هزاران زن شهید و مجروح از ابتدای جنگ یمن تاکنون

هزاران زن شهید و مجروح از ابتدای جنگ یمن تاکنون
پنج‌شنبه 18 آذر 1400 - 20:38

سازمان حقوق زنان و کودکان تاکید کرد که از ابتدای جنگ تجاوزکارانه علیه یمن در 26 مارس 2015 تا 8 دسامبر 2021 هزاران زن بر اثر حملات جنگنده های ائتلاف متجاوز سعودی، شهید و یا مجروح شدند.

العالم ـ یمن

سازمان حقوق زنان و کودکان در گزارش خود که همزمان با روز جهانی حقوق بشر صادر شد، به وضعیت زنان در یمن طی هفت سال جنگ و محاصره پرداخت.

در این گزارش آمده است که از ابتدای تجاوزگری علیه یمن در 26 مارس 2015 تا 8 دسامبر 2021 ، 2412 زن به شهادت رسیدند و 2825 زن مجروح شدند.

اين گزارش به وضعیت زنان در مناطق تحت کنترل ائتلاف متجاوز و اشغالگر سعودی و مزدورانش و خشونت ها و تجاوزات علیه زنان در این مناطق پرداخت و تاکید کرد که میانگین خشونت علیه زنان از زمان جنگ تا به امروز 63 درصد افزایش یافت. جنگ و محاصره زنان را از حقوق اصلی خود در دستیابی به خدمات بهداشتی محروم کرد؛ زیرا بیمارستان ها و درمانگاه ها هدف گرفته شدند و بیماری های واگیردار شیوع پیدا کرد و این علاوه بر افزایش میانگین سوء تغذیه بویژه در میان زنان باردار و زنان شیرده است.

طبق گزارش یاد شده، یک میلیون و دویست هزار زن دچار سوء تغذیه شده اند که نیمی از آنها باردار هستند و هزار زن سالانه بر اثر محاصره جان خود را از دست می دهند. همچنین بیش از 70 درصد از داروهای زایمان به سبب محاصره در یمن یافت نمی شوند. جنگ تجاوزکارانه یمن همچنین زنان را از تحصیل محروم کرد؛ زیرا هدف گرفتن مراکز آموزشی و محاصره اقتصادی و عدم پرداخت حقوق و دستمزدها سبب شد تا برخی خانواده ها از تامین نیازهای اولیه آموزش عاجز باشند و اینک 31 درص از دختران یمن از تحصیل محروم ماندند.

گزارش سازمان حقوق زنان و کودکان تاکید کرد که حدود 800 هزار زن در میان آوارگان هستند. اینک در یمن 65 هزار نفر به سرطان مبتلا شده اند که جمع کثیری از آنها زنان هستند. و بیش از 12 هزار نفر دچار نارسایی کلیوی هستند و به پیوند کلیه نیاز دارند اما به سبب بسته ماندن فرودگاه صنعا از سفر و درمان عاجز هستند.

سمیه الطائفی رییس سازمان حقوق زنان و کودکان تصریح کرد که گزارش یاد شده بارزترین جنایت ها و تجاوز به زنان را در مناطق تحت کنترل ائتلاف متجاوز و مزدورانش و بویژه در استان های جنوبی را مستندسازی کرد.

الطائفی همچنین به نقش ننگین و غیرانسانی سازمان ملل در مقابل این حجم انبوه از جنایت ها علیه زنان یمن و عمل نکردن به وظایف و مسئولیت های خود اشاره کرد.

گزارش یادشده خواهان توقف جنگ تجاوزکارانه علیه یمن و رفع محاصره و تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی برای تحقیق در جنایت های ائتلاف متجاوز علیه زنان یمن شد.

پربیننده ترین خبرها