اروپا در مسیر تندباد پوتین

اروپا در مسیر تندباد پوتین
چهارشنبه 4 اسفند 1400 - 14:35

همه رسانه ها به خصوص رسانه های غربی سرگرم حادثه بزرگی هستند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه رقم زده است. آنها چشم به دهان بایدن، رئیس جمهور آمریکا بسته اند.

العالم - نظرکده

ناظران معتقدند که نظم نوین جهانی در این مرحله از کشمکش پنهانی بین روسیه با غرب و آمریکا شکل می گیرد. این مرحله تأثیرات خود را در سطوح جهانی بر جای خواهد گذاشت و مبنای موازنه های بین المللی در آینده خواهد شد.

ناظران بر این عقیده اند که عقب نشینی دراماتیک و تحقیر آمیز آمریکا از افغانستان و کاهش دامنه سلطه این کشور و ناتو باعث آغاز شمارش معکوس آن هم با سرعتی بی سابقه برای تغییر نقشه سیاسی و اقتصادی اروپا، پس از اخراج ناتو و آمریکا از اوکراین به دست پوتین شده است. ناظران خاطرنشان کرده اند که این دو حادثه، مبنای تحولات شگرفی در جهان خواهند بود.

کارشناسان می گویند ذهن پوتین و نخبگان روسیه بر مبنای تاکتیک "آهسته و پیوسته" شکل گرفته و عمل می کند. او دیگر دست به حمله و لشکرکشی نمی زند بلکه از تجربه افغانستان و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی عبرت گرفته است. او در جای به نمایش قدرت و عرض اندام می پردازد و اجرای همین تاکتیک دو بار تا الان موفقیت آمیز بوده و به پیشرفت و جهش چشمگیری در زمینه ساخت سلاح های پیشرفته انجامیده است طوری که با تولید موشک های ما فوق صوت و هواپیماهای شبح دست کم بیست سال از غرب پیش افتاده است و بعد از همه اینها با توسل به دیپلماسی آتشین، خود را برای ضربه نهایی آماده می کند.

این کارشناسان معتقدند که پوتین با در پیش گرفتن سیاست "آهسته و پیوسته"، نشان می دهد که موضوع امنیت ملی کشورش، خط قرمز است و تهدید آن به جنگ می انجامد حتی جنگ هسته ای.

کارشناسان مسائل روسیه هم تصریح کرده اند که عامل نخست در بحران فزاینده بین اروپا و روسیه، عدم پایبندی کییف به توافق های مینسک است. آنها گفته اند که رئیس جمهور اوکراین به وضوح اذعان کرده است که به این توافق ها عمل نمی کند. در حالی که این توافق مبنا و سنگ بنای راه های حل های دیپلماتیک و تنها راه حل در این شرایط است.

آنها معتقدند که توافق مینسک عملا مدتها پیش توسط رئیس جمهور اوکراین نقض شده است.

پربیننده ترین خبرها