قدردانی مردم الجزائر از رئیس‌جمهوری فقید خود "هوار بومدین"

قدردانی مردم الجزائر از رئیس‌جمهوری فقید خود
سه شنبه 7 دی 1400 - 22:08

مردم الجزائر در 43 مین سالروز وفات رئیس جمهور فقید خود، هشتگ «هواری بومدین» را در توییتر ترند کردند.

العالم داغ‌های مجازی

بومدین در وصیت نامه خود نوشته است :"ای مردم می دانم که سرهایتان فقط در مساجد خم می شود اما به شما نسبت به عربها هشدار می دهم انهایی که ادعا می کنند شاه و حاکم هستند انان جد اندر جد مزدور هستند از انها هرگز انتظار خیر نداشته باشید کسی که یک بار تو را بفروشد دهها بار این کار را خواهد کرد.

این وصیت نامه قدیمی هم اکنون توسط مردم آزاده الجزائر دست به دست میشود و در وجودشان تاثیر دارد به خاطر خیانت هایی که از حاکمان عرب دیده اند.

هواری بومدین که نام واقعی اش محمد ابراهیم بوخروبه است 23 اگوست 1932 در الجزائر متولد و 27 دسامبر 1978 فوت کرد و دومین رئیس جمهوری مستقل است.

وی از برجسته ترین سران الجزائر بود که نقش مهمی در آفریقا و کشورهای عربی داشت و اولین رئیس جمهوری جهان سوم بود که در سازمان ملل از یک نظام بین المللی جدید سخن گفت.

بومدین در دوازده سالگی درخواست جذب در ارتش فرانسه داد اما در دلش ایمان داشت نباید به ارتش دشمن بپیوندد از اینرو رهایی را در سفر دید و توانست دوستان خود را راضی به سفر کند و لباسهای خود را برای سفر زمینی به تونس فروختند و از تونس از لیبی وارد مصر شد و در انجا وارد دانشگاه الازهر شد و در درسهایش پیشرفت کرد و زمان خود را به درس خواندن و مبارزه سیاسی اختصاص داد و در حزب الشعب الجزائر وارد شد.

وی سال 1950 در دفتر مغرب عربی بزرگ فعالیت داشت این دفتر را سران الجزائر ،مغرب و تونس بنا نهاده بودند و عهد کرده بودند با فرانسه بجنگند و تا آزادسازی شمال آفریقا سلاح را بر زمین نگذارند .علال الفاسی از مغرب،صالح بن یوسف از تونس و احمد بن بله و آیت احمد از الجزائر بنیانگذاران این مکتب وبدند

وی نوامبر 1954 با آغاز انقلاب الجزائر به ارتش آزادی بخش ملی در منطقه غربی پیوست و زندگی نظامیش به شرح زیر بود:

سال 1956 ناظر بر آموزش و تشکیل گروههای نظامی بود و در مصر آموزش دید و وی به همراه برخی دوستانش ماموریت حمل سلاح را بر عهده داشت.

سال 1957: از این سال به نام نظامی " هواری بومدین " مشهور شد و اسم اصلی خود بوخروبه محمد ابراهیم را کنار گذاشت و مسئولیت ولایت پنجم را داشت.

1958 فرمانده ستاد غربی شد.

سال 1960 از نظر بر تشکیل جبهه آزادی بخش ملی نظارت داشت تا فرمانده ستاد شد.

سال 1962 نیز وزیر دفاع در دولت استقلال بود .

در سال 1963 نیز معاون رئیس شورای انقلابی شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها