اردوغان وزیر دادگستری و رئیس موسسه آمار را تغییر داد

اردوغان وزیر دادگستری و رئیس موسسه آمار را تغییر داد
شنبه 9 بهمن 1400 - 11:34

اردوغان می‌کوشد با ایجاد تغییرات در کابینه خود، با معضل تورم و کاهش ارزش پول ملی مقابله کند.

العالم - ترکیه

به گزارش العالم به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، بکیر بوزداغ، یکی از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه را به عنوان وزیر دادگستری معرفی کرد و همچنین رئیس موسسه آمار ترکیه را تغییر داد.
رسانه‌های ترکیه گزارش می‌دهند که عبدالحمید گل وزیر دادگستری سابق استعفا کرده است، اما دلیلی برای آن ذکر نشده است.
بوزداغ 56 ساله، بین سال‌های 2013-2015 و 2015-2017 به عنوان وزیر دادگستری در کابینه اردوغان خدمت کرده بود؛ قبل از اینکه تا سال 2018 معاون نخست وزیر بشود -- زمانی که این سمت به عنوان بخشی از تغییرات قانون اساسی که به اردوغان اختیارات اجرایی گسترده‌ای داد، لغو شد.
بوزداغ روز شنبه در حساب توییتر خود نوشت: "از رئیس‌جمهورمان آقای طیب اردوغان تشکر می‌کنم که پست وزیر دادگستری را به من سپرد... باشد که خداوند به ما کمک کند."
اردوغان همچنین کمتر از یک سال پس از انتصاب، سعید اردال دینچر را از سمت ریاست موسسه آمار برکنار کرد و ارهان چتین‌کایا را به جای او معرفی کرد.
احزاب مخالف و منتقدان، موسسه آمار را به دخالت در داده‌های رسمی مانند تورم به دلایل سیاسی متهم کرده اند. این موسسه ادعای مذکور را رد کرده است، اما محققان، محاسبات نرخ تورم جایگزین را آغاز کرده اند.
نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که ترکیه، درگیر با بحران ارزی، تورم فزاینده‌ای را پشت سر گذاشته است که انتظار می‌رود در ژانویه به بالاترین سطح در 20 سال اخیر یعنی حدود 47 درصد برسد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها