میانجیگری مکرون در عربستان؛ پول، تبلیغات و انتخابات

میانجیگری مکرون در عربستان؛ پول، تبلیغات و انتخابات
يکشنبه 14 آذر 1400 - 10:41

"جرج قرداحی" وزیر اطلاع رسانی لبنان استعفا کرد و توپ در زمین عربستان قرار گرفت و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، نظرات خود را برای آنچه بحران میان ریاض و بیروت خوانده می شود، ارائه کرد، اما آیا این راه حل است یا تغییری استراتژیک ولی با همان اهدافی که در پشت پرده بحران لبنان قرار دارد؟

العالم - تحلیل روز

برخی منابع می گویند که مکرون قبل از سفر به ریاض، خواهان استعفای قرداحی شده بود تا در ریاض، اهرم فشاری در دست داشته باشد و از طریق آن بتواند نقطه نظرات خود را با اقتدار روی میز محمد بن سلمان ولیعهد سعودی قرار دهد.

نمی توان گفت که طرح مکرون، در بردارنده راه حلی برای بحران لبنان است، زیرا این بحران مبتنی بر رویارویی میان ریاض و حزب الله لبنان است.

از این رو، آنچه فرانسه در چنته خود برای ریاض دارد، می توان استراتژی با ابعاد متعدد توصیف کرد که در راستای رویکرد آمریکایی – سعودی و اماراتی قرار دارد که همه اینها مبتنی بر به کارگیری امکانات مالی، سیاسی و رسانه ای برای تعیین روند انتخابات پارلمانی در لبنان در مارس آینده است.

با وجود همه تلاش هایی که می شود تا از موضوع قرداحی به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک و سیاسی نام برده شود، و افزون بر اینکه، این موضوع در رسانه ها در چارچوبی متفاوت با آنچه که در واقعیت است، به تصویر کشیده شد. اما نتایج این بحران، نشان داده که با وجود انواع حمایت های مالی از موسسات رسانه ای به منظور تخریب وجهه قرداحی و تشدید حملات علیه حزب الله، اهداف سیاسی و دیپلماسی آن محقق نشده است.

نتیجه ای که از این تحرک فرانسه می توان گرفت، نشان می دهد که سناریوی اقدامات تحریک آمیز مستقیم و رویارویی آشکار با برخی طرف های مشخص در لبنان کنار رفته و تلاش ها در جهت آماده شدن برای انتخابات پارلمانی بعد از حدود سه ماه دیگر متمرکز شده است و این اقدام از طریق حمایت از احزاب و طرف های مخالف مقاومت در لبنان که طرف هایی شناخته شده هستند، صورت می گیرد.

این حمایت های مالی، رسانه‌ای و سیاسی که علیه حزب الله و هم پیمانانش است، با هدف تاثیرگذاری برافکار عمومی و ایجاد تغییر در واقعیت فعلی در رابطه با ساختار پارلمان لبنان است که به اکثریت پارلمانی ضد مقاومت اجازه می دهد که اوضاع را برای روی کار آمدن رئیس جمهوری با رویکردهای آمریکایی و سعودی و شاید اسرائیلی، آماده کند و زمینه اجرای قوانین و مقررات علیه مقاومت و سلاح را تحت عنوان چیزی که درآن زمان "مشروعیت" ناشی از انتخابات نامیده خواهد شد، فراهم نماید.

این مساله به ترکیب جدید مجلس لبنان، بهانه ای برای برخورداری از حمایت های غربی و عربی و درخواست برای دخالت خارجی برای مقابله با کسانی را خواهد داد که آن مشروعیت مورد انتظار را قبول ندارند.

پیشنهادات و نقطه نظرات مکرون بر این اساس استوار است که اقدامات تحریک آمیز و رویارویی مستقیم و علنی با حزب الله و هم پیمانانش، فایده‌ای نداشته و نخواهد داشت و برهم زدن اوضاع داخلی لبنان، ممکن است منافع فرانسه و نیز امریکا و برخی کشورهای عربی را تامین کند و تا جائیکه انتظار می رود که این برهم ریختگی اوضاع به تغییر ساختار سیاسی لبنان (به نفع این محور ) منجر شود و حزب الله را دروضعیت رویارویی با طرف های داخلی قرار دهد یا دست کم، تلاش های معمول برای فتنه انگیزی میان لبنانی ها از سرگرفته شود.

حسین الموسوی

پربیننده ترین خبرها