گزارش: اقدام ایلان ماسک برای خرید توییتر با موانعی مواجه شده است

گزارش: اقدام ایلان ماسک برای خرید توییتر با موانعی مواجه شده است
شنبه 27 فروردين 1401 - 08:31

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی امکان خرید توییتر از سوی ایلان ماسک و موانع تحقق این معامله جنجالی پرداخت.

العالم - اروپا

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت:
حتی برای ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد کره زمین، خرید توییتر همیشه یک چالش بود - یک تراکنش مالی بسیار پیچیده که اکنون با اقدام موسوم به "قرص سمی" دفاعی از سوی هیئت مدیره توییتر، پیچیده‌تر نیز شده است.

پیشنهاد 43 میلیارد دلاری ایلان ماسک برای خرید توییتر با موانع بالقوه بی‌شماری روبرو است: تأییدیه‌های احتمالی دولت، بررسی‌های قانونی و نظارتی، مذاکرات توافق نهایی و البته نحوه پرداخت هزینه‌ها.

حالا هیئت مدیره توییتر روز جمعه نشان داد که بی سر و صدا کنار نخواهد نشست و گفت هرگونه خرید بیش از 15 درصد از سهام شرکت بدون تایید آن، بی‌پاسخ نخواهد ماند. بر اساس اعلام هیئت مدیره توییتر، طرح اشباع بازار از سهام می‌تواند خرید توییتر را برای ماسک بسیار دشوارتر کند.

این پیشنهاد، که ماسک می‌گوید نهایی است، ارزش توییتر را 54.20 دلار برای هر سهم ارزیابی می‌کند - بالاتر از قیمت پایانی سهام قبل از پیشنهاد او، اما کمتر از بالاترین قیمت 77.06 دلاری که در فوریه سال گذشته به ثبت رسیده بود.

حتی با یک پیشنهاد معتدل و غیرقابل انعطاف، که می‌تواند به هیئت مدیره برای رد استدلال کمک کند، این یک لحظه دشوار است که می‌تواند به دعوای حقوقی تقریباً همه افراد درگیر ختم شود.

کوین کایزر، استاد مالی مدرسه وارتون، گفت: برای موفقیت در دفع پیشنهاد ماسک، هیئت مدیره توییتر باید در زمینه محکمی استدلال کند که شرکت ارزش بیشتری دارد.

سهامدارانی که احساس می‌کنند هیئت مدیره یک معامله سودآور را رد می‌کند، می‌توانند علیه توییتر شکایت کنند.
- دور زدنِ هیئت مدیره؟ -
ماسک گزینه کنار گذاشتن هیئت مدیره و تلاش برای خرید مستقیم سهام از سهامداران در بازار را دارد، اما این وضع می تواند منجر به مذاکرات خسته کننده با برخی از صاحبان سهام شود که برای به دست آوردن پول بیشتر تلاش می کنند.

کایزر گفت: «هیئت مدیره توییتر بر اساس قانون ایالت دلاور توانایی محدودی برای متوقف کردن پیشنهاد مناقصه‌ای که مستقیماً به سهامداران ارائه می‌شود را دارد، کاری که ایلان ماسک هنوز انجام نداده است، اما اگر بخواهد می‌تواند انجام دهد.»

به گفته کایزر، اگر او این کار را انجام دهد، و اگر سهامداران تصمیم بگیرند سهام خود را به مناقصه بگذارند، ماسک بدون نیاز به حمایت یا تایید هیئت مدیره می تواند موفق شود."

خرید توییتر می‌تواند به این معنا باشد که ایلان ماسک باید از بخش بزرگی از سهام تسلا خداحافظی کند.

در حالی که دارایی خالص این کارآفرین توسط نشریه فوربز 265 میلیارد دلار تخمین زده می شود، ثروت او در یک حساب بانکی در انتظار خرج شدنِ آنی نیست.

ماسک در یک کنفرانس و سخنرانی TED گفت که برای به سرانجام رساندن این معامله "بودجه کافی" دارد، اما تحلیلگران مالی وضعیت را پیچیده تر توصیف می کنند.

بخش اعظم ثروت ماسک از سهام شرکت خودروسازی الکتریکی تسلا که او آن را اداره می‌کند، به دست می‌آید.

ماسک باید بخشی از دارایی تسلای خود را با فروش سهام یا گرفتن وام با سهام به عنوان وثیقه به پول نقد تبدیل کند.

مودیز در یادداشتی خطاب به سرمایه گذاران گفت: «مشخصات نحوه تأمین مالی ماسک برای این معامله، توئیتر را در مسیر متفاوتی قرار می‌دهد.»

مودیز تخمین زده است که ماسک 39 میلیارد دلار برای خرید تمام سهام توییتر هزینه خواهد کرد و "احتمال زیادی" وجود خواهد داشت که او مجبور شود میلیاردها دلار بدهی موجود این شرکت مستقر در سانفرانسیسکو را بازپرداخت یا مجدداً تأمین مالی کند.

تازه این پیش از اقدام موسوم به "قرص سمی" توسط هیئت مدیره توییتر بود که هزینه ماسک را افزایش خواهد داد.

ماسک یک نظرسنجی را در توییتر منتشر کرد که نشان می‌داد ممکن است به فکر مطرح کردن پیشنهاد خود مستقیماً به سهامداران باشد.

او در این نظرسنجی پرسیده است آیا خصوصی کردن شرکت با قیمت پیشنهادی او باید به عهده سهامداران باشد و نه هیئت مدیره.

با نزدیک شدن به پایان نظرسنجی در روز جمعه، بیش از 2.7 میلیون رای داده شده است که نزدیک به 84 درصد از آنها با ایده ماسک موافق بودند.

فروش حجم عظیمی از سهام تسلا برای خرید توییتر با یک صورت‌حساب مالیاتی هنگفت بر اساس سود سرمایه همراه خواهد بود و می‌تواند باعث سقوط سهام این شرکت خودروهای الکتریکی شود زیرا بازار مملو از سهام برای فروش خواهد شد.

ماسک می‌تواند سهام خود را حفظ کند و در ازای آن وام بگیرد. او می‌تواند با یک شریک ثروتمند همکاری کند - موضوعی که دردسرهای خودش را دارد زیرا احتمالاً یک نفر دیگر باید پاسخگوی اقدامات ماسک برای تعیین سرنوشت توییتر باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها