میانجی‌گری انگلیس برای خارج کردن «منصور هادی» از بازداشت خانگی

میانجی‌گری انگلیس برای خارج کردن «منصور هادی» از بازداشت خانگی
پنج‌شنبه 1 ارديبهشت 1401 - 14:07

پس از گزارش منابع آمریکایی درباره بازداشت خانگی رئیس سابق دولت مستعفی یمن، منابع آگاه از میانجی‌گری لندن برای خارج کردن وی از این بازداشت خبر دادند.

العالم - اروپا
منابع آگاه خبر دادند که «ریچارد اوپنهایم» سفیر انگلیس در یمن در تلاش است تا عربستان سعودی را برای آزادسازی «عبدربه منصور هادی» رئیس سابق دولت مستعفی یمن و اعضای خانواده او متقاعد کند.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» اخیرا به نقل از چند منبع سعودی و یمنی گزارش داد که منصور هادی به اجبار ریاض وادار به کناره‌گیری از سمت خود شده و مقامات امنیتی عربستان سعودی او را در محل اقامتش در ریاض در حصر خانگی قرار داده‌اند.

رئیس پیشین دولت مستعفی یمن، هفتم آوریل جاری، در تصمیمی غیرمنتظره و در زمانی که مهمان «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در ریاض بود، «علی محسن الاحمر» معاون خود را از سمتش برکنار و بعد از آن، قدرت را به «شورای ریاستی» به رهبری «رشاد العلیمی» واگذار کرد.

به موجب این انتقال قدرت، شورای ریاستی اداره سیاسی، نظامی و امنیتی این کشور را طی مرحله انتقالی در بخش‌هایی را که تحت کنترل ائتلاف سعودی قرار دارد، به دست گرفت و علاوه بر آن، مسئولیت مذاکره با جنبش انصارالله در خصوص آتش‌بس را نیز برعهده خواهد داشت.

این شورا به ریاست رشاد محمد العلیمی و با عضویت هفت نفر دیگر کلیه اختیارات منصور هادی و معاونت آن را به دست گرفته است که دیگر اعضای آن عبارتند از: «سلطان العرادة»، «طارق صالح»، «عیدروس الزبیدی»، «عبدالرحمن ابوزرعة»، «عبدالله العلیمی»، «عثمان مجلی» و «فرج البحسنی».

روزنامه «الاخبار»، امروز (پنجشنبه)، خبر داد که ریاض همچنان خروج هادی از خاک عربستان را نمی‌پذیرد؛ اما در مقابل به لندن وعده داده است که از محدودیت ارتباط او بکاهد. چند منبع سیاسی وابسته به رئیس سابق دولت مستعفی در گفت‌و‌گو با این روزنامه لبنانی در این خصوص اظهار داشتند: «وی پس از آنکه در کنار رئیس شورای جدید و اعضای این شورا دیده شد، در هتل محل اقامتش در ریاض بازداشت شد. این در حالی است که دو پسر او "ناصر" و "جلال" به مکان نامعلومی برده شده‌اند و از آن زمان تاکنون ارتباط با او و تمام اعضای خانواده‌اش قطع شده است».

این منابع که خود در رایزنی‌های ریاض مشارکت داشته‌اند، در ادامه اشاره کردند که ریاض ارتباط تلفنی و اینترنتی محل اقامت منصور هادی را قطع کرده و به‌شدت این اقامتگاه را تحت تدابیر امنیتی قرار داده است. طبق گفته این منابع، فرزندان هادی از ملاقات با پدرشان منع شده‌اند از‌این‌رو منصور هادی درخواستی برای دیوان پادشاهی سعودی ارسال کرده و عنوان کرده که می‌خواهد برای ادامه زندگی به همراه خانواده‌اش به لندن مهاجرت کند. الاخبار اضافه کرد: «با این حال، ریاض به او ابلاغ کرده است که تحت "نظارت آن‌ها" باقی خواهد ماند».

منابع یادشده همچنین خبر دادند که تنها دو روز پس از اعمال تغییر در ریاست دولت مستعفی، سفیر انگلیس در یمن برای آزاد کردن دو پسر هادی و تعدادی از اعضای خانواده او دست به کار شده است. این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت: «انیس منصور مشاور سفارت یمن در ریاض در حساب کاربری خود فاش کرده بود: فشار انگلیس موجب شد مقامات سعودی فرزندان هادی، نوادگان و تیم رسانه‌ای او را پس از مصادره تجهیزاتشان از جمله تلفن‌های همراه آزاد کنند».

در ادامه به نقل از چند منبع نزدیک به هادی آمده است: «مقامات سعودی حساب‌های بانکی فرزندان رئیس سابق و نزدیکان او را مسدود کرده‌اند و در بخشنامه‌ای به بانک‌ها دستور توقف تعامل با او را به علت پایان دوره ریاستش صادر نمودند. آن‌ها همچنین در سیزدهم آوریل جاری هواپیمای خصوصی او را مصادره کردند و به خدمه آن ابلاغ کردند که نباید با او و خانواده‌اش تعامل داشته باشند. هواپیما اکنون تحت امر رئیس شورای ریاستی جدید قرار گرفته است».

الاخبار با اشاره به اینکه پس از صدور این دستور، تمام اعضای دفتر هادی از جمله گروه رسانه‌ای و گروه صدور دستورات و خدمه هواپیما آزاد شده‌اند، گفت: «این اقدامات در راستای زمینه‌سازی‌های عربستان سعودی برای مصادره ثروت هادی صورت گرفته است پس از آنکه ریاض در دهم ماه جاری یک کمیته را مأمور به حصر دارایی‌های هادی در عربستان سعودی و مصر کرد».

این رسانه لبنانی همچنین گزارش داد که طی دو هفته گذشته، مقامات سعودی درخواست‌هایی از چند سیاستمدار یمنی مقیم ریاض برای ملاقات با هادی دریافت کردند؛ اما ریاض با این درخواست‌ها مخالفت کرده و آن‌ها را نادیده گرفته است.

طبق این گزارش، به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره وخامت حال منصور هادی و به راه انداختن هشتگ «أین هادی» (هادی کجاست) در شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران یمنی، سازمان اطلاعات عربستان سعودی تصویری از او را منتشر کرد تا اخبار مربوط وخامت حال هادی و محدودیت ارتباطش را تکذیب کند؛ اما این تصویر که در آن یک فرد با لباس سعودی در یک اتاق کوچک در کنار هادی دیده شد، شک و شبهه‌ها درباره بازداشت او را قوت بخشید به‌ویژه آنکه تلفن نزدیک هادی از پریز خارج شده بود.

از طرف دیگر، الاخبار افزود که مقامات سعودی و شورای ریاستی، روز شنبه، با دیدن پیام فرستاده هادی به رؤسای کشورهای عربی و اسلامی غافلگیر شدند چراکه در این پیام‌ها هادی «رئیس‌جمهور یمن» خوانده شده بود. طبق این گزارش، برخی کشورها در برابر انتشار این اخبار سکوت کردند؛ اما خبرگزاری رسمی لیبی در گزارشی اشاره کرد که «محمد المنفی» رئیس شورای ریاستی این کشور پیام تبریکی به مناسبت ماه مبارک رمضان از منصور هادی دریافت کرده است که در آن، وی رئیس یمن خوانده شده بود.

این روزنامه اضافه کرد که برخی از ناظران این نامه را نشانه‌ای مبنی بر مخالفت‌ها با حذف هادی از عرصه سیاسی یمن قلمداد کرده‌اند. به دنبال این پیام، مقامات سعودی نیز تحقیقاتی را در خصوص ارسال این پیام از گروه پیرامون هادی آغاز کردند و در عین حال، وزارت خارجه دولت مستعفی در دستوری به سفارتخانه‌های وابسته به خود مجددا اعلام کرد که منصور هادی دیگر رئیس یمن نیست.

در پایان این گزارش آمده است: «طبق گفته چند منبع سیاسی یمنی، بریتانیا همچنان در حال میانجیگری برای خارج کردن رئیس سابق از عربستان سعودی و در حال مدیریت اقداماتی دیپلماتیک برای آزادی او و اعضای خانواده‌اش است؛ اما ریاض تا این لحظه وعده داده است که تنها تدابیر را کاهش دهد و خروج هادی از خاک این کشور در آینده نزدیک را نمی‌پذیرد. بر اثر این تصمیم، اوپنهیم از شرکت در مراسم تحلیف که پریروز با حضور سفرای اتحادیه اروپا و سفرای تعدادی از کشورهای جهان و "هانس گروندبرگ" فرستاده سازمان ملل در عدن جریان بود، خودداری کرد».

فارس

پربیننده ترین خبرها