نقش آمریکا در حمله به یمن

نقش آمریکا در حمله به یمن
پنج‌شنبه 18 آذر 1400 - 16:04

پدافند هوایی یمن یک فروند هواپیمای جاسوسی جنگنده (CH4) ساخت چین و متعلق به نیروی هوایی عربستان را در حین نقض حریم هوایی شهر الوادی در استان مأرب، با شلیک یک فروند موشک زمین به هوا سرنگون کرده است. این عملیات هنوز اعلام نشده است.

العالم - در گوشی

سرنگونی دو فروند هواپیمای جنگی جاسوسی ظرف 24 ساعت – که یکی ساخت چین و دیگری ساخت آمریکاست – حکایت از رشد سریع و فزاینده توانمندی های نیروهای مسلح یمن دارد.

نیروها و کمیته های مردمی یمن ظرف 7 سال گذشته تجهیزات دفاعی خود در سطح موشک های بالستیک و پهپاد را ارتقا داده و توانستند با بر هم زدن موازنه جنگی عربستان و آمریکا، با قدرت بی نظیری از استقلال و حاکمیت یمن در مقابل متجاوزان دفاع کنند.

محمد عبد السلام، رئیس هیئت ملی یمنی دیروز طی توییتی بااشاره به همین قدرت بی نظیر به دشمنان هشدار داد که چاره ای جز توقف جنگ و رفع تحریم ها ندارند.

به نگاهی سریع و گذرا به تاریخ و مراحل تجاوز عربستان به یمن طی 7 سال گذشته درمی یابیم که عربستان و ائتلاف متجاوزش موفق به اشغال یمن نخواهند شد و به رؤیاهای خود دست نخواهند یافت و همپای آنها آمریکا هم – که این کشور را به این جنگ ظالمانه علیه یمن واداشت - شکست خواهد خورد.

هر کس دیگری هم با اندکی دقت در این روند، به همین نتیجه می رسد؛ شایان ذکر است که گروه "بحران های بین الملل" هم در ماه ژوئن تصریح کرد که مداخله های عربستان در دیگر کشورها به شکست انجامیده است و علت آن، غرق شدن ریاض در گرداب جنگ یمن است.

ریچارد اوتوود، رئیس موقت گروه بحران های بین الملل در مقاله ای گفته بود که عربستان در حمله به یمن به پیروزی نخواهد رسید و مقامات سعودی با سرخوردگی به دنبال راهی برای خروج آبرومندانه از یمن خواهند گشت.

نکته اصلی در اظهارات اوتوود این است که ادامه جنگ با یمن در کنار جنایات قبلی آل سعود از جمله قتل حمال خاشقچی، خشم آمریکایی ها علیه عربستان را برانگیخته است زیرا معتقدند که حیثیت کشورشان به خاطر حمایت از تجاوز عربستان به یمن، لطمه خورده است.

دولت آمریکا هیچ ابایی از فرو بردن هرچه بیشتر عربستان در باتلاق یمن ندارد؛ موافقت ماه گذشته وزارت خارجه این کشور با فروش سامانه پاتریوت به قیمت 650 میلیارد دلار به عربستان، گواه این مدعاست. ریاض هم تقاضای خرید 280 موشک و 596 سکوی پرتاب را ارائه کرده است. این در حالی است که روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" فاش کرده است که آمریکا در حال فروش مستقیم این موشک هاست.

مقامات آمریکایی به این روزنامه گفته اند که دولت سعودی در حالی رایزنی با متحدان خود در خلیج فارس از جمله قطر و کشورهای اروپایی برای دستیابی به این موشک هاست. در همین راستا محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی برای اولین بار از زمان بروز بحران در روابط بین قطر ئو کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال 2017، به دوحه سفر کرده است.

بررسی حوادث نشان می دهد که آمریکا به جای متقاعد کردن عربستان به پایان دادن به جنگ بیهوده با یمن، سعی می کند با فروش اسلحه و سامانه موشکی پاتریوت به عربستان، خود را از زیر بار جنگ یمن ولو به طور ظاهری خلاص کند.

سیر تحولات یمن رو به سوی تأمین و تقویت استقلال سیاسی این کشور و آزادی آن از مداخله های خارجی است و این حقیقت اصلا به مذاق آمریکا و "اسرائیل" و دولت های دست نشانده عرب خوش نمی آید.

در دوم مارس 2015 یعنی 24 روز قبل از آغاز تجاوز به یمن، آمریکا آخرین تدابیر سیاسی برای این تجاوز را ترتیب داد. این کشور از طریق مزدور خود یعنی عبد ربه منصور هادی، پایتخت یمن را از صنعا به عدن منتقل کرد و همه سفارت خانه ها را هم به این شهر برد. همان روز متیو تولر، سفیر آمریکا در استان عدن با منصور هادی دیدار کرد..

آمریکا با استفاده از متحدانش در منطقه خلیج فارس، تجاوز به یمن را در 26 مارس 2015 آغاز کرد تا ضمن سرکوب قیام ملت یمن، مزدور خود را به قدرت برگرداند. عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا از داخل سفارت این کشور در واشنگتن حمله به یمن را اعلام کرد. همین که خبر این تجاوز از واشنگتن اعلام شد، نشان می دهد این تجاوز در واقع تجاوز آمریکایی است که هنوز ادامه دارد.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها