امارات از چین جنگنده می‌خرد

امارات از چین جنگنده می‌خرد
چهارشنبه 4 اسفند 1400 - 19:20

خبرگزاری رسمی امارات به نقل از یک مقام دفاعی این کشور خبر داد که ابوظبی بزودی برای خرید دوازده جنگنده چینی با یکی از شرکت‌های این کشور توافق منعقد خواهد کرد.

العالم - آسیا

امارات عربی متحده، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، خبر داد که ابوظبی از کشور چین جنگنده‌های «هانگدو جی‌ال-۱۰» که با نام «L15» نیز شناخته می‌شوند، خریداری می‌کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام)، وزارت دفاع این کشور اعلام کرده است که قصد دارد با شرکت چینی «کاتیک» برای خرید ۱۲ جنگنده الـ-۱۵ قراداد منعقد کند. وزارت دفاع امارات در ادامه افزود که ۳۶ جنگنده دیگر از همین نوع در آینده به ناوگان هوایی امارات اضافه خواهد شد.

«طارق عبدالرحیم الحوسنی» مدیر اجرایی شورای تعادل اقتصادی امارات در این خصوص گفت که این معامله در چارچوب سیاست متنوع‌سازی منابع تسلیحاتی و به‌روزرسانی پیوسته تشکیلات، یگان‌های هوایی و نیروهای مسلح امارات انجام می‌شود.

الحوسنی اضافه کرد: «ما به مراحل نهایی مذاکرات با طرف چینی رسیده‌ایم و توافق پایانی به‌زودی امضاء خواهد شد». وی همچنین افزود که تنوع یکی از ویژگی‌های نیروهای مسلح امارات بوده تا این نیروها همواره به بهترین توانمندی‌های متناسب با نیازها و اهداف راهبردی خود دست پیدا کنند. مدیر اجرایی شورای تعادل اقتصادی امارات همچنین به شرکت چینی کاتیک که از فناورهای پیشرفته و مزایای رقابتی در سطح جهانی برخوردار است، اشاره کرد و گفت به این شرکت اعتماد دارد.

شورای تعادل اقتصادی امارات در حال حاضر مأموریت مدیریت خریدهای و قراردادهای نیروهای مسلح و پلیس این کشور را برعهده دارد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که پیشتر در پی انتشار گزارش‌هایی درباره وجود یک تأسیسات نظامی چینی در خاک امارات، آمریکا، ابوظبی را تحت فشار قرار داد. روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مدعی شده بود که تصاویر ماهواره‌ای از بندر «الخلیفه» امارات، ساخت و ساز مشکوکی را درون یک پایانه کانتینری نشان می‌دهد که توسط یک شرکت کشتیرانی چینی به نام «کاسکو» (Cosco) ساخته و اداره می‌شده است.

این روزنامه آمریکایی در اواخر پاییز امسال در گزارش خود اضافه کرده بود که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در بهار سال جاری شواهدی را از ساخت و ساز یک پایگاه نظامی محرمانه چین در امارات عربی متحده به دست آورده‌اند که این شواهد شامل حفاری‌های بزرگ برای یک ساختمان چند طبقه می‌شود. در پی انتشار این گزارش و اعمال فشارهای واشنگتن، «انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس امارات در جلسه اندیشکده کشورهای حاشیه خلیج فارس در واشنگتن خبر داد که ابوظبی تأسیسات چینی‌ای را که باعث نگرانی واشنگتن شده بود، تعطیل کرده است.

قرقاش در این خصوص گفته بود: «به درخواست آمریکا، امارات دستور داد کار در این تأسیسات متوقف شود». مشاور دیپلماتیک رئیس امارات اضافه کرده بود ابوظبی بر این باور است که از تأسیسات یادشده استفاده امنیتی یا نظامی نمی‌شده است. قرقاش با اشاره به اینکه «نگرانی‌های آمریکا» در نظر گرفته شد، گفته بود: «کار در این تأسیسات را متوقف کردیم؛ اما موضع ما همچنان تغییر نکرده است. آن سازه، تأسیسات نظامی نبود».

ابوظبی و واشنگتن روابط نظامی گسترده‌ای دارند که این روابط خرید تسلیحات پیشرفته نظامی، برنامه‌های آموزشی، برنامه‌ریزی‌های راهبردی، رزمایش مشترک را در بر می‌گیرد. مطابق با بیانیه‌های وزارت امور خارجه آمریکا، واشنگتن از سال ۲۰۱۴ تا به امروز ۲۸.۱ میلیارد دلار تسلیحات به ابوظبی فروخته است.

آمریکا، امارات عربی متحده را به عنوان یکی از متحدان اصلی غیر عضو خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) معرفی می‌کند. دو طرف در سال ۱۹۹۴ یک توافق همکاری دفاعی امضاء کرده‌اند که مفاد آن تا امروز محرمانه باقی مانده است و بندهای آن افشا نشده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها