همزمان در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران،

نماد قزاقستان به رنگ پرچم ایران درآمد

نماد قزاقستان به رنگ پرچم ایران درآمد
شنبه 23 بهمن 1400 - 12:55

هم‌زمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برای اولین بار در تاریخ روابط دیپلماتیک ایران و قزاقستان ساختمان "نور عالم" بزرگترین ساختمان شیشه ای کروی در جهان و ساختمان "اکسپو" در پایتخت جمهوری قزاقستان به رنگ پرچم جمهوری اسلامی ایران در آمد.

العالم - آسیا

بنابر گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، شامگاه ۲۲ بهمن ماه، پرچم و نشان جمهوری اسلامی ایران به همراه متن تبریک پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به دو زبان فارسی و قزاقی بر فراز ساختمان نورعالم، بزرگترین ساختمان شیشه ای کروی در جهان و همچنین ساختمان اکسپو در پایتخت قزاقستان به نمایش در آمد.

در این ویدیو مپینگ که از همه نقاط پایتخت قزاقستان قابل مشاهده بود، چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و روز ملی کشورمان به ایرانیان تبریک گفته شد.

غرفه قزاقستان (نور عالم به گویش محلی) که در این کشور به موزه آینده شناخته می شود، در سال ۲۰۱۷ با همت دفتر طراحی آدرین اسمیت (Adrian Smith) و گوردون گیل (Gordon Gill) برای میزبانی از نمایشگاه بین المللی اکسپو (Exspo) در آستانه قزاقستان ساخته شد.

معمار آلمانی آلبرت اسپیر سازنده این پروژه در باره آن گفت: نور عالم نمادی از "آخرین قطره نفت" و نمادی از دورانی که تمام بشریت به انرژی آینده پاک و سبز روی می آورد، می باشد. نور عالم اولین موزه فناوری انرژی آینده است.

000

داخل این سازه کروی شکل نمایشگاه انرژی های تجدید پذیر است.

نمایشگاه جهانی اکسپو هر ۵ سال یک بار در کشوری متفاوت برگزار می شود و محل نمایش دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی و پیشینه فرهنگی و دورنمای توسعه کشورها است. این بنا که بزرگترین ساختمان شیشه ای کروی در جهان می باشد، ارتفاع آن ۱۰۰ متر و قطر آن ۸۰ متر است. این کره شیشه ای روی سکویی شیشه ای و مواج قرار گرفته و نیمی از آن به راحتی قابل رویت و نیمی دیگر کاملا شفاف و آینه ای است. این غرفه پس از برگزاری نمایشگاه به موزه علم وفناوری تبدیل شد.

پربیننده ترین خبرها