یدیعوت: اسرائیل دست از مغالطه تهدید نظامی علیه ایران بردارد

یدیعوت: اسرائیل دست از مغالطه تهدید نظامی علیه ایران بردارد
سه شنبه 16 آذر 1400 - 11:50

یک نشریه چاپ فلسطین اشغالی با «مغالطه» خواندن ادعاهای وجود گزینه نظامی در رژیم صهیونیستی علیه ایران، توصیه کرد تل‌آویو بجای این تهدیدها، به سمت اتحاد منطقه‌ای با کشورهای عربی حرکت کند.

العالم - ایران

نشریه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» امروز (سه‌شنبه) در یادداشتی به قلم «عوفر شلح» نماینده کنست از حزب «یش عاتید» به کابینه این رژیم توصیه کرد که تهدیدهای نظامی توخالی علیه جمهوری اسلامی ایران را کنار بگذارد.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه تصمیمات در مذاکرات وین درخصوص احیای توافق هسته‌ای ایران بدون توجه به نظرات تل‌آویو گرفته می‌شود، آمده است: «یکی از اثرات جانبی تهدید هسته‌ای ایران در مورد اسرائیل این است که تمایز قائل شدن بین نگرانی‌های امنیتی و مسائل مربوط به سیاست داخلی به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود. مقصر مسلماً بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق است که تمایلات هسته‌ای ایران و سیاست‌های تقابلی‌اش در قبال آمریکا را در کارزار سیاسی خود ادغام کرد».

نویسنده این مطلب با ادعای اینکه نگرانی‌های رژیم صهیونیستی در زمان امضای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ نیز نادیده گرفته شد، ادامه داد: «از زمان تشکیل کابینه جدید در ماه ژوئن، مقامات اسرائیلی این ادعا را تکرار کردند که نتانیاهو از توانایی اسرائیل برای پاسخ نظامی به تهدید ایران چیزی جز ویرانی باقی نگذاشته است».

یدیعوت آحارونوت تحلیل کرد: «گزارش‌های مربوط به اضافه شدن پنج میلیارد شِکِل به بودجه نظامی که برای طراحی یک گزینه نظامی علیه ایران در نظر گرفته شده نیز گمراه‌کننده است و تصمیمات تدارکاتی قبلی توسط دستگاه دفاعی آمریکا به عنوان بخشی از برنامه ریزی بلندمدت آنها - که برخی از آنها در رابطه با موضوع ایران بی‌ربط هستند - نیز گمراه‌کننده هستند».

این نشریه با اذعان به اینکه رژیم صهیونیستی نتوانسته ابزاری برای فراهم کردن اقدامی علیه ایران در صورت نیاز به دست آورد، اما تصریح کرد: «بحث در مورد اینکه اسرائیل چه تعداد بمب سنگرشکن در اختیار دارد یا اینکه آیا می‌تواند هواپیماهای تهاجمی خود را در مسیر طولانی به سمت ایران سوخت رسانی کند، به دیدگاه معدود افرادی در مورد این مسئله کمک می‌کند و در خدمت کسانی است که می‌خواهند توهم [اقدام نظامی علیه ایران] را تداوم بخشند».

عوفر شلح با تاکید بر اینکه نباید همه چیز را از منظر نظامی تصمیم گرفت و جار زد، توضیح داد: «هنگامی که نتانیاهو در سال ۲۰۰۹ به قدرت رسید، علناً شروع به صحبت در مورد راه حلی قطعی کرد که به زعم خودش ایران را به انتخاب بین بمب یا تداوم قدرت مجبور می‌کند. ایران کشوری عظیم با چشم‌انداز تاریخی از خود به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای است. مرزهای آن از پاکستان - به‌عنوان یک کشور هسته‌ای - تا ترکیه ادامه دارد».

این سیاستمدار صهیونیست درباره نظام جمهوری اسلامی ایران نیز نوشت: «رژیم [ایران] ریشه عمیقی دارد و نیروی محرکه آن این است که به عنوان تنها دولت شیعی در جهان، در معرض تهدید قرار دارد و خود را مسئول شیعیان در همه جا می‌داند. اگرچه اسراییل را به عنوان مهاجمی به خاورمیانه می‌بیند، اما از دید وسیع‌تری به منطقه می‌نگرد. اسرائیل باید درخصوص چنین رژیمی، به‌جای اینکه درباره سرنگونی آن صحبت کند، به دنبال یافتن تعادل باشد».

در ادامه این یادداشت اعتراف شده است: «کمپین فشار حداکثری علیه ایران که توسط اسرائیل در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا آغاز شد، موفق نشد جمهوری اسلامی را به زانو درآورد و اقدامات نظامی اسرائیل برای جلوگیری از استقرار ایران در منطقه نیز نتیجه‌ای در بر نداشت. در حالی که اسرائیل از توانایی خود در بمباران (سوریه) استفاده می‌کرد، سران ایران در سیاست‌ها و خواسته‌های خود ثابت قدم بود و در نتیجه [تل‌آویو] بار دیگر از محافل تصمیم‌گیری (آمریکا و اروپا) کنار گذاشته شد».

یدیعوت با بیان اینکه موضع اسرائیل در مذاکرات هسته‌ای مورد توجه قرار نمی‌گیرد و دولت بایدن نیز این واقعیت را پنهان نمی‌کند، افزود: «زمان آن رسیده که از تهدیدهای بیهوده دست برداریم. اسرائیل باید در جهت اتحاد منطقه‌ای با کشورهای عرب سنی که نگرانی‌های مشترکی درمورد ایران هسته‌ای دارند، تلاش کند».

شلح در پایان این مطلب با اشاره غیرمستقیم به سفر مقام‌های اماراتی به ایران، نوشت: «برخی از این شرکای بالقوه، به دلیل نبود گزینه قابل مشاهده، در حال حاضر به سمت تهران پیش می‌روند. دولت باید بی سر و صدا به اقدام علیه ایران و منافع آن در همه زمینه‌های عملیاتی، ادامه دهد و حتی اگر چنین اقداماتی سرفصل‌های سودمند سیاسی را ایجاد کند، یک رویارویی نظامی همه جانبه را به عنوان آخرین راه‌حل باقی بگذارد».

روز گذشته نیز «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی در دیدار با «توماس نایدز» سفیر جدید آمریکا در فلسطین اشغالی، ایران را بزرگترین تهدید برای تل‌آویو و واشنگتن توصیف کرده و خواستار موضع محکم جهانی در مقابله با تهران شد.

صهیونیست‌ها در روزها و هفته‌های اخیر، لفاظی‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران به امید منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران تشدید بخشیده‌اند و کار تاجایی پیش رفته است که در جریان مذاکرات هشتم آذرماه وین برای رفع تحریم‌های ایران و احیای برجام مدعی شدند که ایران اورانیوم با درصد غنای ۹۰ درصد دارد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در مصاحبه با «فرانس ۲۴» این ادعاها را رد کرد.

پیش از این نیز بنت در تماس تلفنی با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ضمن متهم کردن ایران به تلاش برای باج‌گیری هسته‌ای، خواستار توقف مذاکرات غیرمستقیم واشنگتن با تهران شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها