خطیب زاده: ۶ ژانویه درس‌های زیادی برای آمریکا دارد

خطیب زاده: ۶ ژانویه درس‌های زیادی برای آمریکا دارد
پنج‌شنبه 16 دی 1400 - 21:51

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اولین سالگرد حمله شورشیان به کنگره آمریکا در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی ۹۹)، اعلام کرد که این اتفاق درس‌های زیادی برای آمریکا دارد.

العالم - ایران / سیاسی

خطیب زاده پنجشنبه شب در صفحه توئیتر خود نوشت: روز ۶ ژانویه، جهان شاهد گوشه‌ای از آن چیزی بود که دهه‌هاست آمریکا تلاش می‌کند آن را به دیگر کشورها صادر کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا افزود: همان زمان که از ترامپ بابت عملکرد غیرقانونی خود در اقصی نقاط عالم حساب‌کشی نشد، این آشوب قابل پیش‌بینی بود.

وی اضافه کرد: رسم روزگار است که از هر دست که بدهی، از همان دست خواهی گرفت. در آن اتفاق، درس‌های زیادی برای آمریکا هست.

همزمان با برگزاری آخرین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در صحن کنگره آمریکا با حضور «مایک پنس» معاون وقت رئیس جمهوری و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۳۹۹ که همه جهان نظاره گر آن بود، گروهی از نژادپرستان پس از سخنرانی ترامپ مبنی براینکه درانتخابات تقلب صورت گرفته، به ساختمان کنگره یورش برده و برای ساعاتی آن را به تصرف خود در آوردند.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران این اقدام را حمله به مردم‌سالاری در آمریکا خوانده و حتی آن را بدترین واقعه تروریستی پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ (۲۰ شهریور ۱۳۸۰) در خاک آمریکا دانستند.

ترامپ در پی این رخداد برای دومین بار و البته پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش، به اتهام تحریک مهاجمان استیضاح و همچون بار نخست، تبرئه شد.

پربیننده ترین خبرها