تندروهای هندو پس از حکم دادگاه به دنبال ممنوعیت گسترده تر حجاب در کلاس‌ها هستند

تندروهای هندو پس از حکم دادگاه به دنبال ممنوعیت گسترده تر حجاب در کلاس‌ها هستند
چهارشنبه 25 اسفند 1400 - 13:08

تلاش‌ها برای ممنوعیت حجاب در مدارس باعث بروز تنش‌هایی در هند شده است.

العالم - آسیا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، گروه های تندرو هندو پس از تایید ممنوعیت استفاده از روسری اسلامی در ایالت کارناتاکا توسط دادگاه، خواستار محدودیت در پوشیدن حجاب در کلاس های درس در ایالت های بیشتری هستند. این وضع، موجب نگرانی دانشجویان مسلمانی شده است که به این ممنوعیت اعتراض کرده بودند.

تصمیم دادگاه عالی کارناتاکا در روز سه‌شنبه، که از ممنوعیت حجاب در ایالت جنوبی در ماه فوریه حمایت می‌کند، مورد استقبال وزرای ارشد فدرال حزب ملی‌گرای هندو بهاراتیا جاناتا (BJP) به رهبری نارندرا مودی نیز قرار گرفته است که می‌گویند دانش‌آموزان باید از پوشیدن لباس‌های مذهبی خودداری کنند.

هیچ دستورالعمل ملی در مورد لباس های فرم در هند وجود ندارد و ایالت ها اغلب تصمیم گیری در مورد لباس های دانش آموزان را به مدارس واگذار می کنند.

ریشی تریودی، رئیس گروه هندو آخیل بهارات ماهاسبها گفت: "ما یک ملت هندو هستیم و نمی خواهیم هیچ نوع لباس مذهبی در موسسات آموزشی کشور ببینیم."

او افزود: ما از حکم دادگاه استقبال می کنیم و می خواهیم همین قانون در سراسر کشور رعایت شود.»
ممنوعیت در کارناتاکا، اعتراض برخی از دانش آموزان و والدین مسلمان و اعتراضات متقابل دانش آموزان هندو را برانگیخته است. منتقدان این ممنوعیت می گویند که این روش دیگری برای به حاشیه راندن جامعه مسلمان است که حدود 13 درصد از جمعیت 1.35 میلیاردی هند را با اکثریت هندو تشکیل می دهد.

رهبران ویشوا هندو پریشاد (VHP)، وابسته به RSS، سازمان بالا‌دست BJP، گفتند که خواستار ممنوعیت حجاب در ایالت گجرات زادگاه مودی شده‌اند و به زودی به پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور، اوتار پرادش، نامه خواهند نوشت. BJP در هر دو ایالت قدرت دارد.

جیتو واغانی، وزیر آموزش گجرات از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد. یک وزیر دولتی و یک بوروکرات که خواستند نامشان فاش نشود، نیز گفتند هیچ برنامه فوری برای ممنوعیت حجاب در مدارس وجود ندارد.

مقامات در اوتار پرادش، جایی که BJP در انتخابات ایالتی اخیر کنترل خود را حفظ کرد، از اظهار نظر خودداری کردند و گفتند که تصمیم فقط توسط دولت بعدی اتخاذ خواهد شد که باید در چند روز آینده روی کار بیاید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها