واکنش چین به اعلام استقلال لوهانسک و دونتسک

واکنش چین به اعلام استقلال لوهانسک و دونتسک
سه شنبه 3 اسفند 1400 - 16:51

وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود در زمینه تشدید تنش روسیه و اوکراین گفت، تنش‌زایی به دلیل عدم اجرای توافقات مینسک است.

العالم - اسیا

چین درباره اقدام روسیه در به رسمیت شناختن جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» اعلام کرد، تشدید تنش‌ها با اجرا نشدن توافقات مینسک، مرتبط است.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با همتای آمریکایی «آنتونی بلینکن» گفت: «این تحولات به اجرایی نشدن توافقنامه مینسک در سال ۲۰۱۵ مربوط می‌شود که نقشه راهی برای ادغام مجدد صلح‌آمیز مناطق جداشده دونباس ارائه داده است».

روز دوشنبه، روسیه این دو جمهوری خودخوانده را به عنوان نهادهای مستقل به رسمیت شناخت. مسکو گفت که امتناع کی‌یف از اجرای تعهداتش بر اساس پروتکل مینسک و امتناع آشکار از دستیابی به راه حلی از طریق مذاکره با مناطق جدایی طلب، این اقدام را توجیه می‌کند.

«ولادیمیر پوتین»رئیس جمهور روسیه با به رسمیت شناختن جمهوری‌های جداشده به عنوان کشورهای مستقل، دستور داد نیروهای روسیه در این مناطق مستقر شوند تا از آنها برابر اقدام نظامی احتمالی نیروهای اوکراینی دفاع کنند.

این دیپلمات ارشد چینی گفت که موضع پکن در مورد موضوع اوکراین ثابت است. وانگ گفت: «نگرانی‌های امنیتی مشروع هر کشوری باید مورد احترام قرار گیرد و اصول منشور سازمان ملل باید رعایت شود.»

وی از همه طرف‌های درگیر خواست تا خویشتنداری کنند، اهمیت اجرای اصل تقسیم ناپذیری امنیتی را درک کنند، اوضاع را تسهیل کنند و اختلافات را از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل کنند.

به رسمیت شناختن مناطق جدا شده از سوی روسیه در بحبوحه افزایش تنش‌ها بین مسکو و ناتو صورت گرفت، ائتلاف نظامی که مسکو آن را به تضعیف امنیت ملی خود از طریق گسترش به سمت شرق در اروپا متهم می‌کند.

ایالات متحده و متحدانش پیشنهاد روسیه برای تعلیق گسترش ناتو و عقب‌نشینی از حضور نظامی خود در این قاره را رد کردند. در عوض، آنها مسکو را به برنامه ریزی برای جنگ علیه اوکراین متهم کردند.

حامیان خارجی کی‌یف هواپیماهای مملو از تسلیحات پیشرفته را به اوکراین ارسال کرده و مدعی شدند که برای دفاع از کشور برابر روسیه به آنها نیاز است. مسکو، اما اعلام کرده این محموله‌ها برای تقویت توانایی‌های ارتش اوکراین در آماده‌سازی برای حمله به جدایی طلبان بوده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها