روسیه: کمک تسلیحاتی ناتو به اوکراین اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند

روسیه: کمک تسلیحاتی ناتو به اوکراین اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند
جمعه 15 بهمن 1400 - 18:59

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن اعلام آمادگی برای گفت‌وگوی پایاپای گفت، کمک‌های تسلیحاتی ناتو به اوکراین وضعیت درگیری‌ها در این کشور را پیچیده‌تر می‌کند.

العالم - اروپا

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه گفت، غربی‌ها با ارسال تسلیحات به اوکراین، اوضاع را متشنج‌تر کرده و یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای آن را دشوارتر می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، زاخاروا گفت: «یک بار دیگر از کشورهای عضو ناتو می‌خواهیم که تشدید تنشج پیرامون درگیری در اوکراین را متوقف کرده و تأمین تسلیحاتی و حمایت از کی‌یف به‌عنوان یکی از طرف‌های درگیری در شرق اوکراین را پایان دهند».

وی متذکر شد، افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین «تلاش برای یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای درگیری در منطقه دونباس را پیچیده‌تر می‌کند. همه این کمک‌ها به دست طرفی از جنگ در اوکراین می‌رسد که می‌گویند در آنجا همه را بکشید، کسانی که نمی‌خواهند شاهد باشند بیرون کنید و از شر کسانی که سرپیچی می‌کنند خلاص شوید».

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: «امیدواریم مقامات اوکراین از دنباله‌روی کورکورانه از ولی‌نعمت‌های خود در ناتو درست بردارند زیرا چنین کاری به حرکت به سمت دره نیست بلکه سقوط از دره است. کی‌یف باید از خود استقلال شان داده و گفت‌وگویی تمام عیار با دونتسک و لوگانسک را با هدف شروع هرچه سریع‌تر روند رسیدن به راه‌حل مسالمت‌آمیز برای درگیری آغاز کنند و این اقدام را همسو با اسناد تصویب شده نظیر "بسته اقدامات" و قطعنامه ۲۲۰۲ شورای امنیت انجام دهند».

زاخاروا هشدار داد: «تمام اقدامات غربی‌ها در راستای پمپ کردن تسلیحات به رژیم کی‌یف وسوسه دیگری برای آن‌ها محسوب می‌شود تا از روش‌های نظامی برای حل مسائل شرق اوکراین استفاده کنند. چنین کاری به دلایل مشخص، از سوی ما غیر قابل قبول است».

این دیپلمات روس در ادامه گفت: «ما از گفت‌وگو استقبال می‌کنیم. این گفت‌وگوها باید پایاپای بوده و منافع و نگرانی‌های هر دو طرف را شامل شود. چنین ایده‌ای به‌ویژه در میان اعضای ناتو شکل نگرفته است. موضع ما این است و موارد مربوط به آن در توافقات مشروع بین‌المللی به‌ویژه در منشور سازمان ملل درج شده است که ما آن را بسیار مهم می‌دانیم».

زاخاروا گفت: «اتحاد ناتو کاملا نشان داده که مهار روسیه را یک الویت می‌داند. این اقدامات برنامه‌های استقرار نیرو و تجهیزات نظامی، رزمایش‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها و همچنین برنامه‌های همکاری این سازمان با شرکای خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد».

مقامات و رسانه‌های غربی طی ماه‌های اخیر ادعای حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین را مطرح کرده و به همین بهانه فشارها علیه مسکو را افزایش داده‌اند. آمریکا و متحدانش با دستاویز قرار دادن این حمله خیالی، تحریم‌های سنگینی علیه روسیه آماده کرده و شمار نیروها و تجهیزات نظامی خود را در شرق اروپا افزایش داده‌اند.

پس از آنکه مقامات دولت اوکراین از جمله «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور این کشور، آلمانی‌ها و حتی رژیم صهیونیستی اعلام کردند باور ندارند حمله قریب‌الوقوعی از سوی روسیه رخ دهد، آمریکایی‌ها ادعای جدید تدوین فیلم جعلی از سوی روس‌ها درباره درگیری در شرق اوکراین را مطرح کرده‌اند تا بلکه بتوانند مشروعیت فشار علیه مسکو را بازیابی کنند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها