وقتی وزرای خارجه عربی پروانه وار دور شمع اسرائیل می گردند!

وقتی وزرای خارجه عربی پروانه وار دور شمع اسرائیل می گردند!
سه شنبه 9 فروردين 1401 - 17:00

العالم _ رژیم صهیونیستی

خبر:

اجلاس وزرای خارجه مصر، مغرب، بحرین و امارات با همتایان اسرائیلی و آمریکاییشان در منطقه "النقب" در سرزمین های اشغالی اگر چه دیروز تمام شد اما پیام ها و پیامدهای احتمالی آن همچنان افکار عمومی دنیا را به خود معطوف کرده است.

تحلیل:

* نفس حضور وزرای خارجه چهار کشور عربی در سرزمین های اشغالی آن هم در قالب جدید، اعلام رسمی شناسایی رژیم صهیونیستی به عنوان یک دولت است هر چند پیش از این مصر با اسرائیل قراداد کمپ دیوید را امضا کرده بود و سه کشور دیگر نیز در ماجرای عادی سازی روابط با اسرائیل در دو سال پیش وارد این فاز شده بودند.

* بی جهت نیست که رژیم صهیونیستی این نشست را "تاریخی "خوانده است. تاملی در عکس های یادگاری وزرای خارجه چهار کشور عربی به همراه وزرای خارجه آمریکا و رؤیم صهیونیستی در حالی که بلینکن و لاپید در وسط و وزرای خارجه چهار کشور در دو طرف آنها ایستاده اند، نشان می دهد این کشورها تصمیمی جدی گرفته اند که پروانه وار درخدمت شمع رژیم صهیونیستی و البته گوش به فرمان آمریکا آینده جدید را به زعم خود رقم بزنند.

* طنز تلخ ماجرا آن است که کشورهای شرکت کنند از اصلی ترین دشمن خود یعنی اسرائیل تقاضای تجهیزات جنگی و به ویژه هواپیما ی جنگنده کرده اند و نماینده اسرائیل هم سخاوتمندانه قول بررسی این درخواست را داده است!!!

* اینکه چرا اردن به عنوان یکی از پیشگامان برقراری رابطه با اسرائیل در"النقب "حضور نداشته را برخی در دعوت نشدن این کشور و برخی دیگر در نپذیرفتن دعوت از سوی اردن دانسته اند.

* واقعیت این است که دو رکن اصلی موضوع فلسطین یعنی فلسطینیان به عنوان صاحبان اصلی فلسطین و اردنی ها به عنوان مالک و کارگزار موقوفات و مقدسات فلسطین در در این اجلاس نبودند و این یعنی اجلاس به اسم فلسطین و به کام اسرائیل بوده است.

* سفر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر قبل از اجلاس "النقب"به رام الله و همچنین ملاقات عبد الله دوم پادشاه اردن با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان همزمان با اجلاس "النقب" گزینه عدم دعوت اردن در اجلاس النقب را تقویت می کند.

* واقعیت این است که تکرار شعار "دو دولت"به عنوان راه حل موضوع فلسطین، به شعاری توخالی تبدیل شده و هدف از تکرار آن فقط و فقط به بهانه ای برای برگزاری نشست های ضد فلسطینی تبدیل شده است، نشست هایی که اهداف غیر فلسطینی و ضد فلسطینی آن بدون آنکه به صراحت اعلام شوند، به شکلی شفاف ماهیت خود را فریاد می زنند.

* توجه داشته باشیم که "النقب" دارای ساکنانی فلسطینی است که طی سال های اخیر و به ویژه در هفته های اخیر تحت شدید ترین تهدیدات و اقدامات خشونت آمیز قرار گرفته اند تا سرزمین خود را ترک کنند.

* واقعیت نشست "النقب" نه فلسطین که تقویت روابط بین دولت های عربی هوادار اسرائیل با اسرائیل و تکمیل و تحکیم پروژه عادی سازی روابط این کشورها با اسرائیل از یک سو و یارگیری مجدد اسرائیل و آمریکا در منطقه علیه ایران است.

*سامح شکری وزیر خارجه مصر هرچند بعد از این نشست اعلام کرد که مشارکت مصر با هدف ایجاد یک پیمان بین المللی علیه هیچ طرف دیگری نیست اما نگفت که پیش از این"ناتوی عربی" با هدف رسمی دشمنی با ایران و به عنوان یک طرح پر سر و صدا به هیچ نتیجه ای نرسید و در نطفه خفه شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها