فرانسه هم نشانه‌های ادعایی درباره حمله روسیه به اوکراین را رد کرد

فرانسه هم نشانه‌های ادعایی درباره حمله روسیه به اوکراین را رد کرد
چهارشنبه 13 بهمن 1400 - 13:28

وزیر خارجه فرانسه اذعان کرد که در حال حاضر نشانه‌ای از آمادگی روسیه برای اقدام نظامی علیه اوکراین وجود ندارد.

العالم - اروپا
«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه امروز (چهارشنبه) به تلویزیون «فرانس ۲» گفت در این مرحله، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد مبنی بر این که روسیه آماده اقدام (نظامی) در اوکراین است.

این اظهارنظر لودریان در حالی مطرح شده که «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه سه‌شنبه در ادامه فضاسازی غرب بخصوص آمریکا علیه مسکو، مدعی شد که روسیه هر لحظه امکان دارد که اوکراین را مورد تهاجم قرار دهد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی در روز سه‌شنبه (دیروز) گفت غرب به دنبال ایجاد عمدی سناریویی برای کشاندن روسیه به جنگ و نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی مسکو درباره اوکراین است. وی افزود روسیه از نزدیک در حال تحلیل پاسخ‌های آمریکا و ناتو به پیشنهادهای امنیتی‌اش است. پوتین که این سخنان را در جریان کنفرانس خبری مشترک با «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان مطرح می‌کرد، بار دیگر بر خواسته روسیه مبنی بر عدم توسعه ناتو به سمت شرق تاکید کرد.

فضاسازی ضد روسی غرب بهانه تجهیز تسلیحاتی کی‌یف

آمریکا و متحدان این کشور بارها با فروش سلاح به اوکراین به تنش در این منطقه دامن زده‌اند. آمریکا در سال‌های گذشته بارها با فروش سلاح به ویژه موشک‌های ضد تانک «جاولین» درصدد تجهیز ارتش اوکراین و علیه روسیه برآمده است. دولت انگلیس نیز روز دوشنبه اعلام کرد که برای کمک به اوکراین جهت دفاع از خود در برابر تهاجم احتمالی، سلاح‌های ضد تانک به اوکراین می‌فرستد. «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس به پارلمان این کشور گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم تا سیستم‌های تسلیحات دفاعی ضد زره سبک را به اوکراین ارائه کنیم». والاس تعداد یا نوع تسلیحات ارسالی را مشخص نکرد، اما اظهار داشت: این سلاح‌ها استراتژیک نیستند و هیچ تهدیدی برای روسیه ندارند و باید در دفاع از خود استفاده شوند.

درخواست اوکراین برای پایین کشیدن فتیله جوسازی‌ها

حجم اتهامات و فضاسازی غرب علیه روسیه به حدی بوده که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اخیرا با انتقاد از آمریکا گفت، تنش‌زایی در شرق اروپا به اقتصاد اوکراین ضربه زده است. وی افزود: «آنچه در رسانه‌ها می‌شنویم این‌طور است که گویی سربازان در خیابان‌ها در حال تردد هستند و مردم در حال ترک خانه‌ها هستند. این درست نیست. نمی‌گویم تنشی نیست بلکه هشت سال است تنش وجود دارد». زلنسکی در اشاره به تماس تلفنی اخیر خود با همتای آمریکایی گفت: به رئیس‌جمهور بایدن گفتم ما نیاز به ایجاد ثبات در اقتصاد خود داریم زیرا ارسال این سیگنال‌ها که فردا جنگ شروع خواهد شد که حتی با زبان دیپلماتیک هم بیان نمی‌شوند، موجب وحشت در بازار و بخش اقتصادی اوکراین می‌شود.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه نیز روز دوشنبه از آمریکا خواست تا تشدید تنش‌ها در اطراف اوکراین را متوقف کند. پسکوف طی نشست خبری در کرملین در پاسخ به گزارش‌های نشریات آمریکایی درباره نارضایتی ادعایی کاخ سفید از موضع رئیس‌جمهور اوکراین در مورد حمله احتمالی روسیه، گفت: رسانه‌های آمریکایی در ماه‌های اخیر حجم بسیار زیادی از اطلاعات تایید نشده، تحریف شده و عمدتاً دروغ و تحریک‌آمیز درباره آنچه در اوکراین و اطراف آن اتفاق می‌افتد، منتشر می‌کنند.

ناکامی غرب در نشست شورای امنیت

نشست شورای امنیت برای بررسی مسئله اوکراین هم در روز دوشنبه به عرصه ناکامی کشورهای غربی در اتهاماتشان علیه روسیه تبدیل شد. «لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل در این جلسه طبق روال موضع‌گیری‌های اخیر دولت این کشور، بحران روسیه-اوکراین را «اضطراری و خطرناک» توصیف کرد و مدعی شد که این مسئله می‌تواند «تهدیدی علیه صلح و امنیت» تلقی شود. نماینده چین اما با پیشنهاد آمریکا برای برگزاری جلسه شورای امنیت در خصوص تحولات اوکراین مخالفت کرد و از همه طرف‌ها خواست به بیانیه‌های روسیه در خصوص اینکه برنامه‌ای برای آغاز عملیات نظامی ندارد توجه کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها