چین: اقدامات ناتو عامل تنش‌های روسیه و اوکراین است/قاطعانه تحریم‌ها را رد می‌کنیم

چین: اقدامات ناتو عامل تنش‌های روسیه و اوکراین است/قاطعانه تحریم‌ها را رد می‌کنیم
چهارشنبه 18 اسفند 1400 - 23:05

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد اقدامات ائتلاف ناتو عامل رسیدن تنش‌های اوکراین و روسیه به نقطه بحرانی است.

العالم - آسیا

سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری امروز سه‌شنبه (۹ مارس/۱۸ اسفندماه) اقدامات ناتو را عامل اصلی شدت گرفتن تنش‌ها میان روسیه و اوکراین دانسته است.

«ژائو لیجیان» در نشست خبری روزانه گفت: «به تازگی، آمریکا اقدام به انتشار اطلاعات تحریف‌شده علیه چین در موضوع اوکراین کرده است. هدف آمریکا، تنش‌آفرینی، نسبت دادن تقصیرها به دیگران و بهره‌برداری از این موضوع است. این اقدامات مخرب و قابل سرزنش هستند.»

وی در ادامه تصریح کرد: «اینکه مسئله اوکراین چطور به اینجا رسیده کاملاً روشن است. اقدامات ناتو به رهبری آمریکا تنش‌ها در روابط اوکراین و روسیه را به نقطه بحران رسانده است.»

ژائو لیجیان در ادامه گفت: «آمریکا از موضع چین در خصوص اوکراین انتقاد می‌کند تا در راستای حفظ هژمونی خودش برای توطئه سرکوب همزمان چین و روسیه فضاسازی کند. هر چه آمریکا به مغز خودش بیشتر شار می‌آورد تا چین را با دروغ و فضاسازی بی‌اعتبار کند بیشتر اعتبار خودش را نزد جامعه بین‌المللی زیر سوال می‌برد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال یک خبرنگار دیگر که پرسید آمریکا گفته چین باید تحریم‌ها علیه روسیه را رعایت کند تأکید کرد: «تحریم‌ هیچ‌گاه روشی زیربنایی و موثر برای حل مشکلات نیست. چین قاطعانه با هر شکلی از تحریم‌های یکجانبه یا دست‌درازی‌های قضایی از سوی آمریکا مخالف است.»

او اضافه کرد: «آمریکا در موضوع اوکراین و روابط با روسیه بایستی دغدغه‌های چین را در نظر بگیرد و حقوق و منافع پکن را به هیچ شکلی تضعیف نکند. چین تمامی اقدامات لازم را برای حراست از حقوق مشروع خود و منافع شرکت‌ها و اشخاص چینی در پیش خواهد گرفت.»

روسیه از صبح پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است. ولادیمیر پوتین گفته هدف از عملیات نظامی روسیه گرفتن «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی هم تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه روسیه اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند. آمریکا روز گذشته واردات نفت و گاز روسیه به ایالات متحده را ممنوع کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره موضع چین در خصوص تحریم‌های نفتی اعمال‌شده علیه روسیه هم تصریح کرد: «چین قاطعانه تحریم‌های یکجانبه‌ای را که هیچ جایی در قوانین بین‌المللی ندارند رد می‌کند. بلندکردن دلبخواهانه چوب بزرگ تحریم هرگز نمی‌تواند ضامن صلح و امنیت باشد بلکه فقط باعث ایجاد مشکلت جدی برای اقتصاد و زندگی مردم خواهد شد، موقعیت‌های باخت باخت ایجاد خواهد کرد و به تشدید تقابل‌ها و تفرقه‌ها منجر می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «چین و روسیه همواره از همکاری‌های سالم در زمینه انرژی برخوردار بوده‌اند و به تجارت نرمال از جمله در زمینه نفت و گاز با روحیه مبتنی بر احترام متقابل، برابری و نفع دوجانبه ادامه خواهند داد.»

فارس

پربیننده ترین خبرها