آیا موعد فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین فرا رسیده است؟

آیا موعد فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین فرا رسیده است؟
يکشنبه 14 آذر 1400 - 12:50

تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس، در سخت ترین مراحل خود به سر می برد. احتمال می رود که اوضاع تشکیلات خودگردان فلسطین، درمرحله آتی، پیچیده تر و بحرانی تر شود؛ شواهدی مستحکم وجود دارد دال بر اینکه درحال نزدیک شدن به سناریوی خطرناک تر یعنی فروپاشی این تشکیلات و تحویل کلیدهای آن به "اسرائیل" هستیم.

العالم - فلسطین

با وجود هشدارهای مسئولان و رهبران جنبش فتح و دولت فلسطین، تشکیلات خودگردان فلسطین از خطرناک ترین بحران های سیاسی و مالی رنج می برد و به حمایت و نیاز فوری کشورهای عربی و مجامع بین المللی و حتی آمریکایی برای نجات خود نیاز دارد اما تا این لحظه، کسی پیدا نشده که بخواهد به این تشکیلات کمک کند.

بیم و نگرانی از فروپاشی تشکیلات رام الله، فقط به فلسطینی ها محدود نمی شود، بلکه طرف اسرائیلی نیز از وقوع این سناریو بیم دارد و برخی از رسانه‌های عبری از آن به عنوان "سناریوی وحشت" نام برده اند.

"رونیت مرزن" کارشناس اسرائیلی در گفتگو با روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" درباره فروپاشی قریب الوقوع تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داده است.

مرزن همچنین به اسرائیلی ها هشدار داد که "جنبش فتح که تشکیلات خودگردان فلسطین بر اساس آن استوار است خواهان نجات، آنچه از مشروعیت تشکیلات خودگردان در میان فلسطینی‌ها مانده، شده است.

مرزن که قبلا در شاباک فعالیت می کرده، پیش بینی کرده که این فروپاشی از جنین شروع خواهد شد و مردم را به سمت رام الله سوق خواهد داد.

این کارشناس اسرائیلی، محمود عباس را "اسبی مرده" توصیف کرد و مدعی شد که وی منزلی در اردن خواهد ساخت و به نظر می رسد که به آن جا فرار خواهد کرد.

هشدار درباره فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین صرفا به اظهارات و هشدارهای مسئولان فلسطینی محدود نشده، بلکه کابینه رژیم اشغالگر نیز رسما برای درخواست از دولت امریکا به منظور حمایت مالی از فلسطینی ها وارد عمل شده تا از پرداخت هزینه سنگینی که درصورت رسیدن به آن مرحله احتمالا متحمل خواهد شد، شانه خالی کند.

نگرانی های کابینه رژیم اشغالگر به ریاست نفتالی بنت، از نبود تشکیلات خودگردان فلسطین، به علت مخالفت اسرائیل به بازگشت به اشغالگری مستقیم و تضمین ادامه هماهنگی امنیتی با سرویس های امنیتی وابسته به تشکیلات خودگردان است.

از نظر رژیم اشغالگر، فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین، مستلزم ارائه خدمات مدنی و حیاتی به فلسطینی هاست، ضمن اینکه حدود 172 هزارنفر از کارکنان مدنی و نظامی فلسطینی، محل های کار خود را ترک خواهند کرد و این مساله بر میزان بیکاری رو به رشد در اراضی اشغالی فلسطین خواهد افزود که اوضاع را برای رژیم اشغالگر دشوارتر خواهد کرد.

در این شرایط، واشنگتن هم نگران پیامدهای ناشی از وضعیت فعلی تشکیلات خودگردان فلسطین است و به همین دلیل، مقامات رژیم اشغالگر را به کمک برای حل آن از راه های مختلف دعوت کرده است.

بر اساس نتایج یک نظرسنجی که مرکز مطالعات و تحقیقات سیاسی فلسطین اجرا کرده است، 84 درصد از فلسطینی‌ها گفته‌اند که فساد در نهادهای وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین ریشه دارد.

اما 65 درصد از آنان گفته اند که حماس مستحق رهبری ملت فلسطین است، این درحالیست که 14 درصد از آنان، این مساله را درباره جنبش فتح گفته اند. این مساله ، تحولی مهم در رویکردهای ملت فلسطین بعد از نبرد سیف القدس به شمار می رود.

مصطفی الصواف نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: تصمیم پایان دادن به تشکیلات خودگردان فلسطین از سوی مسئولان فلسطینی، مساله‌ای مشکوک است زیرا این مساله به رژیم اشغالگر و دولت امریکا مربوط می شود.

وی گفت تصمیم انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین باید در سایه توافق فلسطینی ها حاصل شود زیرا نتایج ناشی از آن گسترده خواهد بود و یک گروه به تنهایی آنرا تحمل نخواهد کرد.

بحران مالی شدید درتشکیلات خودگردان فلسطین، نتیجه بلوکه کردن اموال فلسطینی ها از سوی رژیم اشغالگر و کاهش حمایت های امریکا و عمل نکردن کشورهای عربی به تعهدات خود درنشست های سابق عربی درخصوص حمایت مالی لازم از تشکیلات خودگردان فلسطین است.

اسرائیل با ادامه سیاست خصمانه خود در اراضی اشغالی فلسطین مانند شهرک سازی و یهودی سازی ، اوضاع را به سمت فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین سوق می دهد، و به بهانه های مختلف از پرداخت اموال به تشکیلات خودگردان فلسطین امتناع می ورزد که این مساله ، تشکیلات خودگردان را با بحران مالی روبرو می کند.

پربیننده ترین خبرها