مذاکرات وین و تبادل "آخرین فرصت ها"

مذاکرات وین و تبادل
شنبه 27 آذر 1400 - 15:15

کارشناسان معتقدند که درست است که مذاکرات وین به مرحله ای رسیده است که آخرین فرصت محسوب می شوند اما آخرین فرصت برای طرف غربی است.

العالم _ ایران / سیاسی

کارشناسان سیاسی معتقدند کشورهای غربی ادعا می کنند که این مرحله آخرین فرصت ایران برای رسیدن به توافق در مذاکرات وین است در حالی که ایرانی ها عکس این اعتقاد را دارند و معتقدند که آخرن فرصت غربی هاست.

کارشناسان می گویند ایرانی ها بر این باورند که اوضاع اقتصادی شان در مقایسه با سال 2018 بهتر خواهد شد و توانمندی های اقتصادی جدیدی در داخل و خارج ایران در حال ظهور است.

به گفته کارشناسان متحدان ایران به خصوص چین و روسیه و دیگر کشورهایی مثل عراق ده ها میلیارد دلار به ایران سرازیر خواهند کرد.

این کارشناسان معتقدند که اقتصاد ایران در زمینه های بسیاری به خصوص مواد غذایی و دارو متکی به توانمندی های داخلی است و ایران فقط به 40 میلیارد دلار نیاز دارد تا اقتصاد خود را بدون هیچ مشکلی اداره کند و ایران حتی با ادامه تحریم ها به راحتی به این مبلغ دست می یابد.

به گفته این کارشناسان اروپایی ها و آمریکایی ها این موضوع را می فهمند و همین امر انها را وادار خواهد کرد که در روزهای آینده در مذاکرات انعطاف بیشتری نشان دهند.

کارشناسان می گویند شرایط منطقه ای به نفع طرف ایرانی در مذاکرات وین در حال تغییر است.

تحلیلگران می گویند که توافق هسته ای سابق در شرایط خاصی صورت گرفته است. در ان زمان جنگ در عراق و سوریه در جریان بود و جنگ یمن هم آغاز شده بود و طرف آمریکایی و اسرائیلی به نتایج این جنگ ها امید زیادی داشتند، لذا پس از توافق،ایران در محاصره سیاسی و ژئوپولتیک قرار خواهد گرفت و مجبور می شود درباره امنیت منطقه وارد مذاکره شود. درحالی که شرایط الان تغییر کرده است آمریکا در حالی نظاره گر شرایط منطقه ای شده و می کوشد که ایران را هم درگیر این شرایط کند که همه جنگ های منطقه ای در سوریه و عراق و یمن را باخته است و لذا مذاکرات منطقه ای هم به نفعش نیست.

به گفته ناظران طرف ایرانی در مذاکرات از آمریکا تضمین می خواهد تا رؤسای جمهور بعدی دوباره از تعهدات برجامی خود شانه خالی نکنند. اما کنگره حاضر نیست چنین تضمینی بدهد پس توافق بدون تضمین کنگره و با تضمین ایران انجام می شود.

تحلیلگران می گویند ایران دستگاه های سانتریفیوژهای پیشرفته خود را حفظ خواهد کرد و همین سانتریفیوژها این کشور را به سرعت به سمت مرحله هسته ای شدن پیش می برند.

سیاستمداران انگلیسی می گویند اتفاقی که در خاورمیانه رخ داده است به نفع هیچ کس نیست و همه طرف های مذاکرات وین در این موضوع درگیر هستند لذا همه طرف ها اعم از ایران و روسیه و چین و آمریکا و اروپا بر حل موضوع از طریق مذاکره اصرار دارند و همین نکته به نفع ایران است.

محمد فهمی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها