انتقاد ایران از رویکرد جانبدارانه شورای امنیت در بحران یمن

انتقاد ایران از رویکرد جانبدارانه شورای امنیت در بحران یمن
دوشنبه 23 اسفند 1400 - 22:43

مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با نماینده سوئد در امور یمن از رویکرد جانبدارانه شورای امنیت در بحران یمن انتقاد کرد و آن را در مسیر مخالف فرآیند سیاسی حل بحران این کشور خواند.

العالم - یمن

«علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی و «پیتر سمنی بی» نماینده ویژه سوئد در امور یمن امروز (دوشنبه) ۲۳ اسفند ماه تلفنی درباره آخرین تحولات یمن به گفت‌وگو پرداختند.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگو ضمن انتقاد از رویکرد جانبدارانه شورای امنیت در بحران یمن متاثر از ملاحظات و لابی سیاسی کشورهای متجاوز، آن را در مسیر مخالف فرآیند سیاسی در راستای حل بحران یمن خواند که بی اعتمادی بین طرف‌های درگیر را بیش از پیش تعمیق می‌بخشد.

در این گفت‌وگو طرفین همچنین بر لزوم توسعه و گسترش همکاری‌ها در راستای کمک به حل سیاسی بحران یمن و پایان هر چه سریع‌تر فاجعه انسانی کنونی در این کشور تأکید کردند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دهم اسفند ماه به قطعنامه اخیر شورای امنیت در خصوص بحران یمن واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه این قطعنامه و ادبیات به کار رفته در آن تحت تاثیر ملاحظات سیاسی و لابی کشورهای ائتلاف متجاوز و در جهت خلاف تلاش‌های موجود برای از سرگیری فرآیند سیاسی اتخاذ شده که تبعات منفی در مسیر صلح خواهد داشت و مواضع طرفین درگیری را بیش از پیش از هم دور می‌کند.

گفتنی است شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه نهم اسفند ماه قطعنامه پیشنهادی امارات عربی متحده را که خواستار گسترش دادن ممنوعیت‌های تسلیحاتی اعمال‌ شده علیه شماری از سران انصارالله به کل این گروه بود را به تصویب رساند. این قطعنامه با ۱۱ رأی مثبت و رأی ممتنع چهار کشور ایرلند، مکزیک، برزیل و نروژ به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید. نماینده امارات گفت که این قطعنامه توانمندی‌های نظامی حوثی‌ها (انصارالله) را مهار کرده و به سمت متوقف کردن «اقدامات تنش‌آمیز» آنها در منطقه حرکت خواهد کرد.

خاجی و نماینده سوئد چندی پیش نیز به صورت مجازی گفت وگو کرده بودند. دو طرف در خلال این گفت‌وگوی ویدئویی در خصوص زمینه‌های همکاری مشترک جمهوری اسلامی ایران و سوئد جهت کمک به حل بحران یمن و پایان هر چه سریع‌تر فاجعه انسانی جاری در این کشور به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ در دیدار با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در خصوص وضعیت جاری در یمن با ذکر این نکته که موضوع یمن به نقطه بحرانی رسیده و تلاش برای حل و فصل سیاسی این بحران و جلوگیری از تداوم فاجعه انسانی در یمن باید حداکثری باشد، بر اهمیت نقش شخص دبیرکل سازمان ملل متحد در حل و فصل بحران یمن و پایان تجاوز و جنگ در این کشور تأکید کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان همچنین ششم اسفند ماه در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود به بحران یمن نیز پرداخت و گفت: در مونیخ به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کردیم که نقش دبیرکل در حل و فصل سیاسی بحران یمن مورد توجه است. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به صدور پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت علیه جنبش انصارالله و اقدام نادرست در تروریستی خواندن این جنبش، این اقدام را مخرب خواند و بر لزوم توقف این قطعنامه تأکید کرد و افزود: یمن متعلق به همه یمنی‌هاست و راه حل آن در گفت‌وگوهای یمنی- یمنی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها