تهدید هسته ای روسیه؛ هشدار به فنلاند و سوئد در باره پیوستن به ناتو

تهدید هسته ای روسیه؛ هشدار به فنلاند و سوئد در باره پیوستن به ناتو
پنج‌شنبه 25 فروردين 1401 - 17:32

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه با اشاره به طرح فنلاند و سوئد جهت پیوستن به ناتو، تاکید کرد: اگر این ۲ کشور به ناتو بپیوندند، روسیه تسلیحات نظامی خود از جمله هسته‌ای را در دریای بالتیک و نزدیک به مرزهای اسکاندیناوی تقویت می‌کند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، دیمیتری مدودف روز پنج‌شنبه اعلام کرد: در صورت عضویت [فنلاند و سوئد] مرزهای ناتو با روسیه بیش از ۲ برابر می‌شود و از این رو باید از مرزها دفاع کرد.

وی همچنین با اشاره به استقرار سامانه‌های پیاده نظام و ضدهوایی در شمال غرب روسیه و شناورهای نیروهای روس در خلیج فنلاند، افزود: در این صورت بحث بالتیک غیرهسته‌ای مطرح نیست.

مدودف با اشاره به جمعیت فنلاند و سوئد معتقد است که هیچ عاقلی نمی‌تواند آرزوی افزایش تنش در مرزهای خود و استقرار موشک‌های اسکندر، موشک‌های مافوق صوت و کشتی‌های مجهز به سلاح هسته‌ای را در نزدیکی خانه خود داشته باشد.

سانا مارین نخست وزیر فنلاند روز گذشته با بیان این که موضوع پیوستن کشورش در پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در هفته‌های آینده در پارلمان این کشور به رای گذاشته می‌شود، در کنفرانس مطبوعاتی با همتای سوئدی خود گفت: دیدگاه‌های مختلفی در مورد درخواست عضویت وجود دارد و دولت باید وضعیت را دقیق تحلیل و بررسی کند.

قرار است اعضای مجلس فنلاند در چند روز آینده، گزارش امنیتی از مقام‌های اطلاعاتی دریافت کنند و نخست وزیر این کشور پیش‌بینی می‌کند که بررسی‌ها درباره درخواست عضویت هلسینکی در ناتو تا میانه تابستان به پایان برسد.

به گزارش ایرنا، مسکو روز دوشنبه هفته جاری در واکنش به ابراز آمادگی فنلاند و سوئد در شمال اروپا برای پیوستن به ناتو، با هشدار درباره گسترش این سازمان نظامی غربی اعلام کرد که این اقدام کمکی به ایجاد ثبات در اروپا نخواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها