری از بیان دیدگاه آنها درباره اشغالگران متجاوز صهیونیستی در غصب سرزمینی عربی و مسلمان یعنی فلسطین اشغالی برآمدند.

این ممنوعیت شامل بیشتر جنبش های همبستگی در بسیاری از شهرهای مغرب (طنجه، خنیفره، تطوان، زایو...) است.

ابوالشتا مساعف یکی از اعضای دبیرخانه ملی "جبهه حمایت از فلسطین مغرب و مخالف با عادی سازی"، ممنوعیت مقامات مغرب در جلوگیری از سازماندهی مراسم همبستگی را محکوم و خاطرنشان کرد: «مردم مراکش به حمایت از مردم فلسطین و کنار گذاشتن همه اشکال عادی سازی متعهد هستند».

اخبار مغرب حاکی است مقامات این کشور صفوف مردم را شکافته و تلاش کردند تا مانع از همبستگی و حمایت از مردم فلسطین شوند.

مداخله نیروهای امنیتی مغرب مانع از آن نشد که معترضان شعارهای همبستگی با فلسطین و مخالفت با عادی سازی سر دهند.

از جمله شعارهایی که مردم در این تظاهرات سردادند عبارت بود از: «با جان و خون خود، تو را نجات می دهیم فلسطین»، «فلسطین امانت است و عادی سازی خیانت است» «مردم خواهان کنار گذاشتن عادی سازی هستند» و «مراکش و فلسطین یک ملت هستند نه دو ملت»

جنبش «مغرب علیه عادی سازی» نیز با صدور بیانیه‌ای تأیید کرد هدف از این اقدام «بیان مخالفت مردم با عادی‌سازی با رژیم غاصب صهیونیستی و درخواست برای لغو آن و لغو همه توافق‌های ناشی از آن» است.

توافق مغرب و رژیم صهیونیستی که چهارشنبه گذشته میان "بنی گانتز" وزیر جنگ اسرائیل و عبداللطیف لودیی نماینده وزیر دفاع مغرب امضا شد ، "یک توافقنامه چارچوب همکاری امنیتی" نامیده شد که شامل همکاری "در همه اشکال آن" در مقابله با آنچه است که آنها به دروغ آن را "تهدیدها و چالش های منطقه " نامیدند، که به مغرب اجازه می دهد تا علاوه بر همکاری در برنامه ریزی عملیاتی، تحقیقات، به راحتی تجهیزات امنیتی پیشرفته اسرائیل را به دست آورد. .

گانتز این توافق را بسیار مهم توصیف کرد که امکان تبادل آرا و آغاز طرح های مشترک و صادرات کالاهای اسرائیل به مغرب را فراهم می آورد.

روزنامه راست‌گرای اسرائیلی «جروزالم پست» در اواسط دسامبر سال 2020 درباره فایده دیپلماسی رژیم صهیونیستی با مغرب سوال کرد و اینکه «اسرائیل» از روابط خود با رباط چه سودی می‌تواند ببرد؟ در پاسخ گفت مغرب یکی از تاثیرگذارترین کشورهای جهان عرب و آفریقا است و امکان دارد سایر کشورهای منطقه را متقاعد کند که از اقدام مغرب پیروی کنند.

گفتنی است الجزایر حامی جبهه «پولیساریو» است که از سال 1976 بر سر منطقه صحرا با مغرب درگیر است و این جبهه خواهان استقلال کامل از مغرب است در حالی که مغرب آن را جزء لاینفک قلمرو خود می داند.

عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر نیز در اولین سالگرد انتخابش به عنوان رئیس جمهور الجزایر (2020)، گفت که الجزایر "قوی تر از آن چیزی است که برخی فکر می کنند" و در آخرین سخنرانی خود در جمعه گذشته، "تهدید" کشورش توسط مغرب در رابطه با نقش الجزایر در منطقه را " خفت و ذلت " توصیف کرد که از سال 1948 رخ نداده است.

بیانیه مغرب همزمان با سخنرانی یاییر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی بود که برای تحریک الجزایر اعلام کرد: ما نیز مانند مغرب در خصوص نقش کشور الجزایر در منطقه که به ایران نزدیک‌تر شده ،نگران هستیم و اکنون با عضویت [اسرائیل] در اتحادیه آفریقا به عنوان ناظر مبارزه می کند.

السيد ابو ايمان

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها