نگرانی صهیونیست‌ها از اعتراض‌ها در نقب

نگرانی صهیونیست‌ها از اعتراض‌ها در نقب
يکشنبه 3 بهمن 1400 - 13:10

نهاد‌های امنیتی رژیم صهیونیستی معتقدند تل آویو قادر نبود در طول ۷۴ سال گذشته، فلسطینی‌های ساکن نقب را از وابستگی به سرزمینشان دور کند.

العالم - فلسطین اشغالی

چند روزنامه صهیونیستی تداوم اعتراضات در اراضی اشغالی نقب را نگران کننده توصیف کردند.

روزنامه «اسرائیل الیوم» در این باره نوشت، آنچه در نقب می‌گذرد برای نهاد‌های امنیتی به واقع یک نگرانی جدی است به ویژه اینکه به یکباره ملی گرایی فلسطینی در نسل دوم ساکنان این منطقه احیا شد و این یعنی تل آویو قادر نبود در طول ۷۴ سال گذشته، این افراد را از وابستگی به سرزمینشان دور کند.

خبرنگار العالم در فلسطین، در گزارشی تصریح کرد؛ «درگیری‌ها و اعتراضات در صحرای نقب، یعنی فلسطینیانی که در اینجا به مقابله با عملیات گسترده برای کوچ اجباری به پاخاسته اند، اگر چه تنها دلیل نگرانی اشغالگران اسرائیلی نیست، اما از نگرانی مهم این رژیم است. از نگاه روزنامه اسرائیل الیوم، ساکنان نقب بار دیگر به هویت فلسطینی خود بازگشته اند به گونه‌ای که گویا، بیش از هفتاد سال، سلطه حاکمیت اسرائیل را تجربه نکردند در حالی که در این مدت برخی از آنان حتی به ارتش اسرائیل پیوسته بودند.

این روزنامه با سرزنش کردن محافل امنیتی اسرائیل به دلیل بی توجهی به نسل دوم در نقب، نوشت، این نسل جز به فلسطینی بودن خود راضی نیست و از نامگذاری خودشان به عرب‌های اسرائیل ناخرسند است.

نهاد ابوغوش مدیر مرکز مطالعات مسارات در فلسطین به العالم گفت: «بدون تردید ساکنان این بخش در عملیات پاکسازی نژادی که موجب مهاجرت اجباری بیش از نود درصد از آن‌ها شده است، با مشکلات متعددی مواجه شده اند با این حال با هر آنچه که در توان داشتند مقاومت کردند و توانستند ضمن توسعه آگاهی زندگی خود را گسترش دهند.»

بر اساس نوشته اسرائیل الیوم، پوشیده نیست که نظام اشغالگر از آنچه که انتفاضه عشایر بدوی در نقب خوانده می‌شود بیش از تهدیدات احزاب عربی در داخل کنست، نگران است. این نگرانی در شرایطی است که برخی از اعضای عربی کنست نهاد‌های امنیتی اسرائیل در نقب را نیرو‌های سرکوبگر خوانده اند. به نظر می‌رسد اتفاقات نقب ناقوس خطر را برای نهاد‌های امنیتی اسرائیل به صدا در آورده است و این نهاد‌ها معتقدند صد‌ها هزار فلسطینی نقب که جغرافیای اقامت آنان به سمت جنوب کرانه باختری رود اردن امتداد دارد به مراتب از فلسطینیانی که با دیوار حایل یا سیم‌های خاردار، از اراضی رژیم جدا می‌شوند خطرناک ترند.

اشرف عکه تحلیلگر سیاسی به العالم گفت: «احساس به حاشیه رفتن و حذف شدن، احساس تمامی عرب‌هایی است که در اراضی این رژیم نژادپرست زندگی می‌کنند به همین منظور این احساس می‌تواند عاملی برای انفجاری شدن اوضاع باشد، این اعراب به ظاهر در حوزه‌های سیاسی فعالیت می‌کنند و حتی پیگیر حضور در پارلمانند، اما معتقدند این رژیم، نژادپرست و آپارتاید است و به غیر از نژاد یهود به نژاد دیگری احترام نمی‌گذارد.»

در رژیم اشغالگر و در مراکز مطالعاتی سئوال از آن دسته از فلسطینیانی است که در اراضی سال ۱۹۴۸ باقی مانده اند و ممکن است بخواهند به انتفاضه علیه به حاشیه رانده شدن و نژادپرستی اقدام کنند.

کارشناسان، سیاستمداران و چهره‌های امنیتی رژیم اشغالگر که در حوزه انقلاب‌های مردمی مطالعه، پیگیری یا انتقاد می‌کنند هیچکدام از به حاشیه رانده شدن، حذف شدن و ظلم‌هایی سخن نمی‌گویند که در طول بیش از ۷۴ سال گذشته ساکنان نقب با آن مواجه بوده اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها