خبرنگاران خواستار همراهی دولت قزاقستان برای پوشش تحولات این کشور شدند

خبرنگاران خواستار همراهی دولت قزاقستان برای پوشش تحولات این کشور شدند
جمعه 17 دی 1400 - 17:03

منابع خبری اعلام کردند، روزنامه نگاران و رسانه های مستقل در قزاقستان خواستار همراهی دولت برای پوشش خبری اعتراضات ضددولتی بی سابقه در آلماتی شدند.

العالم ـ آسیا

«سازمان گزارشگران بدون مرز» از «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهوری قزاقستان خواسته است دسترسی به اطلاعات و آزادی خبرنگاران را برای پوشش حوادث اخیر در این کشور تضمین کند.

در این گزارش آمده است، بسیاری از خبرنگارانی که جلیقه مطبوعاتی به تن داشتند و شاهد خشونت پلیس علیه تظاهرکنندگان بودند، بدون هیچ دلیلی دستگیر شده اند.

بنابر اعلام وزارت کشور قزاقستان، بیش از ۳ هزار تن در جریان ناآرامی ها در اعتراض به افزایش بهای گاز در این کشور دستگیر و ۲۶ تن از نیروهای امنیتی کشته شدند.

اندیشکده سیاستگذاری جهانی غیرانتفاعی آمریکایی (بازوی خصوصی شده سیاستگذاری پنتاگون) گزارشی را در سال 2019 منتشر کرده بود که در آن از ایالات متحده خواسته بود تا جنگ نیابتی را علیه روسیه در اوکراین، سوریه، بلاروس، قفقاز و آسیای مرکزی (قزاقستان) راه بیندازد.

دولت قزاقستان روز چهارشنبه و درمیان اعتراضات گسترده در این کشور در سرتاسر قزاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

رئیس جمهوری قزاقستان در نشستی به منظور بررسی شرایط کنونی این کشور اعلام کرد، استعفای نخست وزیر پذیرفته شده و اعضای دیگر دولت تا تشکیل دولت جدید به کار خود همچنان ادامه خواهند داد.

در پی ناآرامی‌ها و اعتراضات بر سر افزایش قیمت بنزین و گاز ۱۹۰ نفر در اعتراضات گسترده در آلماتی قزاقستان زخمی شدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها