مذاکرات وین روی غلتک

مذاکرات وین روی غلتک
شنبه 27 آذر 1400 - 12:52

به نظر می‌رسد اظهارات "انریکه مورا" معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان هفتمین دور از مذاکرات میان ایران و گروه 1+4 سطح خوش‌بینی ناظران را نسبت به آینده هشتمین دور از مذاکرات لغو تحریم‌‌های یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران تقویت کرده است.

العالم - تحلیل روز

مهم‌ترین موارد و موضوعات در اظهارات مورا این است که گفت: "ما به سرعت روابط کاری بسیار خوبی با همکاران ایرانی‌مان برقرار کردیم" و "به زودی مذاکرات را از سر خواهیم گرفت و زمان زیادی نداریم بحث عمیق بود و درباره موضوعات حساسی مانند لغو تحریم‌ها و اطمینان از اجرای توافق گفت‌وگو کردیم. پیشنهادات تهران را در متونی که در حال کار روی آن هستیم گنجاندیم. نیاز فوری به موفقیت مذاکرات وین وجود دارد و ما تنها چند هفته برای رسیدن به توافق فرصت داریم".

به نظر می‌رسد ارزیابی دیگر هیئت‌های مشارکت‌کننده در مذاکرات وین به ارزیابی مورا نزدیک بوده باشد. نماینده روسیه خاطرنشان کرد "دور هفتم مذاکرات در وین موفقیت‌آمیز بود به این معنا که راه را برای مذاکرات فشرده‌تر، هموار کرد. این دور از مذاکرات تأیید کرد که کار جاری بر نتایج به دست آمده در دورهای قبلی استوار است. هم اکنون طرف‌های مذاکره خیلی بهتر یکدیگر را درک می‌کنند" همزمان، نمایندگان فرانسه، انگلیس و آلمان با تمجید از دور هفتم مذاکرات، تأکید کردند مذاکرات 24 ساعت گذشته شاهد تحولی با هدف لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است.

"علی باقری کنی" مذاکره‌کننده ارشد ایران تأکید کرد "در هفته گذشته و در طی مذاکرات در موضوع لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به دو سند دست پیدا کردیم که این دو سند، دیگر سند به دست آمده در 20 ژوئن( مذاکرات وین 6) نخواهند بود بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود". او در عین حال تأکید کرد "اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسم. سرعت دستیابی به توافق بستگی به طرف مقابل دارد."

هیئت ایرانی از آغاز دور هفتم مذاکرات، که از 29 نوامبر گذشته آغاز شد، تأکید کرده که در مذاکرات با جدیت و با احتیارات گسترده شرکت می‌کند و به دنبال پیشبرد مذاکرات است. بنابراین ایران دو پیش‌نویس را روی میز گذاشت؛ اولی مربوط به سازو کار رفع تحریم‌ها و دومی مربوط به جنبه هسته‌ای است ولی برخی طرف‌ها در ابتدا تلاش کردند ابتکار عمل ایران را مختل کنند اما در نهایت همانطور که انریکه مورا اعلام کرد، این دو پیش‌نویس مورد قبول دیگر طرف‌ها نیز قرار گرفت.

عده‌ای معتقدند فضای مثبتی که در دور هفتم مذاکرات به‌ویژه در دیدارهای گذشته حاکم بود به دلیل پذیرش طرف اروپایی مبنی بر گنجاندن پیشنهادهای ایران به‌ویژه ساز و کار رفع تحریم‌ها در جدول کلی نتایح شش دور گذشته و همچنین عدم وجود گزینه‌ای دیگر در نزد طرف‌های اروپایی و همچنین آمریکا به غیر از گزینه دیپلماسی و مذاکرات در تعامل با ایران، بود کشوری که ثابت کرد تنها طرفی است که به امضای خود در توافق هسته‌ای و نیز تمام تعهدات هسته‌ای خود پایبند است.

دور هشتم آزمونی برای سه کشور اروپایی و همچنین آمریکا خواهد بود و برای جهانیان مشخص خواهد شد که آیا از اشتباه ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای و همچنین شکست سیاست‌های او یعنی فشار حداکثری و بی‌نتیجه ماندن تهدیدهای نظامی آمریکا و اسرائیل درس عبرت گرفته‌اند یا خیر؟

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها