واکنش صنعاء به بیانیه گروه چهارجانبه درباره یمن؛ ارزش جوهر مصرفی را نداشت!

واکنش صنعاء به بیانیه گروه چهارجانبه درباره یمن؛ ارزش جوهر مصرفی را نداشت!
شنبه 27 آذر 1400 - 12:32

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن بیانیه مشترک عربستان سعودی، امارات عربی متحده، آمریکا و انگلیس در خصوص یمن را تنها تعارفات دیپلماتیک خواند و گفت، دیگر زمانی برای این دورویی‌ها باقی نمانده است.

العالم - یمن

«هشام شرف عبدالله» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن به بیانیه مشترک عربستان سعودی، امارات عربی متحده، آمریکا و انگلیس در خصوص یمن واکنش نشان داد و گفت، این بیانیه تنها یک تعارف در برابر جامعه بین‌المللی است تا کشورهای ائتلاف سعودی را مانند «کبوترهای صلح» جلوه دهد.

وی تصریح کرد، دیگر نه زمان و نه فایده‌ای برای دورویی و تعارفات دیپلماتیک به قیمت آزادی و منافع یمن و ملت آن وجود دارد.

هشام شرف افزود، این بیانیه در واقع ارزش جوهری که خرج آن شده را ندارد و افراد آگاه به وضعیت یمن می‌دانند که کشورهای ائتلاف سعودی‌-اماراتی در وضعیت توهم جستجو برای پیروزی هستند و از هر قصد و نیتی برای صلح واقعی، ‌آتش‌بس و اصلاح اشتباهات در یمن به دورند. آنها همچنین به رنج‌های ملت یمن در نتیجه جنگ اهمیتی نمی‌دهند.

وی در ادامه به این گروه چهارجانبه توصیه کرد که در برابر جهان اعتراف کند محرک اصلی جنگ علیه یمن در مارس 2015 است.

هشام شرف همچنین به این گروه پیشنهاد کرد که به منظور پایان دادن به جنگ با نظارت سازمان ملل یا مشارکت کشورهایی مانند روسیه، چین، آلمان یا حوزه خلیج فارس، با صنعاء دور یک میز بنشیند تا توافقی درباره اقدامات ویژه مربوط به آتش‌بس، بازگشایی فرودگاه صنعاء و دیگر گذرگاه‌های دریایی، زمینی و رفع محاصره فراگیر حاصل شود تا مقدمه‌ای برای خروج قوای خارجی از یمن و پرداخت غرامت به یمن و ملت آن و سپس ترسیم خطوط راه‌حل سیاسی با مشارکت تمامی طرف‌های درگیر در جنگ یمن باشد.

وی تأکید کرد که صنعاء از صلح فراگیر و عادلانه بدون پیش شرط‌هایی که به حاکمیت ملی و استقلال تصمیم‌گیری یمن ضربه می‌زند، استقبال می‌کند.

رسانه‌های سعودی، بعدازظهر پنجشنبه هفته گذشته، گزارش دادند که عربستان سعودی، امارات عربی متحده، آمریکا و انگلیس بیانیه‌ای مشترک در ارتباط با یمن صادر کرده‌اند.

بر اساس گزارش روزنامه سعودی «عکاظ»، در این بیانیه که همزمان با گزارش رسانه‌های خبری درباره نزدیک بودن آزادسازی کامل استان مأرب صادر شده است، عنوان شده که چهار کشور مذکور از وضعیت بد انسانی در یمن نگران هستند.

در بخش پایانی بیانیه مذکور آمده است که سفرای کشورهای یادشده «نگرانی عمیق خود را از حملات مستمر حوثی‌ها به مأرب ابراز کرده‌اند» و در عین حال، «بر نیاز به آتش‌بس فوری» تأکید کرده‌اند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها