العالم ـ زلال قرآن
براساس آیه 35 سوره مبارکه نور:
«اللَّـهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ و َالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَاغَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌعَلَىٰ نُورٍ يَهْدِي اللَّـهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ»
ترجمه: (خدا نور(وجود بخش) آسمانها و زمین است، داستان نورش به مشکاتی ماند که در آن روشن چراغی باشد و آن چراغ درمیان شیشه ای که از تلأ لؤ آن گویی ستارهای است درخشان، و روشن ازدرخت مبارک زیتون که (با آنکه) شرقی وغربی نیست (شرق وغرب جهان بدان فروزان است)و بیآنکه آتشی زیت آن را برافروزد خود به خود (جهانی را) روشنی بخشد، پرتو آن نور (حقیقت) بر روی نور (معرفت) قرار گرفته است. وخدا هر که را خواهد به نورخود (واشراقات وحی خویش) هدایت کند و(این) مثلها را خدا برای مردم (هوشمند) میزند (که به راه معرفتش هدایت یابند) و خدا به همه امور داناست).
خداوند سبحان نورمطلق است و بواسطه مراتب نوری خود که عبارتند از:
1 - نور وجود = خداوند رحمان از باب رحمت رحمانیه خود مخلوقات را وجود وهستی بخشیده و باعث ظهورآنها گردیده است.
2– نورمادی ومعمولی = که بواسطه آن محسوسات عالم برانسان کشف می شوند (مثل نور خورشید و دیگرانوارمادی).
3– نورعقل وعلم = که موجب ظاهرشدن معلومات و معقولات می گردد.
4 – نوروحی = که موجب معرفت به تمام حقایق عالم (اعم ازغیب وشهادت ) و بخصوص معرفت الله می شود.
به مخلوقات جهان هستی ازجمله انسان، وجود می بخشد و آنها را بسوی مقصد حیا تشان هدایت می فرماید.