کرونا | زیان دو تریلیون دلاری صنعت گردشگری جهان

کرونا | زیان دو تریلیون دلاری صنعت گردشگری جهان
پنج‌شنبه 11 آذر 1400 - 09:11

سازمان جهانی گردشگری از زیان ۲ ترلیون دلاری صنعت گردشگری در جهان در سال ۲۰۲۱ به دلیل شیوع کرونا خبر داد.

العالم - جهان

به گزارش سی‌ان‌ان، سازمان جهانی گردشگری در جدیدترین ارزیابی خود اعلام کرد که صنعت گردشگری جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل بحران کرونا حدود «دو تریلیون دلار» از درآمد خود را از دست خواهد داد و روند احیای این صنعت را «کند و شکننده» توصیف کرد.
این نهاد وابسته به سازمان ملل میزان ضرر این صنعت در سال گذشته را نیز حدود «دو تریلیون دلار» ارزیابی کرد و می‌گوید گردشگری یکی از بخش‌هایی است که از بحران کرونا بیش از همه آسیب دیده است.
سازمان جهانی گردشگری می‌افزاید با وجود بهبود نسبی در ماه‌های اخیر، به دلیل عدم توزیع عادلانه و یکسان واکسن در سراسر جهان و محدودیت‌هایی که طی روزهای اخیر و در پی شناسایی سویه جدید ویروس کرونا به اجرا گذاشته شده است، صنعت گردشگری ممکن است لطمه بیشتری بخورد.
اجرای این محدودیت‌ها از سوی ده‌ها کشور و تشدید سختگیری‌هایی نظیر تست کرونا و قرنطینه مسافران باعث خواهد شد که بسیاری از مردم از سفر در تعطیلات کریسمس و سال نو ميلادی منصرف شوند.
این نهاد یادآوری می‌کند که افزایش بهای نفت طی دو ماه اخیر و اختلال در چرخه توزیع کالا در سطح جهان نیز بی‌تاثیر نبوده است.
آمارهای سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد که تعداد سفرهای بین‌المللی با هدف گردشگری در سال جاری همچون سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بین ۷۰ تا ۷۵ درصد کاهش یافته است.
برپایه این آمارها، تعداد سفرهای گردشگری بین‌المللی در فاصله ژوئیه تا سپتامبر امسال در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته حدود ۵۸ درصد افزایش نشان می‌دهد اما با وجود این هنوز ۶۴ درصد از رقم مشابه در سال ۲۰۱۹ کمتر است.
دبیرکل سازمان جهانی گردشگری آمارهای مربوط به سه ماهه سوم سال جاری را امیدوار کننده توصیف کرد و گفت: «تعداد سفرهای گردشگری خارجی هنوز هم در مقایسه با دوران قبل از همه‌گیری ویروس ۷۶ درصد کمتر و روند احيای اين صنعت در بخش‌های مختلف جهان بسیار متفاوت است».
او با اشاره به افزایش موارد ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا افزود: «باید همه اقدامات لازم برای دسترسی برابر و عادلانه به واکسیناسیون، هماهنگ کردن مقررات سفرهای بین‌المللی و استفاده از مدرک دیجیتال واکسیناسیون برای تسهیل مسافرت را انجام دهیم و از صنعت گردشگری حمایت کنیم».
با وجود بهبود نسبی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، سرعت احیای صنعت گردشگری کند و در بخش‌های مختلف جهان ناهمگون است.
در برخی از مناطق جهان از جمله جنوب اروپا و حاشیه دریای مدیترانه، ناحیه کارائیب، آمریکای شمالی و مرکزی تعداد سفرهای گردشگری در ۹ ماهه امسال بیشتر از سال گذشته بود. ولی در آسیا و اقیانوسیه ۹۵ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود و مرزهای اکثر کشورهای این منطقه به روی گردشگران خارجی بسته است. تعداد سفرها در آفریقا حدود ۷۴ درصد و در خاورمیانه حدود ۸۱ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها