کارشناس نظامی و استراتژیک:

ارتش روسیه برای جلوگیری از جنگ خیابانی وارد کی‌یف نشده است

ارتش روسیه برای جلوگیری از جنگ خیابانی وارد کی‌یف نشده است
سه شنبه 10 اسفند 1400 - 11:52

دکتر هشام جابر، کارشناس نظامی و استراتژیک، گفت: بسیاری بر این باور بودند که ولادیمیر پوتین،رئیس جمهور روسیه با بسیج نیروهای خود از اوایل فوریه، به اوکراین حمله خواهد کرد.

العالم تحولات اوکراین

جابر در گفت و گو با شبکه العالم در برنامه مع الحدث گفت: تحريک روسيه توسط آمريکا به پوتين اجازه نداد از تهديد خود عقب نشيني کند وی با برنامه ریزی و بسیج نیروهایش حمله هوایی و زمینی کرد.

وی افزود: کسانی که انتظار داشتند پوتین ده روز آخرماه جاري يعني از 20 فوریه تا 15 مارس حمله خواهد کرد ، به این اعتبار بود که در این دوره سرما همه بخش های شرقی اوکراین را فرا خواهد گرفت و از نظر نظامی، تانک ها به جای غرق شدن در باتلاق ها آسان تر پیشروی می کنند.

جابر افزود: روس ها گفتند آنها می توانند 72 ساعت با حملات هوایی موشکی، زیرساخت های ارتش اوکراین را منهدم کنند و عملا اتفاق افتاد زیرا فرودگاهها و مراکز راداری و ارتباطات و مراکز انرژی ارتش بمباران شد و ارتباط میان یگان های ارتش اوکراین قطع شد .

جابر خاطرنشان کرد: حمله به اوکراین از سه محور زمینی انجام شد و ارتش روسیه با سرعتی بی سابقه به اهداف خود در خارکیف و کی یف رسید و پوتین تا اکنون و براساس یک طرح از قبل تعیین شده وارد کی‌یف نشده است تا به جنگ خیابانی و گروهی وارد نشود زیرا عادت تاریخ و علوم نظامی بر این است که هر ارتشی هر چقدر هم که قدرتمند باشد اگر وارد جنگ خیابانی شود، در کمین خواهد افتاد.

جابر افزود: پوتین نشان داد برای ورود به کی یف عجله ندارد و آن را شکست نمی‌داند، بلکه برنامه ریزی کرده محاصره کند و زیرساخت‌های ارتش اوکراین را تا زمانی که متلاشی شود، بمباران کند. و زمان ورود به کی یف، شهر باز بوده بدون اینکه خسارتی به مردم بزند، این درحالی است که مسکو اعلام کرد مسیر امنی را در مرز برای غیرنظامیانی که مایل به ترک کیف هستند باز کرده است.

جابر با تاکید بر سردرگمی غرب نسبت به بحران اوکراین و شکست سیاسی در جنگ اوکراین گفت: آمریکا، غرب و ناتو نمی توانند برای مقابله با حمله روسیه به طور یکجانبه جنگی را آغاز کنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها