درس (502)؛

غرض از وزن داشتن و ثقل و سنگینی عمل چیست؟

غرض از وزن داشتن و ثقل و سنگینی عمل چیست؟
جمعه 5 فروردين 1401 - 07:44

 منظورازوزن اعمال دراینجا تعیین قدرواندازه واعتبارو منزلت آنها نزد خداوندعزّوجل است که ازمطابقت با معیارهای حق که همان اوامرودستورات الهی واحکام شرع مقدس هستند حاصل می شود.

العالم ـ زلال قرآن

پس هرچه در انجام اعمال معیارهای حق بهتر و دقیق تر رعایت گردد، بر وزن و قدر وا عتبار و منزلت آنها نزد خداوند سبحان افزوده می شود، و هرچه در انجام آنها به دستورات خداوند کمتر توجه شود و معیارهای حق در عمل آدمی کمتر رعایت گردد، به همان میزان از وزن عمل (صالح بودن عمل) کاسته می گردد، چنانکه در آیات 102 و 103 سوره مبارکه مومنون:
« فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ. وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَـٰئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خَالِدُونَ»
ترجمه: (پس (درآن روز) هرکس اعمالش سنگین و وزین است رستگار است و هرکس کفه ترازوی اعمالش سبک باشد، خویشتن را در زیان افکنده، و به دوزخ مخلد خواهد بود).
بدان تصریح گردیده است.
پس منظور از میزان اعمال در قیامت، سنجش آنها بر معیارهای حق و عدل است تا نیکوکاران به پاداش اعمال نیکشان و بدکاران به جزای اعمال ناشایستشان برسند، پس: هرکس کفه ترازوی اعمالش از عمل صالح پرباشد، او رستگار است و از نعمت های بی انتهای بهشت رضوان الهی برخوردارخواهد شد.
و هرکس کفه ترازوی اعمالش از عمل صالح سبک و تهی باشد، «خَسرالدنیا والاخرة » شده و از رحمت الهی محروم خواهد ماند.
به بیان دیگر: در روز قیامت جایگاه هر فردی براساس میزان اعمال او در دنیا معین خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها