حرکت تظاهرکنندگان سودانی به سمت کاخ ریاست‌جمهوری/ درگیری معترضان و نیروهای امنیتی

حرکت تظاهرکنندگان سودانی به سمت کاخ ریاست‌جمهوری/ درگیری معترضان و نیروهای امنیتی
شنبه 4 دی 1400 - 19:02

هماهنگ‌کننده کل کمیته‌های مقاومت سودان با اعلام اینکه تظاهرات امروز در راستای تأکید بر خواسته‌‎های انقلاب برگزار می‌شود، اعلام کرد که تظاهرات‌کنندگان در حال حرکت به سمت کاخ ریاست‌جمهوری هستند و تدابیر امنیتی شدیدی در این منطقه برقرار است.

العالم- آفریقا

به گزارش العالم، "یوسف احمد ابراهیم" در گفت‌وگو با خبرگزاری "اسپوتنیک" تصریح کرد "خیل عظیمی از تظاهرکنندگان به صورت مسالمت آمیز به سمت کاخ ریاست‌جمهوری در خارطوم حرکت کرده اند، تظاهرکنندگان همچنان به مسالمت‌آمیز بودن این روند و تحقق خواسته‌های انقلاب تأکید دارند."

او درباره تأثیر اخبار مربوط به استعفای "عبدالله حمدوک" نخست‌وزیر و سپس انصراف وی از این نصمیم، بر تظاهرکنندگان گفت: "نخست‌وزیر آخرین میخ بر تابوت کودتای نظامی است و استعفای او قطعا پیامدهایی بر اوضاع سیاسی در سودان خواهد گذاشت."

ابراهیم تصریح کرد: "هدف نخست از این تظاهرات ساقط کردن عبدالفتاح البرهان( رئیس شورای حاکمیتی) و تمام کودتاچیان و نیز آزادسازی کشور است. سلاح ما در این نبرد، مسالمت‌آمیز است و وحدت، قدرت‌مان است. تا زمانی‌که ظلم فروکش نکند و ارزش‌ها احیا نشوند ما آرام نخواهیم نشست. پیش‌بینی می‌کنم امروز متفاوت و سرنوشت‌ساز است."

در همین حال، "نیروهای آزادی و تغییر" در سودان به نیروهای امنیتی نسبت به توسل به زور در مقابله با تظاهرات مسالمت‌آمیز هشدار دادند و تأکید کردند که قطع اینترنت هیچ فردی را از حرکت به سمت ایجاد یک کشور مدنی و دموکراتیک منصرف نمی‌کند.

خارطوم، پایتخت سودان، شاهد تظاهرات در پاسخ به فراخوان‌های فعالان سیاسی و اتحادیه‌ها برای درخواست سلطه کامل غیرنظامی و نپذیرفتن سلطه نظامی است.

انجمن حرفه‌ای سودان خواستار انحلال همه شبه‌نظامیان و دستگاه‌های امنیتی شد. مقامات سودانی، صبح امروز (شنبه) قبل از شروع اعتراضات اینترنت و خطوط تلفن را قطع کردند.

از سوی دیگر، خبرگزاری "رویترز" به نقل از یک شاهد عینی گزارش داد که شمار بسیاری از سربازان و نیروهای واکنش سریع برای مسدود کردن جاده‌های منتهی به پل‌های خارطوم، در آن سوی رود نیل مستقر شده‌اند.

درگیری معترضان و نیروهای امنیتی سودان در خیابان کاخ ریاست‌جمهوری

معترضان با وجود تدابیر شدید امنیتی خود را به نزدیکی کاخ ریاست جمهوری سودان در مرکز خارطوم رسانده و با نظامیان به شدت درگیر شدند.

شبکه خبری الحره گزارش داد که در این تظاهرات دست کم یک نفر از تظاهرکنندگان زخمی شده است.

کمیته مرکزی پزشکان در بیانیه‌ای اعلام کرد، مقامات کودتاگر به نقض‌های خود ادامه داده و مانع عبور کادر درمان و آمبولانس‌ها می‌شوند.

این دفتر اعلام کرد، تمام تلفن‌های همراه قطع شده است. این تدابیر دال بر قصد کودتاگران برای متوسل شدن به زور و خشونت و عدم مستند سازی تجاوزات‌شان است.

رویترز و خبرگزاری فرانسه گزارش دادند، شبکه اینترنت و تلفن‌های همراه در سودان قطع شده و نیروهای امنیتی خارطوم را قبضه کرده و پل‌های ارتباطی اطراف آن را بسته‌اند.

هفته گذشته نیز هزاران نفر به سمت کاخ ریاست‌جمهوری راهپیمایی کردند که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضانی که قصد داشتند تحصن را آغاز کنند، گاز اشک‌آور، نارنجک‌های و گلوله‌های واقعی شلیک کردند.

پربیننده ترین خبرها