انتقال رئیس‌جمهور فراری یمن به بیمارستان ملک فهد در ریاض

انتقال رئیس‌جمهور فراری یمن به بیمارستان ملک فهد در ریاض
يکشنبه 21 فروردين 1401 - 15:11

اخبار غیر رسمی حاکی از وخیم شدن حال رئیس‌جمهور فراری یمن تحت فشار آل‌سعود و انتقال او به بیمارستان «ملک فهد» در ریاض است.

العالم - یمن

اخباری مبنی بر انتقال «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری و برکنار شده یمن که در ریاض به سر می‌برد، به بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان «ملک فهد» در این شهر پس از وخامت شدید وضعیت جسمانی وی منتشر می‌شود.

بر اساس این گزارش، برخی منابع ادعا می‌کنند، عربستان سعودی طی دو روز گذشته پس از این‌که هادی را مجبور به تشکیل شورای ریاستی برای تصدی اختیاراتش کرده، تمامی ارتباطات و تماسها را با وی قطع کرده و فرزندانش را در مکان نامعلومی بازداشت کرده است و حبس خانگی شدیدی را برای او وضع کرده است.

به نوشته وبگاه «الخبر الیمنی» هنوز هیچ طرف رسمی خبر انتقال هادی به بیمارستان ملک فهد در ریاض را تایید نکرده است ضمن این‌که تایید صحت این خبر از منابع مستقل امکان پذیر نبود.

بامداد روز پنجشنبه (۷ آوریل)، عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری یمن که به گفته برخی منابع رسانه‌ای تحت بازداشت خانگی رژیم سعودی به سر می‌برد، در ریاض از برکناری «علی محسن الاحمر» معاون خود و واگذاری قدرت خود به نهادی موسوم به شورای ریاستی خبر داد که تا پیش از این وجود خارجی نداشت یا حتی تشکیل آن هیچ مبنایی در قانون اساسی یمن ندارد.

وی اعلام کرد که این شورا به ریاست «رشاد محمد العلیمی» و با عضویت هفت نفر دیگر کلیه اختیارات ریاست‌جمهوری و معاونت آن را به دست خواهد گرفت. اعضای این شورا به ریاست رشاد العلیمی عبارتند از: سلطان العرادة، طارق صالح، عیدروس الزبیدی، عبدالرحمن ابوزرعة، عبدالله العلیمی، عثمان مجلی، فرج البحسنی.

به موجب این انتقال قدرت، شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن اداره سیاسی، نظامی و امنیتی این کشور را در بخش‌هایی که تحت کنترل ائتلاف سعودی و اماراتی قرار دارد؛ طی مرحله انتقالی به دست می‌گیرد و علاوه بر آن، مسئولیت مذاکره با جنبش انصارالله در خصوص آتش‌بس را نیز برعهده خواهد داشت.

پیش تر رسانه‌های یمنی گزارش داده بودند که عربستان سعودی تصمیم گرفته رئیس جمهور فراری یمن را که مدتهاست در ریاض تحت بازداشت خانگی است، از سمتش برکنار کند.

برکناری هادی از قدرتی صوری که ریاض به او داده بود، دور از ذهن نبود و مدتهاست که تحلیلگران و ناظران سیاسی این امر را پیش‌بینی می‌کردند. زیرا وی رسما جایگاه و قدرتی نداشت و مدتها پیش، جایگاه خود را نزد امارات متحده عربی به عنوان عضو ائتلاف عربی از دست داده بود و اکنون نوبت به کنار گذاشته شدن این مقام فراری ۷۶ ساله یمنی از سوی ریاض بود.

در همین راستا، ریاض تصمیم به برکناری او و معاونش و انتقال قدرت ادعایی او به شورایی ریاستی گرفت و بامداد پنجشنبه پیش، هادی از تشکیل شورای ریاست جمهوری به ریاست «رشاد العلیمی» با عضویت هفت نفر دیگر از احزاب و جناح‌های سیاسی یمنی خبر داد و هدف از تشکیل این شورا که دارای اختیارات ریاست‌جمهوری و معاونت او است، را تکمیل اجرای ماموریت مرحله انتقالی اعلام کرد.

تنها چند ساعت پس از آن‌که عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن با تشکیل شورای ریاست‌جمهوری قدرت خود و معاونش را به این شورا واگذار کرد، عربستان سعودی، از این گام استقبال کرد.

دولت سعودی همچنین اعلام کرد که حمایت فوری خود را از اقتصاد یمن با ارائه مبلغ سه میلیارد دلار نشان دهد که از این میزان، دو میلیارد دلار به صورت مشترک با امارات در حمایت از بانک مرکزی یمن ارائه می‌شود و یک میلیارد دلار از سوی پادشاهی سعودی پرداخت خواهد شد تا از این میزان، ۶۰۰ میلیون دلار برای صندوق حمایت از خرید فرآورده‌های نفتی و ۴۰۰ میلیون دلار برای طرح ها و پروژه‌های توسعه‌ای هزینه شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها