واکنش عربستان در قبال لبنان پس از استعفای قرداحی چه خواهد بود؟

واکنش عربستان در قبال لبنان پس از استعفای قرداحی چه خواهد بود؟
يکشنبه 14 آذر 1400 - 19:50

کارشناسان روابط بین الملل بر این عقیده اند که استعفای جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان به خسارات متعددی منجر شد تا رضایت عربستان جلب گردد بدون آنکه اطمینان حاصل شود که این مساله محقق خواهد شد.

العالم ـ لبنان

کارشناسان تاکید کردند که تمام طرف ها از آنچه که امروز در لبنان رخ داد، متضرر شدند؛ لبنان ضرر کرد چون عزت و کرامت و حاکمیت خود را از دست داد زیرا این استعفا گویی که هدیه ای به سرکرده یک باند تقدیم شده است باندی که لبنانی ها را گروگان می گیرد.

کارشناسان روابط بین الملل تصریح کردند که عربستان نیز ضرر کرد؛ آنگاه که بر این استعفا به منظور تغییر راهبرد خود تکیه کرد؛ درخواست مکرون مبنی بر استعفای قرداحی به عنوان باج و رشوه به عربستان در واقع بزرگترین توهین به عربستان است که خود را عاملی تاثیرگذار در منطقه می داند.

تحلیلگران سیاسی با بیان اینکه لبنان قرداحی را قربانی جلب رضایت عربستان کرد، بعید دانستند که ابتکار مکرون رییس جمهور فرانسه سودی برای لبنان داشته باشد.

تحلیلگران سیاسی افزودند: قرداحی به منظور حل بحران استعفا داد اما هدایایی که لبنان به عربستان تقدیم می کند، عزت و کرامت ملی لبنان را خدشه دار می کند. لبنان هیچ ابتکار واقعی تاکنون ندیده است و این نشان می دهد که آنچه که لبنان تقدیم عربستان کرد، یک قربانی است نه هدیه.

تحلیلگران تصریح کردند: مکرون بدون هماهنگی و برنامه ریزی با دولت عربستان، درخواست کرد که استعفای قرداحی به عنوان هدیه به ولیعهد عربستان تقدیم شود تا ببیند واکنش ها چگونه خواهد بود. اظهارات مکرون در واقع همان اظهارات سعودی با زبان فرانسوی است؛ از این رو تحلیلگران بعید دانستند که ابتکار فرانسوی تاثیر مثبتی داشته باشد.

به گفته تحلیلگران، ابتکار فرانسه بر گستاخی عربستان خواهد افزود و محمد بن سلمان بیش از پیش به ابتکارهایی منفی علیه لبنان دست خواهد زد. عربستان به دنبال هدف گرفتن ایران از طریق اعمال فشار بر حزب الله است مساله ای که سیاسیون فرانسوی آن را درک نمی کنند. عرستان دولت لبنان را تحت فشار قرار خواهد داد تا استعفا دهد و اوضاع این کشور را بهم بزند.

پربیننده ترین خبرها